[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
motor sputtert in laag toerental in D (automaat) : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 05:54

motor sputtert in laag toerental in D (automaat)

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

motor sputtert in laag toerental in D (automaat)

Berichtdoor B401 » 12 dec 2008, 16:39

hallo iedereen,

ik rijd met een 280CE uit 82 (M110 blok dus), met een automaat.

eind november is volledig ontstekingssysteem (delco kap + kabels + bougies) vervangen, met 'nieuwe' ruilstartmotor
begin december volgde een groot onderhoud + nakijken afstelling kleppen (weliswaar gooiden ze bij officiële MB dealer in Gent volsynthetische 5W40 olie er in............)

sinds dan 2x mee gereden, een kortere rit van een 60tal kms, niets op aan te merken
maar eergisteren naar Rotterdam gereden voor een werkklus, en tijdens file omstandigheden volgende meegemaakt (voorheen nooit last mee gehad, en intussen toch sinds aanschaf 16000 kms gereden):

in lage toeren: in automaatstand D stapvoets rijden in file, zonder op gaspedaal te duwen (eventueel op rem om afstand te houden): onregelmatig draaien van motor + schudden (alsof ie sputtert net voor ie dreigt uit te vallen)
bij echte stilstand, in N (of in P): normaal motorgedrag
zolang er in D voldoende gas wordt gegeven verdwijnt het onregelmatig draaien
wanneer in L of in S stapvoets wordt gereden, en lichtjes gas wordt gegeven, lijkt het probleem zich minder te stellen

a propos, bij een koude motor heeft ie dit totaal niet. na 15 minuten warm rijden heeft ie het wel...


heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn??


is dat een motorprobleem (misschien omwille van die dunne moderne olie die nu voor verstoppingen allerhande begint te zorgen)
of is dat een automaat probleem? (omdat ie in L dat quasi niet heeft, misschien omdat ie daar vanuit 1e vertrekt?)

trouwens, over die 5W40... best onmiddellijk terug uithalen, wellicht, en gewone minerale 15W40 of eventueel voor de winter 10W40 in gooien en filters wisselen?
man, dat snap je toch niet dat ze zich daar in een officiële MB garage gewoon zelfs niet eens over bezinnen, en überhaupt aan de eigenaar van de wagen vragen....


dank alvast voor tips en wijze raad!
warme groet,
Bram<br><br>Post edited by: B401, at: 2008/12/14 14:51

B401
 


Re:motor sputtert in laag toerental in D (automaat)

Berichtdoor JantjeV8 » 12 dec 2008, 21:04

Het is geen motorisch probleem. Met deze symptomen stort ik me op de ontsteking (jaja, toch) of op valse lucht, de stationairregelaar (of hoe heet dat ding), het choke ventiel of het CO staat niet lekker.

Loopt ie in N stationair ook onregelmatig?

Spuit bij stationair eens vleugen remmenreiniger langs de motor zonder dat het de inlaat in gezogen word. Als hij dan anders gaat lopen alle rubberwerk eens nalopen.
Zie je in het donker vonken langs de bougiekabels lopen? De ontsteking nakijken.
Beschrijf eens wat duidelijker wat je met 'het hele ontstekingsysteem' bedoeld.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:motor sputtert in laag toerental in D (automaat

Berichtdoor B401 » 12 dec 2008, 21:12

hello Jan,

in alle standen loopt ie goed, ook in N, probleem is er enkel in D tijdens stapvoets rijden (zonder op gaspedaal te duwen)


qua ontsteking, sinds 28/11:

- nieuwe startmotor (enfin, ruilstartmotor)
- nieuwe delcokap
- nieuwe kabels
- nieuwe bougies

(en op 4/12 groot onderhoud + afstellen kleppen)
B401
 


Re:motor sputtert in laag toerental in D (automaat

Berichtdoor drieske » 12 dec 2008, 22:11

Geen volsynthetische olie in de 280 doen !! Gewoon 10W40 normale minerale olie (10W40 staat ook in't boekje).10W50 kan ook.
Ook de brandstoffilters schoonmaken of vervangen wil wel helpen. De ontsteking moet wel op het goede tijpstip staan--controleren--.
Veel plezier met de Coupe.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re:motor sputtert in laag toerental in D (automaat)

Berichtdoor JantjeV8 » 13 dec 2008, 09:02

Ik geloof niet dat de olie er mee te maken heeft, het zal me verbazen in elk geval.

Voor wat betreft je ontsteking ga ik er van uit dat ook je rotor (ding van niks) vervangen is. Dus de ontsteking kun je normaliter nu wel uitsluiten.
Ontstekingstijdstip moet inderdaad goed staan, de vervoreging moet ook werken, maar het probleem doet zich juist bij stationair voor.
Klopt je stationair toerental?
Is met de grote beurt ook het benzine filtertje, ik bedoel dan zo'n klein tussenfilterje wat in de aanvoerslang zit vervangen?
Is het luchtfilter in orde?
Het kan zo maar je CO afstelling zijn hoor, dat is erg gevoelig. Als je zelf aan die schroef gaat draaien, onthou goed wat je doet en verdraai met kwartslagjes.
De beste manier om de oorzaak te zoeken is stap voor stap zaken uitsluiten, niet overal tegelijk aan draaien.
Over het kaltstartventil en leerlaufventil is hier al veel beschreven, het kan zo maar een lullig gescheurd slangetje zijn waardoor valse lucht wordt aangezogen.
In P en N hoeft de motor totaal geen vermogen te leveren stationair. In D wel, als dan in het staionair circuit iets hapert, of door een hogere luchtweerstand er elders lucht eenvoudiger aangezogen kan worden krijg je van die haperingen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:motor sputtert in laag toerental in D (automaat

Berichtdoor B401 » 20 dec 2008, 16:52

Jantje V8,

je had het absoluut helemaal bij het rechte eind: toch wel degelijk de onsteking: de delcokap (vernieuwd) bleek een piraatje te zijn, en daar zat het probleem!

dank nogmaals voor alle tips
B401
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 58 gasten