[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
3e APK, niet geheel vlekkeloos... : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:48

3e APK, niet geheel vlekkeloos...

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

3e APK, niet geheel vlekkeloos...

Berichtdoor Paul Snip » 17 dec 2008, 01:59

Dik een maand terug kreeg ik post van de RDW... Ze vonden het nodig dat de W123 weer even bekeken werd van onderen.

Hij was de vorige 2 keer vlekkeloos door de keuring gekomen. Gewoon op de brug rijden. De keurmeester er, nog net niet hardlopend, onderdoor. En afmelden die handel.

Deze laatste keer had wat meer voeten in aarde. Nou heb ik ook wel heel veel met de auto gereden. Volgens het vorige formulier zelfs 100.000 km in een jaar. Dat zal wel een schrijffoutje geweest zijn. Maar 50.000 is nog niet zo'n rare schatting denk ik. Onderhoud heb ik in principe niet gedaan.
Het feest begon met de voorremmen. Iets teveel verschil. Terwijl alles wel gangbaar is. De zuigers kunnen met de duim teruggedrukt worden, zelfs. Ik wijt het aan de goedkope remblokken die ik 3 jaar terug gemonteerd heb. Ze zijn toch bijna op, dus binnenkort maar vervangen door betere kwaliteit. Een rondje industrieterrein met 1 voet op de rem en 1 op het gas bracht uitkomst. Hoera, hij remde weer 100% recht. Een beetje stinken deed ie wel...
Op de brug, en omhoog met dat ding. Oei...lekke schokdemper rechtsachter. De druppels hingen eraan. En toch gaf hij op de schokdempertester een goed resultaat. Bijzonder. De keurmeester die de auto moest afmelden erbij gehaald. De eis is simpel. Een schokdemper moet deugdelijk bevestigd zijn en goed werken. Doekje eromtoe dus, dan kon die wat dat betreft goed gekeurd worden.
Remslangen achter. Toch kleine droogtescheurtjes erin. Geen canvas zichtbaar, dus ook geen probleem volgens de keurmeester.
Homokineethoes zat ook nog een heel klein gaatje in, waardoor er wat vet uit kwam. Dat mocht ik even afkitten, dan werd dat ook goedgekeurd.

Dan de gevreesde roetmeting. De motor was nog redelijk op temperatuur. Dus sonde in de uitlaat en plankgas. K waarde van 2... Geen probleem dus. 2,5 is maximaal toegestaan.

Uit dit verhaal blijken 3 dingen:

Bij een timmerman klemt de deur, en een autotechnicus verwaarloost zijn auto... Ik moet er binnenkort toch maar even mee bezig en hem eens even een goeie onderhoudsbeurt, nieuwe schokdempers en nieuwe steekassen geven. Dan kunnen we er vast nog wel even mee vooruit.

Voor de APK mag er meer dan veel mensen denken. Mijn auto was op het randje, maar kon toch afgemeld worden.

Een Mercedes W123 is een dijk van een auto, maar toch kan hij niet helemaal zonder onderhoud. Al houden ze het lang vol als ze verwaarloosd worden.
Ik zal eens een brief sturen naar Mercedes Benz Nederland. Of deze mankementen normaal zijn bij een leeftijd van nog geen 30 jaar en een km stand van nog geen 700.000...

Haha, we kunnen weer een jaar vooruit!!!
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:3e APK, niet geheel vlekkeloos...

Berichtdoor Govert » 17 dec 2008, 02:07

Het lijken me overduidelijk zaken die onder de garantie vallen. ;-)

Bij mijn laatste APK moesten de voorste remslangen vervangen worden.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:3e APK, niet geheel vlekkeloos...

Berichtdoor Paul Snip » 17 dec 2008, 02:51

Zou er dan nog een terugroepactie komen van Mercedes Benz?
Ivm ondeugdelijke remslangen?
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:3e APK, niet geheel vlekkeloos...

Berichtdoor wimada » 17 dec 2008, 07:40

Hoi Paul

Nou dat is mooi dan kun je op je gemak je auto herstellen en zit je niet binnen een
10 dagen termijn.<bij Afkeur>Ik heb mijn auto laten keuren en gaat a.s. Donderdag weer terug
voor afmelding ,de achterremmen moesten nieuwe blokken op en de schoentjes voor de
handrem weg ,nieuwe gehaald en gewoon op voorraad ,wat blijkt van een Volvo 850 S zijn de
remblokken hetzelfde als voor de W123 achter .Dus vanaf Donderdag weer een APK voor 2 jaar
met geen aanmerkingen.

Maar roetmeting?
Dacht dat oldtimers buiten die regeling vielen.

gr Wim
wimada
 


Re:3e APK, niet geheel vlekkeloos...

Berichtdoor Theo300D » 17 dec 2008, 08:02

Bij de mijne hebben ze ook een roetmeting gedaan.
Je krijgt er tranen van in de ogen als het gas vol lostrekken.
Ben er bij weggelopen. Kon het niet aanhoren.
Stel je eens voor als er wat gebeurd.
Theo300D
 


Re:3e APK, niet geheel vlekkeloos...

Berichtdoor Govert » 17 dec 2008, 08:45

Roetmeting is voor alle diesels vanaf 1 januari 1980.

Olietemperatuur moet op minimaal 70 graden zijn, dan heeft het al zijn smerende eigenschappen. Motor moet er tegenkunnen.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:3e APK, niet geheel vlekkeloos...

Berichtdoor Brijn » 17 dec 2008, 10:46

Een goede motor wel, mijn garage controleerde onlangs eerst de distributieketting en weigerde toen de roetmeting te doen, pas na vervanging van de ketting en spanner durfde hij het aan. Maar het is hartverscheurend ja, maar dat komt voornamelijk door het oorverdovend kabaal omdat de auto binnen staat.
Avatar gebruiker
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 10 nov 2005, 13:59
Woonplaats: Marnaves, Frankrijk
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:3e APK, niet geheel vlekkeloos...

Berichtdoor Weizengelb » 17 dec 2008, 13:58

ach die roetmeting...
Ik heb laatst nieuwe verstuivers erin gezet, neiuwe olie en luchtfilter.
Bij de roetmeting kwam hij eerst nog op 2,70 en er kwam een enorme zwarte roetwolk uit de uitlaat.
Allemaal stof opgehoopt in de uitlaat natuurlijk, maar het wordt wel mooi meegemeten...

bah
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:3e APK, niet geheel vlekkeloos...

Berichtdoor Hans230CE » 17 dec 2008, 14:17

Ik weet het eigenlijk niet hoe dat zit bij ons met een roetmeting bij oldtimers. Maar toen ik vroeger nog op diesel reed ging ik altijd eerst de autoweg op. Op en neer naar Jabbeke is een kleine 30km, dus warm is hij dan wel, en goed vloeken op de keurmeester toen hij bv de RangeRover boven de 3500t/min jaagde, doet hij met de automaat toch nooit.
Ook warmrijden doe ik met een benzine en omdat ik automaten heb gaat de hand/voetrem altijd een paar tandjes op dan zijn die trommeltjes ook properder, want zeg nu zelf, hoeveel gebruik je die parkeerrem, zelden tot nooit. Wel heb ik de indruk dat ze bij een oldtimer hier toch een stuk lakser zijn tov de jongere wagens.

Nu het belangrijkste is dat hij gekeurd is.
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:3e APK, niet geheel vlekkeloos...

Berichtdoor Coupe280 » 17 dec 2008, 14:35

hallo paul.
ik vraag mij af hoe veel kilometer jij met voorremblokken doet.
jij zegt het laatste jaar alleen al 50.000 km gereden.
daarbij heb je ze er al 3 jaar opzitten en dan beweer je nog dat het slechte kwaliteit zou kunnen zijn ????????
het lukt mij niet om meer als hooguit 30.000 tot 35.000 km te rijden met de zelfde remblokken .
ik ben echt geen wilde rijder of zo .ik zou wel graag willen weten waar jij die blokken vandaan haalt en welk merk ???
of je maakt ergens een vergissing???
mvrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:3e APK, niet geheel vlekkeloos...

Berichtdoor Citrobenz » 17 dec 2008, 15:40

Zo zie je maar weer dat het mensenwerk blijft.

Een lekke schokbreker is gewoon afkeur!
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:3e APK, niet geheel vlekkeloos...

Berichtdoor JantjeV8 » 17 dec 2008, 20:03

Maar geen laswerk Paul!!
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:3e APK, niet geheel vlekkeloos...

Berichtdoor Paul Snip » 18 dec 2008, 02:45

Een lekkende schokbreker is een adviespunt. Zo lek als deze was, had ook wel afkeur kunnen zijn, volgens mij.

Ik doe altijd lang met remblokken. Ik rem gewoon niet zoveel. De eerste 2 jaar heb ik minder met de auto gereden dan het laatste jaar. De blokken zijn van AC Delco. Geen aanrader vind ik. Ze remmen niet mooi gelijkmatig.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten