[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Koppakking lekt?? : LPG Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 14:20

Koppakking lekt??

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Koppakking lekt??

Berichtdoor Fernando280TE » 27 dec 2008, 17:23

Ik ben bang dat ik afgelopen kerstavond de koppakking van mijn 280TE eruit geblazen heb. Onderweg van Capelle naar Enschede heb ik, met een goed warme motor, gas getankt in Twente (ik reed ook op gas en alles liep prima). Na de tankbeurt schakelde ik van gas naar benzine om 'm weer even op benzine te laten lopen en toen begon het. De motor liep niet lekker. Trok wel een beetje op, maar alleen met veel gas. In de buurt van Enschede weer teruggeschakeld naar gas en toen kwam de ene na de andere klap in de uitlaat. Bij het stoplicht sloeg de motor af en was niet meer echt aan de praat te krijgen. Schakelen tussen benzine en gas en terug...af laten koelen weer meerdere keren schakelen tussen gas en benzine en uiteindelijk sloeg de motor aan en met veel gas kon ik een km rijden. Dit herhaalde zich nog een paar keer en met veel moeite kreeg ik de auto op parkeerplaats bij mijn bestemming.
Op eerste kerstdag de pechhulp gebeld en die kreeg de (toen koude) motor alleen met veel gas aan. Weer met veel knallen..., maar de motor bleef niet draaien. Hij vermoedt een lekke pakking o.i.d.
De auto gaat maandag op transport naar de Mercedes garage in Krimpen ad IJssel en voor mij is het afwachten wat er aan de hand is en wat het gaat kosten.

Is dit het verhaal van een lekke koppakking? Heeft iemand enig idee wat de reparatiekosten zijn?

groet,
Fernando
Fernando280TE
 


Re:Koppakking lekt??

Berichtdoor Bertoluchi » 27 dec 2008, 18:18

Geen idee of het de koppakking betreft. Kwam er veel witte rook uit de uitlaat?

Wat ik wel uit ervaring weet is dat een mix van gas en benzine bijzonder slecht loopt en veel knallen geeft.

Veel succes, Bert
Avatar gebruiker
Bertoluchi
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 02 nov 2006, 19:18
Woonplaats: Arnhem
Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Koppakking lekt??

Berichtdoor Govert » 27 dec 2008, 18:28

Ik lees geen verschijnselen van een lekke koppakking. Meestal krijg je met een lekke koppakking een stoomfontein uit je radiateur of een mooie witte stoompluim uit je uitlaat.

Was er sprake van oververhitting? nu of al eerder?

Of de koppakking lekt kan je eenvoudig vaststellen door een compressielektest of door druk te zetten op het koelsysteem.

Ik denk eerder dat het probleem zit in de brandstof/luchtaanvoer.

Eerst maar eens een goede diagnose stellen, gewoon alles aflopen.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Koppakking lekt??

Berichtdoor Leon » 27 dec 2008, 21:29

Kan je controleren of je gas en benzine afsluiters nog wel werken?
Leon
 


Re:Koppakking lekt??

Berichtdoor Fernando280TE » 27 dec 2008, 22:25

De motor is een M110 met inspuiting en ik zag geen wolkjes stoom. Wel mogelijk wat olie aan de zijkant van het blok (de volgende ochtend). Wat de pechhulp de volgende ochtend ook constateerde was dat er geen koelvloeistof meer in de radiator zat. Daarom dacht ik ook aan een lekke koppakking. Er kwam toen ook wel flink wat rook uit de uitlaat tijdens het starten, maar het was ook goed koud.
Op kerstavond, toen ik overschakelde van gas naar benzine, was de motor goed warm na 150 km snelweg, maar wel op normale temperatuur. Tijdens het rijden, op benzine, had ik inderdaad ook het idee van de injectoren die niet goed werkten. De uitlaat dus ook goed heet, maar op eerste kerstdag niet meer en toen knalde die ook (op gas).
Ik hoop inderdaad dat het iets anders is (iets minder dramatisch) want ik gebruik de auto iedere dag en het is ook mijn enige vervoermiddel. Verder een heerlijke auto hoor.
groet,
Fernando
Fernando280TE
 


Re:Koppakking lekt??

Berichtdoor Fernando280TE » 27 dec 2008, 22:29

Ik denk eerder dat het probleem zit in de brandstof/luchtaanvoer.

Kan dit zo van het ene op het andere moment gebeuren? Goed rijden op gas (ruim 150 km snelweg), weer goed en soepel optrekken bij het benzinestation (nog steeds op gas) en op snelheid (rond 100 km per uur) overschakelen van gas naar benzine. Daarna begon het.
Er was geen sprake van oververhitting, temperatuurmeter stond normaal.
groet
Fernando
Fernando280TE
 


Re:Koppakking lekt??

Berichtdoor Coupe280 » 27 dec 2008, 22:53

fernando
doordat de injectoren niet helemaal goed werkten heb je waarschijnlijk ook een keer weer overgeschakeld op LPG ??
dan krijg je 2 brandstoffen in je cilinder en gegarandeerd dat een 110 blok daarop reageerd met backfire s.
dus ik gok erop dat je luchtschijf en eventueel arm waar hij op gemonteerd zit krom is .
vrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Koppakking lekt??

Berichtdoor Coupe280 » 27 dec 2008, 22:58

fernando.
dat beetje olie bedoel je waarschijnlijk aan zijkant bij nokkenashuis ???
hebben bijna alle 110 blokken last van .
is niets verontrustends kan je met een beetje hittebestendige kit oplossen.
ik had net een heel verhaal hier neergetypt maar ineens ben ik dan uitgelogd .
dat wil schijnbaar nog steeds niet als het verhaal te lang word word je automatisch uitgelogd gebeurt vaker heb ik gemerkt .
vrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Koppakking lekt??

Berichtdoor Coupe280 » 27 dec 2008, 23:11

fernando.
ik weet niet of je zelf sleutelt .
maar misschien een idee om de luchtschijf er even uit te halen zodat hij alleen op LPG wil lopen.
grote kans dat hij dan normaal loopt op LPG .
vrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Koppakking lekt??

Berichtdoor Fernando280TE » 28 dec 2008, 00:51

Allen, bedankt voor de antwoorden.
Ik ben wel een beetje een sleutelaar, maar het probleem is dat ik de auto maandag weer nodig heb om naar mijn werk te gaan. De auto wordt dus naar de garage gebracht en ik rij nu in een vervangende auto rond. Ik ben wel blij met jullie antwoorden, zodat ik een mogelijke oorzaak weet. Ik wil ook wel weten hoe (en waar) die storing ontstaan is.
Ik laat het jullie weten (en ook wat de prijs is van het kerstavontuurtje)
groet,
Fernando
Fernando280TE
 


Re:Koppakking lekt??

Berichtdoor Bogent » 28 dec 2008, 10:26

En dat hij moeilijk of niet wil starten kan ook komen na een backfire als er een slang in het vaccuum systeem gescheurd is of los. en i.d.d. de stuwschijf krom. Alleen dat hij blijft knallen kan ik niet thuis brengen of het zou moeten zijn dat het vacuum systeem zo ontregeld is dat de ontsteking ook van slag is. In ieder geval sterkte er mee.<br><br>Post edited by: bogent, at: 2008/12/28 09:27
Bogent
 


Re:Koppakking lekt??

Berichtdoor Fernando280TE » 09 jan 2009, 09:47

Het heeft een tijd geduurd voor mijn auto gerepareerd werd door de feestdagen, maar uiteindelijk is het euvel gevonden.
De inlaatslangen hebben los gezeten waardoor er valse lucht werd aangezogen. Dit verklaart deels het slechte lopen op benzine. Het andere probleem was slechte bougiekabels. Door het terugschakelen naar gas en de slechte bougiekabels is de ontsteking ontregeld en was er sprake van backfire waardoor de inlaatslangen helemaal van de carter geblazen werden.
Het repareren en vastzetten van de slangen, samen met het vervangen van de bougiekabels heeft het euvel verholpen. De motor loopt nu ook weer mooi stationair, wat voorheen ook al minder was. Uiteindelijke kosten 125 euro voor de kabels en 4 uur arbeidsloon. Wel weer een bak geld maar dat is nog altijd minder dan een kwartaal wegenbelasting, die ik niet hoef te betalen. Gelukkig is er verder niets defect geraakt.
Inderdaad dus een combi van slangen en ontsteking.

Dank voor de reacties
groet,
Fernando
Fernando280TE
 


Re:Koppakking lekt??

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 24 jan 2009, 23:16

Mag ik vragen wat voor merk kabels je hebt gekregen? zou je daar eens naar willen kijken? Ik heb indertijd 4 nieuwe bosch kabels moeten aanschaffen en was al 125 euro kwijt bij de bosch dealer... en toen moest ik ze er nog zelf opzetten... Als jij nu ook Bosch kabels hebt, dan houd ik me aanbevolen voor het adres!

Ad
AdriaanVogelzang
 


Re:Koppakking lekt??

Berichtdoor Fernando280TE » 19 feb 2009, 11:38

Sorry voor de late reactie, zag je reply pas vanmorgen. Volgens mij heb ik inderdaad Bosch kabels (6 stuks), maar dat moet ik nog even nakijken. Ik heb de reparatie laten uitvoeren bij Vuik Mercedes in Krimpen. Ze hebben zelf ook een aantal oldtimers staan en hebben veel ervaring met de W123. Verder zijn ze redelijk geprijsd, maar soms niet al te snel.

Ik zei dat ik geen overige schade had door de backfire, maar waarschijnlijk is mijn luchtmengklep een beetje krom, want op benzine slaat de motor nu af bij stationair draaien, of althans stationair draaien doet ie niet meer. Als de klep inderdaad krom is, had ik dat eigenlijk ook gerepareerd willen zien. Maar als ze alleen op gas getest hebben zijn ze het niet tegen gekomen,want op gas loopt de motor prima.
groet,
Fernando<br><br>Post edited by: Fernando280TE, at: 2009/02/19 10:44
Fernando280TE
 


Re:Koppakking lekt??

Berichtdoor Bogent » 20 feb 2009, 09:55

Ik zou je toch willen adviseren bij minstens 1 van de vacuum slangen onder de wagen de slangklem aan 1 kant waar je bij kan weg te laten. Ik heb dit ook gedaan en als ik nu een backfire krijg dan schiet de slang er af maar blijft de luchtweger klep heel. Even onder de wagen duiken slang er weer op schuiven en hij loopt weer goed. Als de slang er af ligt is hij op gas alleen met veel gas te starten en aan de praat te houden.
Bogent
 


Re:Koppakking lekt??

Berichtdoor Fernando280TE » 21 feb 2009, 16:06

Beste Bogent,
Bedankt voor de tip. Als ik weer een keer onder de auto ben dan zal ik dat doen. Ik heb inmiddels de luchtweegklep weer vlak gemaakt, want die was door de backfire krom getrokken. (zie foto van kromme klep) Door die kromme klep liep de motor niet meer stationair op benzine maar sloeg steeds af. Dat euvel is inmiddels ook verholpen.
groet,
Fernando

Fernando280TE
 


Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten