[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
koppakking kaduuk : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 09:36

koppakking kaduuk

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

koppakking kaduuk

Berichtdoor agavengroen » 04 jan 2009, 19:16

Hallo,

2009 begint niet zo goed voor mij. Alles lijkt erop dat de koppakking van m'n 230TE (jaja, op LPG) kapot is.

Je merkt er eigenlijk vrij weinig van. De auto start perfect, zelfs met dit koude weer altijd in 1 keer en meteen mooi rond. Hij rijdt en trekt goed.
Een tijd geleden viel me op dat ik steeds een beetje koelvloeistof moest bijvullen. Ik dacht aan een kleine lekkage en heb er toen een blikje Bar's Leaks in gedaan. Het koelwater verdween niet meer.

Toen ik een tijd later (vorige week) toch nog eens controleerde moest ik echter opeens 2 liter vloeistof erbij gooien. Na een stuk (100 km snelweg, niet boven 120) gereden te hebben weer bijna een liter. Toen pas viel me op dat de slang van de radiator onder druk stond en dat de auto meer 'dampt' dan normaal (LPG dampt altijd behoorlijk als het koud is). Na een stukje rijden constateerde ik dat er zich schuim gevormd had in de radiator. Ik besloot de auto toen toch maar te gaan stallen. Terwijl ik de koelvloeistof goed in de gaten hield ben ik met een constante snelheid (90)naar de 'stalplaats' gereden. Wat me opviel tijdens de laatste 2 ritten is dat de temperatuur eerst normaal oploopt, daarna zakt de meter plotseling naar 60 graden om daar te blijven hangen. Op de snelweg dampt de auto bijna niet (gezien vanuit andere auto) alleen stationair en bij gasgeven komt er meer stoom dan normaal uit de uitlaat.

wat nu? Opties:
1. kop demonteren, kop vlakken en nieuwe pakking monteren. Volgens Mercedes-garage en revisiebedrijf Wieman, kun je er vanuit gaan dat de kop gevlakt moet worden (is dit echt zo? of zeggen ze dit omdat zij ook motoren reviseren?) Compleet met alle (de-)montagewerk: ongeveer 950 euro.
2. gebruikte kop op de kop tikken
3. gebruikt blok op de kop tikken (want van het huidige blok weet ik niet hoeveel het gelopen heeft, of de ketting ooit vervangen is etc., ik zie wel dat het blok aardig wat blow-by vertoont wanneer ik de vuldop verwijder.)
4. huidige kop laten reviseren, dus ook hardere klepzittingen voor LPG laten aanbrengen

Mijn vragen aan jullie:
1. In 'So wird's gemacht' staat de complete demontage van de kop beschreven. Ik denk dat het wat betreft uren werk niet veel verschilt van het wisselen van een heel blok. Wat denken jullie?
2. Ik heb een 230TE, dus er zit een hydraulische pomp op de kop (niveauregeling), kan ik deze gewoon omzetten op de kop van een gewone 230E?
3.Kan ik ook een compleet W124/W201 blok gebruiken?
4.Is het handig om als de kop eraf is ook meteen de distributieketting te verangen?
5.Wat is het beste merk voor de koppakking. Hier ga ik natuurlijk niet op bezuinigen.
6.Heeft iemand nog geschikte blokken / cilinderkoppen, of ken je iemand die deze voor schappelijke prijzen verkoopt.

Ik hoop dat jullie het jaar beter gestart zijn!
Vaes
agavengroen

Re:koppakking kaduuk

Berichtdoor Brijn » 04 jan 2009, 19:47

Over Wieman kan je denken wat je wilt, maar dat ze verstand hebben van MB motorenrevisie betwijfelt niemand. De claim dat je een kop moet vlakken na een defekte koppakking is m.i. terecht, en zo duur is dat nou ook weer niet. Als die 950 je teveel lijkt, waarom de- en monteer je hem zelf niet en laat een revisiebedrijf het vlakken doen. Een koppakkingset kost ook grofweg 120 euro (voor mijn 240 dan), maar dat zal voor een benzine niet veel anders zijn.

Onderschat het werk wat je aan het lichten en weer terugplaatsen van een kop hebt niet, als je dat voor het eerst doet. Achteraf lijken die 950 dan ineens wel te kloppen... (Ik ben ervaringsdeskundige en spijtoptant...)

Goeie vraag over die niveaupomp, de koppen van de T diesels zijn fundamenteel anders dan een sedan zonder pomp.
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Citrobenz » 04 jan 2009, 20:11

Is mooi balen natuurlijk.

Die garage heeft wel gelijk om de kop gelijk te laten vlakken. Als de kop er af is kunnen ze met een rij wel controleren of het echt nodig is.
Laat je kop ook even afpersen, dan heb je later geen verrassingen meer van haarscheurtjes in de kop.

Ja dan de vraag wat je moet doen, je weet zelf het beste hoe je motor is. Koop je een ander motorblok moet je ook afwachten wat voor blok het is.

Als je de garage de reparatie laat doen heb je gelijk garantie op de reparatie.
Je kunt het ook zelf doen, maar het ligt er net aan hoe handig je bent, het is best een serieuse klus.
Dan heb je nog de optie van een beunhaas, maar let wel dan heb je geen garantie. Vlakken en afpersen moet je dan alsnog laten doen.

de keuze is aan jezelf :)
succes
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976

Berichtdoor Wiebren240D » 04 jan 2009, 21:01

Hallo Daar

ik hoef niet zoveel meer te zeggen.

maar het is zo hoeveel verstand heb jij van zaken daar komt het op neer.

een cylinderkop eraf is niet zo moeilijk je zet de moter op zijn merktekens onder op de krukas poulie op 0 en dan alls los maaken moet je wel durfen.
maar het gevaarlijkste is nog kan de cylinderkop nog gevlakt worden je weet denk ik niet of het al een keer vaker gebeurt is.

een M102 cylinderkop heeft ook een maximale dikte en een minimale dikte zijn niet zoveel revisie bedrijfen die daar op letten die doen gewoon vlakken en klaar is het en jij zet de cylinderkop er weer op mischien met een dikke koppakking maar als de cylinderkop te dun is krijg je de moter niet meer optijd met allen rottigheid van dien.

daarom zeg ik weet waar je aan begint.

met de beste wensen voor 2009 van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Pimmelot » 04 jan 2009, 21:16

door jouw gebruik van t woord BLOW-BY ben ik op t interessante page gekomen.
Volgens die page moet je kijken of je last hebt van olie in je luchtfilter.Hoewel mn engels beter is dan mn duits kan ik toch niet zo 123,;-),samenvatten wat daar beweerd word maar t komt geloof ik neer op slechte zuigerveren.

vrgr.,wim

http://www.misterfixit.com/blow-by.htm
Pimmelot

Berichtdoor resultit » 04 jan 2009, 21:45

Meten is weten,
Ik zou eerst de compresie meten en een cylinder lek test laten uitvoeren
dan weet je meteen de conditie van je motor,zuigerveren, en waar de koppakking lekt.
op basis van die gegevens kun je beslissingen nemen en als je later de kop er af hebt gehaald
kun je alsnog beslissen of je het risico wilt nemen om alleen de koppakking te vervangen.
Bij het vlakken van een m115 motor blok moeten ook alle kleppen er uit omdat de kleppen lager liggen
als de kop en dat is natuurlijk weer een hoop extra werk en geld.

Grt Peter
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder

Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977

Berichtdoor agavengroen » 05 jan 2009, 14:31

bedankt voor jullie reakties!

@brijn: Ik hoor inmiddels van meer kanten dat vlakken vrijwel zeker noodzakelijk zal zijn. Sommigen zeggen zelfs dat ook goede gebruikte koppen vaak gevlakt moeten worden. Volgens mij zou ik wel een kop van een sedan kunnen monteren. Bij de m102 motoren vult de kleppendekselpakking het gat wanneer je geen pomp hebt geloof ik (kan nu even niet controleren)

@citrobenz: Ik heb wel wat eendenmotoren (gezegend zonder koppakkingen) helemaal uit elkaar gehad (in 2-en) (jij wellicht ook?) dus heb wel wat ervaring met dit soort dingen. Zie een beetje op tegen het oerwoud aan slangetjes e.d., maar met wat foto's e.d. moet het denk ik wel lukken. Ik zou de kop kunnen laten reviseren (harde zittingen, nieuwe klepgeleiders) en dan persen ze 'm daar natuurlijk ook af voordat ze er aan beginnen.

@wiebren: Zijn er dikkere koppakkingen verkrijgbaar dan? Tja, als het blok dunner wordt verlaat je de kleptiming natuurlijk. Daar had ik nog niet aan gedacht. Op de WIS cd zag ik echter dat er verschillende spiesjes zijn waarmee je het kettingwiel op de nokkenas zet. Hiermee kun je de timing enigzins corrigeren. Ik denk overigens dat ik meteen ook de ketting vervang.

@pimmelot: Tja, zo erg dat er olie in het luchtfilter wordt geblazen is het (nog) niet gelukkig, maar er heerst wel enige overdruk in het carter. Ik denk echter dat de meeste motoren met meer dan 200.000 km dat wel vertonen. Hoeft niet erg te zijn. Ik denk dat een goede kop en ontsteking belangrijker zijn. Denk ik,.... hoop ik.

@resultit: Ik heb wel een eenvoudig compressie metertje, maar juist bij de betroffen cilinder (ik denk de 4e) kan ik niks zinnigs zeggen over de toestand van de zuigerveren en/of de kleppen, toch?

Vaes
agavengroen

Berichtdoor Wiebren240D » 05 jan 2009, 14:50

Hallo Daar

ja ik denk zal ik je toch maar even waarschuwen je weet maar nooit.

ja voor diesels zijn er dikkere koppakkingen zal voor benzine motoren ook wel zo zijn denk ik.
maar eerst maar eens meten dan weet je tenminste van hoe en wat.
is al gezegt maar kompressie meten deed ik wel van te voren nou wil dat ook niet alles zeggen.
is maar net waar de koppaking lek is kan naar de cylinder toe lekken dan kom je er met kompressie meten wel achter. maar er kan ook een lek zitten naar een olie kanaal en dan heb je grijze olie.
of naar een water kanaal dan worden de waterslangen hard als de moter loopt krijg je de kompressie druk in de waterslangen.

maar veel suc6 met het herstel
groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Trouwkoets » 05 jan 2009, 15:48

Hoi,

Kop gebruiken zonder pomp is geen probleem. Wel verschillende onderdelen uit je huidige kop overzetten, o.a. koppeling tussen pomp en nokkenas.
Ik zou de suggestie volgen van Resultit. Doe een compressie lektest. Daarbij zet je (relatief weinig) druk op een cilinder (via het gat van de bougie), en kijk waar de druk naar toe weglekt. Het is handig om dan ook een tester op (de radiatordop) het koelsysteem te zetten. Als er via de kop lekkage is dan zie je de druk in het koelsysteem langzaam oplopen.
Als je geen spullen hebt voor een compressielektest maar wel een tester voor je koelsysteem zet je daar druk op. Loopt de druk terug zonder (zichtbare) lekkage dan zal de koppakking wel lek zijn. Let op, in geval van lekkage niet te lang koelvloeistof in je cilinder laten lopen, want dan krijg je waterslag en dat is terminaal.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Desje » 05 jan 2009, 21:55

kop vlakken kost niet veel geld.
kost maar paar tientjes.
als je zelf tijd hebt en eigen garage kan zeker meer als 500 euro als besparen als je de koppakking zelf vervangt.
ik heb eens de pakking van mijn 250 vervangen.
pakking kost 120 euro en vlakken koste me toen paar tientjes. (pakking moet je orgineel kopen bij mb garage)
je komt uit brabandt voor vlakken zie onder de gegevens neem rust contakt op met die mensen

Motor en clinderkop revisie

bedrijf hier onder doet voor 45 euro exl btw, incl onderdelen. Voor vlakken van de kop of een
6cli. kop vraagt hij ook 45 euro.
maar ze doen veel meer en niet duur.
jo heeft+- 20 jaar ervaring in motor reviseren en daar voor heeft Jo heellang gewerkt in de autorace bedrijfen

Motorenrevisie Jo van de Ven

Adres
Vrijkenstraat 7
6088 PA Roggel
Nederland
Tel: +31 475-497961
Fax: +31 475-497962

mvg
desje

Bericht gewijzigd door: Desje, op: 2007/08/09 22:37
Please note, although no boardcode and smiley buttons are shown, they are still useable

Post edited by: Desje, at: 2009/01/05 21:06<br><br>Post edited by: Desje, at: 2009/01/05 21:11
Desje

Berichtdoor agavengroen » 06 jan 2009, 10:36

@ Caspar, ok, dan kan ik eventueel gewoon een kop van een 230E kopen en dan de pomp ombouwen.

@ Desje, ik woon niet langer in Brabant (nu in Amsterdam), maar de auto staat nu gestald in M. Limburg, niet ver van Roggel. Ik zal de Jo eens bellen. Bedankt voor de tip.

Vaes
agavengroen

Berichtdoor agavengroen » 06 jan 2009, 12:02

Op het duitse Ebay staat een kop te koop. In de omschrijving staat 'm102 200 230E W123'. Als ik me niet vergis is de kop voor een 200 toch anders dan die voor een 230, toch? Ik dacht de de 230 grotere kleppen heeft. Ze noemen ook een onderdeelnr. :db nummer R 102 16 08 01 , maar dat nummer kan ik op de WIS cd of in de onderdelenlijst niet vinden. Iemand een idee of dit de juiste kop is?
Bedankt, Vaes
agavengroen

Berichtdoor Pimmelot » 06 jan 2009, 14:17

ik zie wel dat het blok aardig wat blow-by vertoont wanneer ik de vuldop verwijder.
beste agavengroen,je bedoelt de olievuldop neem ik aan.Naar wat ik gelezen heb kun je daar geen blow-by verschijnselen constateren.Blow-by gaat langs je zuigerveren het carter in en van daaruit afgevoerd naar je luchtfilter om weer door de moter geconsumeerd te worden.T rare is dat t erin komt na t filter.Volgens mij is die vettige zwarte aanslag op mijn gasklep hieraan te wijten.

met t gezoek op t net naar waterslag kwam ik op n page met n audi A-8 probleem.Die verloor ook koelvloeistof.maar niemand wist waar t naar toe verdween.Ze zijn zelfs met n endoscoop aan de gang geweest om in de cilinders te kunnen kijken.Afpersen bracht aan t licht dat r aan de achterste cilinder n koelvloeistof kanaal haarscheuren had.weet niet meer zeker of t de kop was.

vrgr.,wim
Pimmelot

Berichtdoor agavengroen » 06 jan 2009, 15:29

Blow-by kun je wel zien. Als je je olievuldop van het kleppendeksel afschroeft, moet deze er in principe op kunnen blijven liggen. Wanneer je zuigerveren versleten zijn ontsnapt er veel druk in het carter en de rest van de motor. Wanneer het te veel wordt houdt de carter-ontluchting het niet bij en ontstaat er dus een continue overdruk in het blok. Je vuldop wordt er dan afgeblazen.
agavengroen

Berichtdoor Pimmelot » 06 jan 2009, 16:37

o,dan heb ik t niet helemaal begrepen.is dat rubberen ding boven op t luchtfilter voor die carterontluchting?
Pimmelot

Berichtdoor Brijn » 06 jan 2009, 16:47

Ik ken de dansende olievuldoptruc alleen voor de diesels, ze vliegen er bijna altijd af en dat betekent nog helemaal niet dat je blok fataal versleten is, het is een onbetrouwbaar trucje. Wim, opgebouwde carterdruk verplaatst zich eerst van het carter naar de ruimte onder het kleppendeksel en dan via een slang naar het inlaatspruitstuk, en dus wordt je inlaatspruitstuk vettig ja, niets om wakker van te liggen.
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Pimmelot » 06 jan 2009, 17:14

beste Brein,als t mist kan t wel.

Maar wat is dan dat ding bovenop t luchtfilter?

ps wil op generlei wijze dit topic naasten voor mijn shocking problems,dus dit is eenmalig.

vrgr,w i m,enig lid der KOPF-IM-DRECKE-GRUPPE <br><br>Post edited by: pimmelot, at: 2009/01/06 16:15

Pimmelot

Berichtdoor Brijn » 06 jan 2009, 17:33

Kein blasse Ahnung. Ik doet Diesels. Petrolheads, kom er maar in!
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Trouwkoets » 06 jan 2009, 17:34

Trouwkoets

Berichtdoor JantjeV8 » 06 jan 2009, 18:39

Niks aan toe te voegen Trouwkoets, glasheldere uitleg.

@Agavengroen: Staar je niet blind op slangen en draadjes. Meestal wijst het zichzelf. Connectors kunnen maar op 1 plek op 1 manier. Wel adviseer ik je voordat je een beslissing neemt eerst de kop te lichten. Je hebt dan een beter zicht op de rest van de staat van de auto. Als je blok verder netjes oliedicht was, geen bijgeluiden gaf, dan is een koprevisie toch goed te doen? Loopt ie al lang op LPG? Als je de kop gelicht hebt kun je bekijken hoe de (uitlaat)kleppen zich hebben gedragen, verbrande randen, diep ingeslagen of niet. Mogelijk hoef je daar niet eens iets aan te doen en dus geen extra kosten voor te maken, Ben je met een pakkingset, paar bouten en even vlakken alweer klaar.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Volgende

Keer terug naar Techniek