[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Koolwater, antivires + water 100% vervangen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:41

Koolwater, antivires + water 100% vervangen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Koolwater, antivires + water 100% vervangen

Berichtdoor pimito » 17 okt 2009, 19:04

Hallo,

Omdat ik niet weet van welke vloeistof gebruik is gemaakt als koelwater in mijn 123, en niet het risico wil lopen dat het bevriest, met allerlei ellende vandien, heb ik vandaag de vloeistof (proberen) te vervangen. Stelt op zich niet veel voor maar, hoe krijg je alles eruit? Ik heb de slang onderaan de radiateur losgemaakt, toen liep er dus vloeistof uit, maar alleen zo'n beethe wat in de radiateur zat. Daarna heb ik de verwarming los gemaakt en een beetje doorgeblazen, maar uit gebrek van een waterslot werkt dat ook niet. Kent iemand de methode om alles/zoveel mogelijk er uit te krijgen?

Bij voorbaat dank,
Pim
pimito

Re:Koolwater, antivires + water 100% vervangen

Berichtdoor bartolo66 » 17 okt 2009, 22:50

Er zit ook een aftapplug in je blok, dit in combinatie met de onderste radiatorslang moet afdoende zijn.
Kachel openzetten.
bartolo66

Berichtdoor drieske » 18 okt 2009, 00:57

Kachel helemaal open, dan de blauwe dop onder uit de radiator draaien(eerst een 5ltr. emmertje of teiltje eronder)daarna de radiator dop los. Zo moet ie wel leeglopen. Net gedaan vandaag om een nieuwe thermostaat te plaatsen(bleef openstaan).
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Wim Matsinger » 18 okt 2009, 10:43

Inderdaad in de zijkant van het blok zit een grote moer (Dop 19 geloof ik) dan komt echt alles eruit !

Als je voor je blok staat Links in het midden van het blok.
Wim Matsinger

Berichtdoor JantjeV8 » 19 okt 2009, 07:19

Waarom meet je niet gewoon de vorstbestendigheid? Er zijn van die plastic dingen met een knijpbalg er op, zuig wat van je koelmiddel op en kijk wat het wijzertje aan geeft. Als dat in orde is hoef je helemaal niks te vervangen.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Govert » 19 okt 2009, 08:44

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 20:56
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MBvO » 12 aug 2010, 13:44

Hier ook nog even een aanvulling op Jan's opmerking: volgens mijn garagist blijft de vorstbestendigheid wel intact als de juiste antivries/water verhouding is gebruikt, ook na meer dan 2 jaar, maar de corrosiebescherming neemt wel af, en die kan je niet meten. Nou was dat niet de zorg van de topic-opener, maar de afgenomen corrosiebescherming is als ik zo de posts hierover op het forum lees, een groter probleem dan de afgenomen vorstbeveiliging bij onze oude auto's.
Best dus de koelvloeistof elke 2-2,5 jaar vervangen door een nieuwe vulling van kwaliteit. Volgens Haynes zou dan alleen doorspoelen met vers water ook voldoende zijn en is ontroesting etc. niet nodig.
Wordt over 't algemeen niet vaak gedaan geloof ik, aangezien de kosten van een nieuwe vulling met goede antivries best aanzienlijk zijn. Mijn 300D bevat 11 liter, waarvan 55% antivries zou moeten zijn, dus zo'n 6 liter. Bij MB vragen ze geloof ik zo'n 12 euro voor een 1,5 liter antivries, dus een kleine 50 euro ben je wel kwijt als je het daar koopt. Zal ook wel goedkoper kunnen waarschijnlijk, maar je moet wel goed spul hebben.
Als je in een gebied woont met veel kalk in het water (zoek maar eens op internet) dan loont het waarschijnlijk de moeite om een paar litertjes gedemineraliseerd/ gedestilleerd water te kopen, dat kost niet zoveel voor z'n 5 liter kannetje.
MBvO

Keer terug naar Techniek