[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Wat gonst daar toch zo pregnant? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 09:53

Wat gonst daar toch zo pregnant?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Wat gonst daar toch zo pregnant?

Berichtdoor henklith » 21 dec 2008, 12:33

Of even gewoon gezegd, er zit een rare "gons" klank onder mijn 200D, vooral als ik in een wat te hoge versnelling rij voor de snelheid van dat moment.
Het is niet dat bekende gebrom, wat je ook zou kunnen verwachten bij 50 in z'n 4, en dan gas bij geven.
Nee dit is een gonzen, dat van onder de auto komt, bij wat hogere snelheden is het ook weer weg, dan is wellicht het toerental van de motor meer gepast bij de snelheid.
Ik hoor dat gonzen vooral als ik wat gas bij geef, dus zeg maar wat kracht op de cardan komt en dan bij wat ongelijkheid in het weg dek, dus ook weer niet zo zeer bij korte hobbels, maar bij een heelrustig in en uit veren van de auto, (tjonge wat een lange zin).
Hij gonst dus niet als ik met "gas los" over die zelfde golvende weg rij!
Dit gonzen zit er trouwens al wat langer in, maar het is denk net of het langzaam wat erger wordt.
Persoonlijk denk ik dat het wel eens uit het middenlager van de cardanas zou kunnen komen, en dan vooral de houder van dat lager.
Het is namelijk geen rot lager geluid, maar,, eh,, wadan :o((
Suggesties van harte welkom :o))
Groet, henk
henklith

Re:Wat gonst daar toch zo pregnant?

Berichtdoor JantjeV8 » 21 dec 2008, 15:06

Ik denk dat je zelf al het antwoord gegeven hebt Henkie!!
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor henklith » 21 dec 2008, 15:33

Hoi Jan, zou kunnen, maar ik denk misschien komt iemand dit geluid bekend voor, en kwam toen ook uit op het cardan middenlager!?
Groet, henk
henklith

Berichtdoor JaapW114 » 21 dec 2008, 20:36

Hallo Henk,

Bij mij werd dat geluid veroorzaakt door een slechte Hardy schijf.

groet,

Jaap

JaapW114

Berichtdoor henklith » 21 dec 2008, 20:50

Hoi Jaap, ja, dat zit allemaal in de aandrijflijn, en dat komt volgens mij dan ook zeker in aanmerking, ik heb nog niet onder de auto gestaan, dat ga ik snel even doen!
Groet, henk
henklith

Berichtdoor JaapW114 » 21 dec 2008, 21:00

Henk,

Zoals je het omschreef zet ik in op de Hardy schijf.
Is ook simpel te vervangen op de brug of in een smeerkuil.

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor JantjeV8 » 21 dec 2008, 23:34

Of 1 van de 2 de hardy schijven, of het tussenlager wat slecht begint te worden.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor henklith » 21 dec 2008, 23:38

Ok Jaap,, hebie nog voorkeur voor de voor of achterkant :o))
Ik ga zo snel mogelijk even de brug op met die kar.
Gelukkig hoef ik er niet veel mee te rijden, komt de W115 weer eens op de baan he.
Groet, henk

Heee Jan, ik verzend net mijn bericht, en dan zie ik jouw commentaar net voor me :o))
Nou we hebben dat probleem dus behoorlijk in gegrenst (daar hebben de Duisers het woord "eingrenzen" voor bedacht!<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/12/21 22:41
henklith

Berichtdoor Weizengelb » 22 dec 2008, 10:27

Ja ja, die Hardyschijven hebben wat te lijden in zo'n 200D :-) ha ha

Als je toch bezig bent met de aandrijsas, Henk, zou ik dat middenlager ook meteen vervangen, kost ook max 30 euro.
Wel de as overal aantekenen, op de bak en cardan en in het midden als je hem uit elkaar haalt voor het middenlager.

Groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee

Berichtdoor henklith » 22 dec 2008, 14:32

Ja zeker waar Mathieu, beste is, zeker bij twijfel, alles aan die as maar "austauschen"!
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor MBvO » 02 jan 2009, 14:51

Hoi Henk,

Ik had ook zo'n geluid, bij mij bleek het rubber van de trillingsdemper op de cardan-as te zijn, deze dit direct achter de voorste hardy-schijf en ziet eruit als een ronde rubberschijf met een metalen stervorm binnenin. Dit rubber was gedeeltelijk losgekomen en dempte dus aanzienlijk minder. Dit was makkelijk te zien in de smeerkuil en is gevulcaniseerd. Ik geloof dat niet alle assen zo'n trillingsdemper hebben overigens.
Eigenlijk ben ik nog niet helemaal tevreden, maar goed, het gonzen is wel aanzienlijk minder geworden.
MBvO

Berichtdoor henklith » 11 jan 2009, 23:12

Hoi MBvo (eh,, Marc was het geloof ik he?)
Sorry voor de late reactie, ben even een tijdje weg geweest naar een warm land :o))
Inderdaad Spaans eiland begint met een L, en eindigt met een S :o))
IK weet niet of er bnij mij ook zo'n trillings demper op zit, (of al niet meer dus), maar ik zou dan verwachten dat hij altijd zou brommen en trillen, ik hoor dat gonzen alleen bij in en uitveren!
Groet, Henk Lith.
henklith

Berichtdoor JantjeV8 » 12 jan 2009, 08:47

en tijdens het optrekken Henk? Bijvoorbeeld als je uit een bocht komt en gas geeft?
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor henklith » 12 jan 2009, 16:00

Hoi Jan, voor zover je van optrekken kan spreken bij een 200D :O)
Je merkt het vooral als je gas er op hebt, dus niet bij consolideren van de snelheid, en dan het duidelijkst als je eigenlijk in een wat te hoge versnelling rijdt, dus tussen de 45 en de 55 in z'n 4!
Je hoort het ook voornamelijk in de 4e gang, in 3 heel licht.
Het gekke is dat dat effect niet meer te reproduceren is als je boven de 70/75 komt.
En, in een flauwe bocht is het duidelijker dan op de rechte baan geloof ik, en met in en uitveren natuurlijk, in flouw hobbelend asphalt.

Groet, Henk<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/01/12 15:02
henklith

Berichtdoor MBvO » 20 jan 2009, 12:03

Hoi Henk,
Sorry, ik ben vaak op het forum voor wat leerzaam leesvoer tussen de werkzaamheden door, maar helaas even over dit topic heengelezen.
Mij is in verteld dat de oudere diesels het lekkerst lopen als ze iets meer toeren draaien dan de moderne diesels (waar je rustig 40 mee in de 4 kan rijden) ivm krachten op de lagers. Dat merk ik zeker bij mijn eigen auto (300D), 50 in de 3 klinkt veel lekkerder.
Maar goed, je beschrijving lezende hoor je het dus bij lage toeren en in- en uitveren. Dan zou ik toch eerder denken aan het traject wiel-differentieel, aangezien de cardan as toch geen beweging maakt bij in- en uitveren.
Als je een 5e versnelling had zou het waarschijnlijk ook wel lukken om het geluid bij 70/75 te produceren... of je dat wilt is een 2e ;-)
Het kan ook je cardan lager zijn, ik kan me voorstellen dat bij in- en uitveren het gewicht van de as harder in het lager drukt en daardoor een gonzend geluid veroorzaakt.

Succes en groet
Bart
MBvO

Berichtdoor henklith » 20 jan 2009, 16:12

"Gratias" Bart voor je goed gemotiveerde bericht.
Dat van die aandrijfassen tussen achterwiel en het differentieel had ik zelf nog niet zo bekeken, maar dat zou inderdaad best kunnen.
Deze assen hebben niet zo'n onverwoestbare reputatie als die van de W114/W115 dacht ik wel eens op het forum te hebben gelezen.
Misschien kan ik een kant van de hoes, en dat dus 4x :o)) los maken, en er met een spuitbus wat toepaaselijke!? olie of vet inspuiten.
Want onder deze rubber hoezen zitten de "knie gewrichten" toch?
Wat mij verder opvalt is dat het gegons nu wat minder is, wellicht ook door dat het nu behoorlijk kouder is!? en alles wat vaster op elkaar zit?
Groet, Henk

NB: ik zal kijken of het gegons komt door een hobbel waar de voorwielen of de achterwielen door rijden, zo moet je wat he, en ook links en rechts is dan nog een eliminatie waard natuurlijk.<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/01/20 15:16
henklith

Berichtdoor benedendijker » 30 jan 2009, 21:02

Hoi Benz vrienden,
Toen ik vandaag de Hardyschijven wilde vervangen liep ik op een probleem dat Govert al eens een keer in dit topic heeft aangehaald.
Ik was het gegons tijdens het optrekken ook behoorlijk zat,dus de auto even opgekrikt en er onder gekropen geen grapje met de achter ons liggende vorstperiode.
Tijdens die inspectie zag ik de flarden aan de Hardyschijven hangen, een vriend gebeld en gevraagd of ik zijn brug mocht gebruiken, bij Mercedesdealer twee schijven besteld.
Vol goede moed begonnen vandaag.
Helaas, ik had beter eerst wat informatie kunnen vragen, want toen ik éen kant los had wilde ik het tussenlager losmaken zodat ik beide flensen en de gehele as kon demonteren ik heb eerst zowat alle heilige uit de hemel gevloekt.
Wat bleek namelijk?, de opvulrubber van het tussenlager bleek te zijn gescheurd gvd.gvd het zal niet waar zijn.
Het geheeel maar weer gemonteerd, dealer gebeld en nu is mijn vraag aan jullie heeft iemand ervaring met een reparatiesetje voor dat tussenlager en zo ja waar bestaat dat uit de magazijnman van de Benzdealer wist alleen maar de prijs van een rep.setje en compleetset, maar kon met zijn gegevens niet achterhalen waaruit de onderdelen bestaan.
Wat is wijsheid in deze behalve een besparing van € 40,-
kan er iemand mij adviseren aub.

Ad !
benedendijker

Berichtdoor Wiebren240D » 30 jan 2009, 22:34

Hallo Ad

dat klusje lukt jou heus wel hoor is niet zo moeilijk met het gooie gereedschap en een gooie merkstift.

ja je haalt de aandrijfas voor en achter los dus voor 2 bouten en achter ook tussen aslager 2 bouten en dan de boel in de midden goed merken het liefst met verf zo een lakstift tekent mooi af waarom de aandrijfas moet in tweeen.
en dan begint het echte karwei je hebt hoop ik wel wat gereedschap om het te doen?
een borgveer tang heb je echt nodig en een gooie hamer om een gooie klap uit te delen anders krijg je het lager er echt niet af maar eerst die borgveer los maaken en dan die grote holle ring eraf dan zie je het lager al zitten die spuit je in de WD40 laten weken hoe langer hij weekt des te makkelijker gaat ie eraf eerlijk waar.
maar suc6 met het herstel

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja

Berichtdoor JantjeV8 » 30 jan 2009, 22:46

JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 30 jan 2009, 23:49

je hebt toevallig geen verdwaald wespennest onder de wagen hangen? dat die beestjes wat wakker worden bij bepaalde wegdeksoorten? ;-)
AdriaanVogelzang

Volgende

Keer terug naar Techniek