door han2907 » 19 dec 2008, 00:24
hoi govert en andere medebenzadviseurs
ik heb je advies opgevolgd.
we hadden 2 compressiemeetsetjes geleend.
1 via de verstuiver, en 1 via het gat van de gloeibougie.
na wat gepruts hebben we een meter aangeloten op het gloeibougiegat, en de compressor aangesloten op een oude verstuiver(de eigenaar had een aansluiting op een oude verstuiver gelast)
eerst de eerste cilinder gedaan, de nokkenas zo gedraaid dat beide kleppen dicht zaten. 5 bar druk op de cilinder gezet, en deze werd prachtig vastgehouden.
toen de tweede (deze nagelt) en de druk vloeit weg.
je kunt via het inlaatspruitstuk prima horen wat er gebeurt.
door het verdraaien van de nokkenas konden we de inlaatklep dicht zetten en je hoort de luchtstroom door weer iets aan de auto te drukken.
ditlukt niet bij de uitlaatklep, dus hier zijn we mee gaan draaien, je kon iets verschil zien op de meter, maar we kregen de klep niet zo gedraaid dat de druk vastgehouden werd.
dus het bewijs ik volgens ons wel geleverd dat het probleem ik de uitlaatklep van de 2e cilinder zit.
cilinder 3,4 en 5 bleven ook prima op druk.
ik denk dat als we dit direkt na het kleppen stellen geweten hadden, we het misschien nog hadden kunnen verhelpen.
door het rijden denk ik dat er schade aan de klep is ontstaan.
we hebben een werkplaats cd gekocht via marktplaats, en hebben besloten om de kop te lichten, om nieuwe kleppen te monteren.
we gaan de kop naar een revisiebedrijf brengen.
zijn er mensen die dit gedaan hebben, en tips kunnen geven en misschien een indiatie over de kosten.
misschien ook een specialist weten, wij kennen een bedrijf in enschede dat Boensma heet.
ik hoop dat er geen verder schade aan cilinder,zuiger, zuigerveren of schraapveer zit, maar goed, we gaan de uitdaging aan.
bedankt voor het meedenken,
groeten han