[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Schudden 200D : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 27 nov 2024, 07:04

Schudden 200D

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Schudden 200D

Berichtdoor Mer200D » 17 dec 2008, 14:34

Hallo,

Ik heb al een tijdje last van het volgende probleem.
Bij een koude start begint het motorblok behoorlijk te schudden.Dit bij een stationair draaiende motor.

Als een beetje gas geef, dan schudt ie niet meer, bij het gas loslaten begint ie weer met schudden. Dit is alleen bij stilstand.

Als ik ga rijden, dan schudt ie niet meer. Ook niet als ik voor een stoplicht sta, hij dreigt ook niet uit te vallen.
Ik kan de zwarte toerentalknop ook terugdraaien bij warme motor.

Kortom hij schudt alleen bij een koude start, en dan ook alleen als ik stilsta. Hij rookt ook niet.

De kleppen zijn niet gesteld, ook heb ik geen compressiemeting gedaan.

Het is en 200D uit 81 met 195000 km.

Bedankt voor de hulp,

mer200D
Mer200D
 


Re:schudden 200D

Berichtdoor Govert » 17 dec 2008, 15:11

Een diesel hoort niet te schudden.

Begin met kleppen stellen.

Hoe staat het met de brandstof- en luchtfilters? Zijn die al eens vervangen?

Helpt het niet, dan moet je bijvoorbeeld gaan denken aan de verstuivers of gebrek aan compressiedruk.

De toerentalknop moet ook teruggedraaid zijn bij 60 graden (eerder mag natuurlijk ook).
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:schudden 200D

Berichtdoor wwwW123 » 17 dec 2008, 15:42

wat was ook alweer het hele lijstje om af te werken? volgens mij
de speling op de nokasketting nog, afstelling pomptiming enz.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:schudden 200D

Berichtdoor Govert » 17 dec 2008, 17:03

Je kan inderdaad nog wat meer dingen testen/controleren, maar eerst moet de basis in orde zijn.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:schudden 200D

Berichtdoor JantjeV8 » 17 dec 2008, 19:22

Een schuddende motor komt bijna altijd van 1 of meer ongelijk lopende cilinders.
Bij een diesel dus alle inspuitingen controleren, het ademen door het kleppen stellen en als het dan niet gelijk getrokken is, de compressie meten.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:schudden 200D

Berichtdoor Citrobenz » 17 dec 2008, 19:31

Eerst kijken of alle 4 gloeibougies goed werken
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:schudden 200D

Berichtdoor jameer » 17 dec 2008, 19:34

Hallo,
ik heb eens hetzelfde gehad met een diesel. Het bleek dat een van de voorgloeistiften niet meer goed was.
Inderdaad ook schudden bij koude motor op starionair toerental. Bij warme motor ging dit schudden pas weer over. Met koud weer ging het starten ook veel moeilijker
groet jasper
jameer
 


Re:schudden 200D

Berichtdoor Mer200D » 18 dec 2008, 14:46

Bedankt voor de reacties
Ik zal eerst de kleppen stellen, en dan naar de verstuivers kijken. De auto start best makkelijk in dit koude weer.

Wel loopt de motor na het starten onregelmatig, maar dit is gauw verdwenen.
Mer200D
 


Re:schudden 200D

Berichtdoor Weizengelb » 19 dec 2008, 10:37

Ja wellicht loopt hij gewoon te langzaam stationair direct na het starten. De olie is dan erg dik en alles loopt zwaar.

Maar kleppen (laten) stellen en wat verder onderhoud en controle kunnen natuurlijk geen kwaad. Deze motoren gaan eigenlijk alleen kapot omdat er niemand meer onderhoud aan pleegt.

mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:schudden 200D

Berichtdoor Boemer » 30 dec 2008, 11:11

Juist ja. Dat is ook mijn mening.

Wanneer de motor bij een koude start gaat schudden en dit bij een warme motor niet meer doet, dan zou ik gaan kijken naar de gloeispiralen.

Deze heb je bij een warme motor namelijk niet meer nodig en bij een (koude) start wel alle vier. Wanneer er dus één van de drie niet meer werkt "loopt" de motor als het ware op drie cilinders en dat geeft de onbalans. Wanneer je dus een stukje gaat rijden komt de motor snel op temperatuur en is "loopt" de motor weer op vier cilinders.
Boemer
 


Re: schudden 200D

Berichtdoor Timmeke » 29 okt 2013, 14:46

kijk.. dit is exact het probleem dat ik momenteel heb met mijn 240D.. schudden bij koude start, eerste paar kilometers lijkt het alsof 1 cylinder hard nagelt en niet meeloopt en bijna afslaan als ik voor een stoplicht sta. vorig jaar de 4 gloeistiften vervangen, denk dat ik nog maar eens een setje bestel. Mooi, zo'n forum...

Thanks ! :D :D
Liever 1 Benz onder je kont, dan geen kont..
Avatar gebruiker
Timmeke
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 14 aug 2012, 16:10
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: schudden 200D

Berichtdoor Bart200D » 30 okt 2013, 10:00

Hoy,

Ik merk iets gelijkaardigs op maar dat is maar de eerste paar seconden !

Van zodra ik beetje gas heb gegeven en hij een paar tellen mooi draait is dit over.

Is dit niet een beetje eigen aan oude diesels ?

Grz,

Bart
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: schudden 200D

Berichtdoor Robin-H » 30 okt 2013, 11:08

Hoewel ik geen oplossing/input heb voor het probleem. Het statement "het is een wat oudere auto" heb ik wel vaker gehoord. Maar ga eens na... Iemand heeft destijds een goede 50-70.000 gulden neergeteld (afhankelijk van het model) voor deze "oude" auto. Zaken als speling en schudden lijken me niet inbegrepen bij een prijs die zo hoog was. Had zelf een keer wat speling op het gaspedaal, iedereen: "Dat was normaal vroeger". Bij een specialist geweest, die heeft 1 rubbertje van €5 vervangen en voila, het gaspedaal reageert weer strak. Iets om over na te denken dus ;)
Avatar gebruiker
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: 26 mei 2013, 16:27
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: schudden 200D

Berichtdoor Timmeke » 30 okt 2013, 17:36

in mijn geval betreft het niet "een beetje schudden". hij schudt de eerste 5 minuten zo erg, dat hij afslaat.. en volgens mij ook maar op 3 cylinders loopt de eerste 2 - 3 kilometers. Zodra hij een beetje warm is, houdt het op en loopt hij weer soepel. Morgenavond de gloeistiften vervangen bij GarageKoen in groesbeek (een echte specialist en liefhebber van oude auto's)
Liever 1 Benz onder je kont, dan geen kont..
Avatar gebruiker
Timmeke
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 14 aug 2012, 16:10
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: schudden 200D

Berichtdoor Timmeke » 01 nov 2013, 09:42

Helaas.. de gloeistiften vervangen.. vanochtend zelfde euvel !

Bij koude start hevig schudden, eerste 2 kilometer lijkt het alsof hij op 3 cylinders loopt, hard kloppend geluid.
Zodra hij warm is, houdt het op en loopt hij weer mooi regelmatig.

Iemand een idee wat het kan zijn ? Iets met de olie ?
Liever 1 Benz onder je kont, dan geen kont..
Avatar gebruiker
Timmeke
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 14 aug 2012, 16:10
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: schudden 200D

Berichtdoor Govert » 01 nov 2013, 11:19

Heb je de kleppen al eens gesteld?

Geen lucht in de dieselleidingen?

Olie levert geen startproblemen op. Dikke olie in de winter kan het starten wel wat bemoeilijken, maar als de motor eenmaal gestart is, moet de motor gewoon lopen. Eventueel moet je voor circa 10 seconden nog wat gas bijgeven, maar dat is het.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: schudden 200D

Berichtdoor Pieter1967 » 01 nov 2013, 21:04

Hallo.

Ik schaar me achter Govert betreft het starten etc. Lucht in de leiding zou kunnen, maar waar komt dan het harde kloppen vandaan? Deed de motor dat kloppen altijd al of is treed het alleen op bij koude start?

Er is maar een goede aanpak voor jouw probleem en dat is een goede diagnose (laten) stellen. Dat houdt mijns inziens in:
Klepspeling controleren en indien nodig bijstellen. Verzeker je ervan dat de inspuitleidingen ook goed vast zitten (geen lekkage hier). Dan begin je alvast goed.
Motor warm draaien en vervolgens compressie meten. Indien grote verschillen in de uitkomst, cilinderlektest uitvoeren.
Hieruit kan opgemaakt worden óf en zo ja welke klep(pen) er lekkage hebben, en of er niet teveel druk langs de zuiger(veren) weglekt. Tevens komt een lekke koppakking dan vaak ook tevoorschijn.
Als laatste de verstuivers testen, zeker als je hier (nog) niets van weet. Zou nodig kunnen zijn wanneer er bij bovenstaande metingen geen vreemde waarden zijn geconstateerd. Ik zou ze overigens gewoon testen, want dan weet je zeker dat deze goed zijn maar dat ter zijde.

Zijn alle metingen goed uitgevoerd en voldoen deze aan de specificaties dan weet je dat de motor in orde is en moet je het gaan zoeken in de brandstoftoevoer. Het gloeien is goed want dat heb je al aangepakt.
Ik heb een keer meegemaakt dat de voetklep van de 4e cilinder in de brandstofpomp lekte waardoor de brandstof tijdens stilstand terugliep de pomp in. Hierdoor zat er lucht in de leiding en totdat deze eruit was liep de motor "op 3poten".

Ik hoop dat alles duidelijk is en succes ermee.

Mocht het niet lukken dan horen we het wel.
Pieter1967
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 05 jun 2013, 21:20
Roepnaam:
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: schudden 200D

Berichtdoor Timmeke » 16 nov 2013, 11:05

Bedankt voor de tips.

Hij verzuipt als hij koud is, flinke blauwe wolken, steeds gas bijgeven, alleen de eerste paar kilometer, daarna is het goed en loopt hij mooi (blijft wel met een beetje tikken, dat deed hij eerst niet)

Nee, kleppen nog niet gesteld. Schijn je een speciale dop voor nodig te hebben.. is deze nog te krijgen ? of heeft iemand in regio nijmegen er 1 ?

Groet
Liever 1 Benz onder je kont, dan geen kont..
Avatar gebruiker
Timmeke
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 14 aug 2012, 16:10
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: schudden 200D

Berichtdoor Robin-H » 16 nov 2013, 11:19

Weinig tot geen verstand van diesel hoor, maar tijdens mijn zoektocht naar tikken in de motor kwam ik regelmatig langs berichten/filmpjes over diesel-injectoren. Deze schijnen te tikken als ze versleten zijn. Tikken kan overigens wellicht ook komen omdat je de kleppen al een tijdje niet gesteld hebt. Zoek even op eBay naar de stelsleutel, daar heb ik de mijne ook vandaan. Goed gereedschap is het halve werk!
Avatar gebruiker
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: 26 mei 2013, 16:27
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: schudden 200D

Berichtdoor Timmeke » 16 nov 2013, 11:44

Ik denk dat het inderdaad de kleppen zijn. Nu op zoek naar zo'n klepstel set. valt nog niet mee.
Liever 1 Benz onder je kont, dan geen kont..
Avatar gebruiker
Timmeke
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 14 aug 2012, 16:10
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee

Volgende

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten