[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
te hoog stat. toerental M102 230E motor : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 07:30

te hoog stat. toerental M102 230E motor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

te hoog stat. toerental M102 230E motor

Berichtdoor bartuitschaijk » 30 dec 2008, 10:51

Hoi,

Ik heb een probleem met mijn 230E uit 1981. Ik heb afgelopen week mijn cilinderkop vervangen ivm het monteren van harde klepzetels omdat de auto op LPG rijdt. Op zich niets bijzonders. Na alles te hebben gemonteerd is het starten en lopen. De auto lijkt in eerste instantie zowel goed op gas als benzine te lopen, dus ik laat de auto warmdraaien ivm ontluchten koelsysteem etc. Nu gaat mijn auto op benzine echter steeds harder stationair lopen (ik schat 1500 toeren). En op gas slaat de auto af als hij warm is. Dus koud doet de auto het goed (op zowel benzine als gas), maar warm dus niet. Ik vermoedde dus dat er iets met de zusatsluftschieber verkeerd was. Ik heb deze doorgemeten en hij geeft 40 ohm aan. Tevens bij koudstart komt er stroom op de kabel, dus electronisch lijkt er niets mis. Indien ik met warme motor op benzine in de slang knijp die van de zusatzluftschieber afkomt reageert de motor hier niet op, dus de schieber lijkt niet vast te zitten (en dus ook dicht te staan). Stationair toerental reageert trouwens ook niet als ik aan de afstelschroef draai.

Mijn conclusie: het moet iets met de luchttoevoer zijn wat temperatuur gerelateerd is. Aangezien de auto op benzine te hard loopt betekend m.i. dat hij teveel lucht krijgt. Dit klopt ook met het feit dat hij op gas afslaat aangezien de motor dan een te arm mengsel krijgt.

Heeft iemand een idee wat het probleem wel kan zijn? Ik snap het nl. niet meer. Voordat de cilinderkop vervangen werd was nl. alles OK.

Uiteraard heb ik na montage van de cilinderkop alles drie keer gecontroleerd of alles goed zit aangesloten, maar dat is zo.

Bart
bartuitschaijk
 


Re:te hoog stat. toerental M102 230E motor

Berichtdoor Bob » 30 dec 2008, 12:13

Hallo Bart, Ik lees je probleem en conclusie.
We hebben het over een K injectie toch. Als je te hard stationair loopt is dat volgens mij een combinatie van teveel benzine en daardoor ook lucht. Volgens mij meet de grote schijf aan de inlaat de hoeveelheid lucht die de motor wil hebben en regeld hij daarmee de bijbehorende hoeveelheid benzine. Is er misschien iets ontregeld (in hoogte veranderd v/d luchtmassa meter) waardoor deze afstelling anders is ??
Uiteindelijk is de luchtdoorlaat middels de gasklep (stationair de lucht-bijpas regeling) verantwoordelijk voor de hoeveelheid lucht die de motor kan aanzuigen.

Hoop dat dit helpt?, Bob
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:te hoog stat. toerental M102 230E motor

Berichtdoor bartuitschaijk » 30 dec 2008, 12:51

Bob,

We hebben het inderdaad over een K-jetronic, dat zijn alle 230E's. Inderdaad een teveel aan lucht, waardoor hij op benzine te hard loopt en op gas afslaat. De vraag is echter waarom hij deze lucht krijgt. De zusatsluchtschieber is de hoofdverdachte, maar die heb ik getest en is goed, ook dmv slangen dichtknijpen. De vraag is of er ergens nog een andere regeling hetzelfde gedrag kan veroorzaken.

Bart
bartuitschaijk
 


Re:te hoog stat. toerental M102 230E motor

Berichtdoor JantjeV8 » 30 dec 2008, 13:30

Je kop is er af geweest en in een andere staat terug geplaatst. In feite moet je nu van vooraf aan de afstelling gaan verzorgen.
Enkel de ontsteking zal niet veel gewijzigd hoeven worden mits die goed stond.
Komen de gasstangen/kabels goed terug?
Daarna eerst de benzine-loop op orde zien te krijgen. Pas als dat goed werkt het gas erbij zetten, niet eerder want da haal je alles door elkaar.
Zit de rubber mof tussen de injectie unit en het inlaatspruitstuk goed op z'n plek en met een klem dicht getrokken?
Heb je een slangetje verbogen waardoor nu ergens een (vacuum)slangetje lekt?
Dit klinkt niet echt als een CO probleem, maar kan er wel mee te maken heben.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:te hoog stat. toerental M102 230E motor

Berichtdoor bartuitschaijk » 30 dec 2008, 13:47

jan,

bedankt voor het antwoord, maar ik gaf al aan dat ik alles diverse malen gecontroleerd heb, en er is niets verkeerd gemonteerd. De motor loopt koud wel goed, dus het heeft iets met de overgang van koud naar warm te maken

Bart
bartuitschaijk
 


Re:te hoog stat. toerental M102 230E motor

Berichtdoor bartuitschaijk » 30 dec 2008, 18:23

Probleem opgelost:

Per ongeluk de twee slangen die aan de achterzijde op het huisje waar de stationair regelschroef inzit omgedraaid. Dit zijn dus de slangen die naar de zusatzluftschieber en onderzijde spruitstuk gaan.

Toch bedankt voor het meedenken.

Bart
bartuitschaijk
 


Re:te hoog stat. toerental M102 230E motor

Berichtdoor Bob » 30 dec 2008, 20:09

Bart, mooi dat je het gevonden hebt.
Ik zelf heb ook een 230TE van 85 en overweeg deze op gas te zetten.
Mag ik weten voor wat een systeem jij hebt gekozen en waarom. Ben zelf niet zo thuis in die materie, zodoende probeer ik het een en ander te weten te komen.

Bij voorbaat dank, Bob
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:te hoog stat. toerental M102 230E motor

Berichtdoor bartuitschaijk » 30 dec 2008, 21:54

Ik heb een OMVL systeem. Dit heb ik laten inbouwen bij Mandigers in Eindhoven. Auto loopt zeer goed op zowel gas als benzine. Enige nadeel van de 230E blokken is wel dat je vrij veel kleppen moet stellen. Vandaar dat ik nu harde klepzittingen heb laten monteren. Bij mij was het echt nodig aangezien mijn W123 in duitsland al met wurm kat was nagerust en daardoor al zeer lang op loodvrije benzine had gelopen.

Gr.

Bart

ps ik heb in mijn andere auto's zelf gas ingebouwd, ook OMVL systemen en heb daar nooit problemen mee gehad. Echter voor het geld dat Mandigers vraagt inclusief inbouw kan ik het zelf bijna niet maken, dan kan ik beter zelf een dag gaan werken.
bartuitschaijk
 


Re:te hoog stat. toerental M102 230E motor

Berichtdoor Coupe280 » 30 dec 2008, 22:03

bart.
bij een 280 kan je de drukstukken boven op de klepsteel nog 2 keer vervangen om meer stelmogelijkheden te hebben .
daar kun je koprevisie nog heel lang mee uitstellen .
is zoiets ook mogelijk bij een 230 motor??
gr tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:te hoog stat. toerental M102 230E motor

Berichtdoor Bob » 01 jan 2009, 13:27

Bedankt Bart voor je snelle reactie.
Dit OMVL systeem is dat een conventioneel systeem waarbij het gas via de luchtaanzuig naar binnen komt en waarbij je vacuüm de hoeveelheid gas doceert via je verdamper, of is dit een gas injectie systeem (is dat het G3 syst) ??

Je merkt wel dat ik wel het eea gehoord heb maar zeker nog geen goed onderscheid van de verschillende systemen heb.

Bob<br><br>Post edited by: Bob, at: 2009/01/01 12:28
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 64 gasten

cron