[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
oude bakken,weinig kilometers,altijd gaar : Algemene vragen over jouw auto - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 20:19

oude bakken,weinig kilometers,altijd gaar

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Re:oude bakken,weinig kilometers,altijd gaar

Berichtdoor Brijn » 09 dec 2008, 20:32

Nah, Wim

Ga lekker rijden met je nieuwe aanwinst, je moet niet zoveel denken over wat er allemaal wel niet mis kan gaan, dan wordt een mens klinkezot. Je hebt een W123 gekocht, die kan wel wat mishandeling aan hoor. Mijn vader kocht in 1968 een FORD-A, die had dertig jaar stilgestaan, verse accu, nieuwe benzine: starten, lopen, weet zo'n auto veel...

Mijn advies: Schakel over van zorgen maken naar genieten, mijn ervaring is, echt waar: een W123 laat je ruim vantevoren weten dat hij zich ergens niet lekker voelt, en dat de apocalyptische ellende die jij dan verwacht bijna altijd reuze meevalt.

Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Pimmelot » 09 dec 2008, 22:19

ik ry ook lekker brein.maar ja,de homo sapiens rijd ook mee.ik geniet er echt wel van,maak je geen zorgen.heb me bv erg vermaakt met de historie van de sahara.
nog bedankt voor je vele medeleven jongen.

vrgr.,wim,eniglid der CLONK_O_MATIK GRUPPE

ps BREIN,hoe kom ik aan n CLONK_O_MATIC schildje?
Pimmelot

Berichtdoor Pimmelot » 11 dec 2008, 23:58

als ik nou de olie peil bij de automaat,bij draaiende moter adviseerde n kenner die net zn hond aan t uitlaten was,beetje shiften,omdat alle kanaaltjes goed gevuld moeten zijn ,staat ie veel hoger dan zou moeten.draaiend zowel als stilstaand.

kan dat kwaad?

wor ook weer s achterdochtig,is dat oliepeil expres zo hoog.om n probleem te ondervangen?er schoot me nl n verhaal te binnen dat je n rotte verswnellingsbak kon opvullen met overrijpe bananen en dat hield t net gedurende n proefrit.of is dat broodje aap?

vrgr.,wim,tijdek lid der FRANK_IST_TOLL GRUPPE
Pimmelot

Berichtdoor Brijn » 12 dec 2008, 08:58

Dat kan geen kwaad, want dat is precies de bedoeling. Je moet een automaat peilen als ie warm is, echt warm, 50+ km gereden. Als je koud peilt en DUS gaat bijvullen omdat het niveau zo laag leek, overvul je hem en dat is voor automaten helemaal niet goed, teveel ATF moet eruit. En dat shiften is alleen nodig als je net ververst zou hebben. Peil brandschoon, liefst met een zemen lapje, bijvullen door een zeefje.

Er bestaat een verhaal dat een Citroen 2CV op wereldreis in India ooit eens wat kilometers heeft moeten rijden met rotte bananen als motorolie en dat overleefd heeft. Een W123 automaat stikt binnen 10 meter in de pitjes en is dat voorgoed kassie wijlen.

Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Pimmelot » 12 dec 2008, 10:42

dank,maar wat bedoel je met peil brandschoon?

moet nu wel 50+gaan rijden maar dat is geen straf hoor.
Pimmelot

Berichtdoor Brijn » 12 dec 2008, 12:22

Ik bedoel dat er geen vuil in de bak mag komen, ook niet bij oliepeilen of bijvullen, dus geen vieze lapjes gebruiken of onzorgvuldig bijvullen. Automatische bakken kunnen niet tegen vuildeeltjes.
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Pimmelot » 12 dec 2008, 16:26

ik heb r 80 mee gereden,het peil is 2cm boven max,10 min. later weer peilen;4 cm boven max.ik nmoet er dus 4 cm uit zien te krijgen?
Pimmelot

Berichtdoor Brijn » 12 dec 2008, 17:19

Hier bij de hele procedure nog een keer, als je belooft tenminste een instruktieboekje te scoren op Marktplaats of eBay en nog mooier een WIS CD.

Motor warm draaien tot de bakolie 80 graden is. (=50km rijden)
Auto op een vlak stukje parkeren. Bak in "P"
Motor 2 minuten stationair laten lopen.
Nu peilen met draaiende motor.
Bij warme motor komt het oliepeil idealiter tot het MAX streepje

Kan het echt niet anders, dan peilen bij koude motor (koud = 20 graden!)
Oliepeil moet ca 30mm ONDER het MIN streepje staan

Ja, het is een gedoe, maar toch de procedure helemaal netjes afwerken

Zit er naar je oordeel dus echt teveel in, dan maar liever even naar een garage en het teveel laten afzuigen door de buis van de peilstok. In dat geval is het misschien slim om de olie maar helemaal te laten ververschen en een nieuw filter erin te zetten. Laten zetten in jouw geval, da's een bewerkelijk klusje. Want heb je eigenlijk wel een indikatie wanneer dat voor het laatst gebeurd is? Dat hoeft maar om de 45000 km maar misschien is het wel helemaal nooit gewisseld.

Bert

p.s. Wat mij intrigeert waarom er teveel olie in zou zitten, dat kan eigenlijk alleen maar gebeuren als iemand er ooit teveel heeft bijgevuld heeft omdat het peil te laag was. Dat kan alleen maar als een sufferd een foute peiling heeft gedaan (terwijl er genoeg in zat) of omdat de bak olie verliest en dat kan alleen lekkage zijn, zweten aan de onderzijde. Je zou eens moeten kijken of je bak vanonder nattig is.<br><br>Post edited by: brijn, at: 2008/12/12 16:24
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor JantjeV8 » 12 dec 2008, 20:42

Als het olie weer op het juiste peil staat, kun je de zoektocht naar een Clunkomatick schildje wellicht ook weer staken. Kan er gewoon weer een hoefijzer op de gril.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Pimmelot » 12 dec 2008, 22:06

je had wat mij betreft ook mogen beginnen met ZUCHT,brein.

is nog nooit gewisseld voorzover ik het boekje goed lees.en dat loopt tot 90000.remvloeistof wel.nederlandse rekeningen reppen er ook niet over.

zal n afspraak maken bij mb in hengelo,dan moeten ze gelijk maar alle vloeistoffen meepakken.

wat je ps betreft,tot die konklusie was ik ook gekomen.t is donker nu dus ga er niet onder liggen maar onlangs op de brug viel me geen nattigheid op,alleen bij t differentieel.ik denk van die keerring bij de cardan.
Pimmelot

Berichtdoor Pimmelot » 12 dec 2008, 22:10

ik hoop niet dat ie weg is jntjv8,maar mog t zo zijn dan moet t CLONK_O_MATIC draaibaar gemaakt worden,gekoppeld an t oliepeil :-)
Pimmelot

Berichtdoor Pimmelot » 24 dec 2008, 21:29

het CLONK-O-MATIC schildje is binnen,gelukkig clonkt ze nog.de radio doet t.dwz het cd
gedeelte,alleen op n veel te laag volume.de trekhaak is besproken.

wat betreft mankementen had ik alleen te maken met n schakelaar die niet ging piepen als ik de auto verliet met brandend licht.had waarschijnlijk te maken met dat ik r net mee in de wasserette was geweest.niet waterdicht?gare bakken rubbers?

mn radio kreeg ik ook n tijd niet aan de praat omdat er geen stroom doorkwam.de zekeringen waren okee.toch was de kast zo geoxydeerd,of de zekeringen dat de stroom er niet doorkwam.na t plaatsen van nieuwe zekeringen,eureka,stroom.

mn budget begint te slinken.en wel zodanig dat als ik aan t gas wil ik t nu moet doen.
als ik de topics over gas lees vind ik t toch wel n fikse stap.backfire,optimaal afgestelde
moter,schokdemper/veer vernieuwing undsoweiter.

ik rijd niet zo gek veel,voor het kostenvoordeel hoef ik t niet te doen.

en nu dan mijn vraag;zijn er argumenten om NIET op gas te gaan rijden?

vrgr.,wim

-
Pimmelot

Berichtdoor wimada » 24 dec 2008, 21:39

ik rijd niet zo gek veel,voor het kostenvoordeel hoef ik t niet te doen.

Volgens mij geef je zelf al een argument.

gr Wim
wimada

Berichtdoor JantjeV8 » 24 dec 2008, 22:09

zjustem (=juist)
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Matto » 24 dec 2008, 22:52

en nu dan mijn vraag;zijn er argumenten om NIET op gas te gaan rijden?

NEE....

Als een auto belastingvrij is wordt het al vrij snel winstgevend!
dan rij je ongeveer 1-6 voor 40 cent per liter..
Matto

Berichtdoor Matto » 24 dec 2008, 22:55

nog wat anders,als ik 140 rijd durf ik niet door te trekken want dan gaat hij zoveel toeren maken, hij begint om t zo maar te zeggen te razen...

Dat merkte ik ook al bij bij mijn 280CE
bij 120 km 3000/3500 toeren
Matto

Berichtdoor Pimmelot » 25 dec 2008, 00:12

is t niet slechter voor de moter om op gas te lopen?

is t niet makkelijker sleutelen zonder gas?

vrgr.,wim
Pimmelot

Berichtdoor Pimmelot » 30 dec 2008, 10:02

heb gister rit gemaakt van 500,heen en weer naar ROERMOND,SAAR loopt als n trein en kan easy met de snellen mee.heb er nu 2000 op zitten en 1 l olie moeten bijvullen.

in roermond heb ik ff van auto geruild met DEN SPART en kwam aldus achter SAAR te rijden.
Ze had n hoop WITTE ROOK uit de uitlaat.Ook bij stationair warmdraaien produceert ze een grote natte vlek (nee,niet zo)op de straat.Als ik t tussen mn vingers wrijf is t niet vet maar eerder waterig.

Nu beheers ik inmiddels de zoekfunctie en op WITTE ROOK krijg je n hoop hits maar eigenlijk allemaal voor diesels.of maakt dat niet uit omdat het euvel lijkt te liggen in n lekke koppakking?

Is zo n koppakking te plaatsen zonder momentsleutel?

vrgr.,w i m,CLONK-O-MATIC-GRUPPE

PS SPART heeft vergeleken met SAAR n geweldig grote accu.kan ik er ook zo een plaatsen?de dynamos zijn t zelfde.
Pimmelot

Berichtdoor Pimmelot » 30 dec 2008, 10:06

we arranged a MEATING

Pimmelot

Berichtdoor JantjeV8 » 30 dec 2008, 10:43

Witte rook?? Dan hebben we een nieuwe Paus!

Haha, het staat echt achterop, geweldig. Hoe is de strijd beslist?

1 liter olie op 2000km is niks aparts bij onze auto's. Gewoon een poosje bijhouden door regelmatig te controleren.
Die rook is waterdamp, als de motor warmer wordt zal hij minder gaan roken. Niet gelijk aan een koppakking denken, dus die momentsleutel heb je voorlopig ook niet nodig.
De dynamo's zien er wel hetzelfde uit, maar voor d'n dieselaar levert de dynamo wel een hogere stroom. Is niet zomaar uitwisselbaar dus, daar komt wat meer bij kijken.
Zo'n 230 loopt als een tierelier, dat zijn knettervlotte autos die gewoon zonder problemen met het huidige verkeer mee kunnen. Eigenlijk geldt dat voor iedere W123, zelfs de 200D, die loopt toch ook zonder problemen 120, harder mag en kun je bijna toch nooit, en als iemand vind dat ie niet snel genoeg 120 rijdt zoekt ie het zelf maar uit.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto