Dik een maand terug kreeg ik post van de RDW... Ze vonden het nodig dat de W123 weer even bekeken werd van onderen.
Hij was de vorige 2 keer vlekkeloos door de keuring gekomen. Gewoon op de brug rijden. De keurmeester er, nog net niet hardlopend, onderdoor. En afmelden die handel.
Deze laatste keer had wat meer voeten in aarde. Nou heb ik ook wel heel veel met de auto gereden. Volgens het vorige formulier zelfs 100.000 km in een jaar. Dat zal wel een schrijffoutje geweest zijn. Maar 50.000 is nog niet zo'n rare schatting denk ik. Onderhoud heb ik in principe niet gedaan.
Het feest begon met de voorremmen. Iets teveel verschil. Terwijl alles wel gangbaar is. De zuigers kunnen met de duim teruggedrukt worden, zelfs. Ik wijt het aan de goedkope remblokken die ik 3 jaar terug gemonteerd heb. Ze zijn toch bijna op, dus binnenkort maar vervangen door betere kwaliteit. Een rondje industrieterrein met 1 voet op de rem en 1 op het gas bracht uitkomst. Hoera, hij remde weer 100% recht. Een beetje stinken deed ie wel...
Op de brug, en omhoog met dat ding. Oei...lekke schokdemper rechtsachter. De druppels hingen eraan. En toch gaf hij op de schokdempertester een goed resultaat. Bijzonder. De keurmeester die de auto moest afmelden erbij gehaald. De eis is simpel. Een schokdemper moet deugdelijk bevestigd zijn en goed werken. Doekje eromtoe dus, dan kon die wat dat betreft goed gekeurd worden.
Remslangen achter. Toch kleine droogtescheurtjes erin. Geen canvas zichtbaar, dus ook geen probleem volgens de keurmeester.
Homokineethoes zat ook nog een heel klein gaatje in, waardoor er wat vet uit kwam. Dat mocht ik even afkitten, dan werd dat ook goedgekeurd.
Dan de gevreesde roetmeting. De motor was nog redelijk op temperatuur. Dus sonde in de uitlaat en plankgas. K waarde van 2... Geen probleem dus. 2,5 is maximaal toegestaan.
Uit dit verhaal blijken 3 dingen:
Bij een timmerman klemt de deur, en een autotechnicus verwaarloost zijn auto... Ik moet er binnenkort toch maar even mee bezig en hem eens even een goeie onderhoudsbeurt, nieuwe schokdempers en nieuwe steekassen geven. Dan kunnen we er vast nog wel even mee vooruit.
Voor de APK mag er meer dan veel mensen denken. Mijn auto was op het randje, maar kon toch afgemeld worden.
Een Mercedes W123 is een dijk van een auto, maar toch kan hij niet helemaal zonder onderhoud. Al houden ze het lang vol als ze verwaarloosd worden.
Ik zal eens een brief sturen naar Mercedes Benz Nederland. Of deze mankementen normaal zijn bij een leeftijd van nog geen 30 jaar en een km stand van nog geen 700.000...
Haha, we kunnen weer een jaar vooruit!!!