[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Opboren M102 200motor!!! : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 07:46

Opboren M102 200motor!!!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Opboren M102 200motor!!!

Berichtdoor alex240diesel » 07 dec 2008, 20:03

Ik zat laatst eer eens wat tuning dingejes te bekijken en dacht gelijk weer aan mijn 200 benzine LPG-er, die is toch wel flauw qua rijgdrag. Het is ook daarom dat ik al geruime tijd loop na te denken aan tuning van het blok.

Nu ga ik naturlijk iedereen boos maken, maar weet iemand of je de 200 zoveer kan opboren dat de 230E zuigers er in kunnen, of is de motor intern niet gelijk? Er zitten natuurlijk ook andere probleempjes bij, maar ik ga denk ik binnen kort is iets ga bereken. Het zal dan overigens wel een full-time LPG-er worden en dus ook met hoger compressie en zonder benzine er in (daarom ook opboren naar een 230E maat).

Nou ja, ik zie de discussie wel weer te gemoet ;)
alex240diesel
 


Re:Opboren M102 200motor!!!

Berichtdoor Paul Snip » 07 dec 2008, 20:10

Het lijkt mij dat je goedkoper een goed 230 blok kunt kopen dan. Die zijn er zat en niet zo duur.

Een auto speciaal voor LPG te bouwen is een goed idee. Compressie verhogen. Inlaatspruitsuk op maat maken.

Ik ben benieuwd...
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Opboren M102 200motor!!!

Berichtdoor Trouwkoets » 07 dec 2008, 21:07

Alex, technisch nogo. De waterkanalen in het blok tussen de cilinders zijn bij de M102.980 veel smaller. Als je gaat opboren bij een M102.920 boor je het koelsysteem aan.

Verder ben ik met Paul eens dat je beter een M102.980 kan kopen. Zet daar aan speciaal gas spruitstuk op en je bent klaar.
Trouwkoets
 


Re:Opboren M102 200motor!!!

Berichtdoor JantjeV8 » 07 dec 2008, 22:31

Ik denk dat het hert van de pistonpen tot bovenkant zuiger ook anders is. Is die maat groter, dan kun je de zuiger vaak nog wel afdraaien. Is het kleiner, dan heb je er niks aan.
De diameter weet ik niet of dat kan, Trouwkoets zal de info wel opgezocht hebben.
Is er niks te vinden in de vorm van ander nokkenassen of iets??
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Opboren M102 200motor!!!

Berichtdoor alex240diesel » 08 dec 2008, 13:13

Het probleem met een LPG motor is dat de compressie verhouding tot ongeveer 1:14 moet worden gebracht. Benzine rijden is dan overigens echt geen optie meer omdat het dan direct ontvlamt. In deze situatie zou ik zelfs denken aan een diesel van moderne aard ivm zijn relatief lage compressie van 1:17 a 18. Enige nadeel van de diesel is dat er geen bougies inzitten die zorgen voor de ontsteking, maar daar zou je dan de diesel weer voor kunnen gebruiken. Dit heeft overigens wel een ander technisch probleem. een diesel kan niet tegen het hoge vermogen dat ik wil genereren.

Ik denk dan toch dat het afvlakken van de cilinderbank de beste optie zal worden. hier zal waarschijnlijk wel 2 a 3 mm vanaf kunnen zonder dat het voor problemen zorgt. Ik ga is verderkijken.

Een ander iets. kan het cilinderbank van een 230E wel worden geplaatst in een 200 benzine?
alex240diesel
 


Re:Opboren M102 200motor!!!

Berichtdoor drieske » 16 dec 2008, 19:26

Wij hadden 20 jaar geleden een opgevoerde 230E('83,type3)met 5 bak.De kop was max. gevlakt en iets grotere kleppen erin. Liep gewoon 205km/u op LPG !Twee literblok is niet echt geschikt om op te peppen en meer bedoelt als instapper W123. Het 2,3 ltr. blok werd later ook als 16 klepper geleverd in de 190(met behulp van Ford) en kort daarop(door vergrote slag)als 2,5-16. Bijde hadden een top van ca. 230 km/u.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten

cron