De kilometerheffing. We raken er maar niet over uitgepraat. Volgens de bedenkers ervan is het dé oplossing voor het fileprobleem en betalen we straks niet meer voor het bezit van een auto, maar voor het gebruik. Die eerste reden is hoogst twijfelachtig, want om in het bezit te komen van een auto, zul je toch echt eerst in de buidel moeten tasten. Oké, de BPM zal op den duur verdwijnen, maar wat schiet de bezitter van een auto daarmee op? Bovendien is er nu al een categorie auto’s waarvoor geen BPM meer betaald hoeft te worden. En ook bijna geen wegenbelasting meer. Zoals in het geval van een Peugeot 107. Geen BPM en nog geen vijf tientjes per jaar belasting.
Totdat de kilometerheffing komt, want dan gaat de trotse bezitter van deze kleine en zuinige Peugeot ineens betalen per kilometer. Hij of zij gaat er dan op achteruit. Terwijl ons is beloofd dat dit niet het geval zou zijn. Iemand die ongeveer 15.000 kilometer per jaar rijdt, zou op hetzelfde kostenniveau blijven. Mooi niet dus. Ja, gerekend op basis van de situatie in 2002 misschien, maar vergeleken met 2009, gaat de 107-rijder (ik noem maar een voorbeeld) onherroepelijk meer betalen. En waar het met de klassiekers naar toe gaat, is al helemaal onduidelijk. Nu kost een auto van 25 jaar en ouder je zo goed als niets als je ‘m niet gebruikt. Dat blijft zo. Maar onder het nieuwe regime ga je voor elke kilometer die je er mee rijdt, betalen. Of niet. Dat is nog steeds niet duidelijk, hoewel een onlangs gelanceerd (en uiteraard direct goedgekeurd) voorstel van de Christen Unie erop wijst dat klassiekers niet onder de kilometerheffing gaan vallen. Daarom wil deze partij de regeling zo snel mogelijk bevriezen. Wie dus in januari 2012 een mooie Mercedes W124 van 1987 uit Duitsland haalt, hoeft er niet meer op te rekenen dat deze auto de klassiekerstatus krijgt. Zo’n auto levert de schatkist namelijk niets op, en dat kan nooit de bedoeling zijn.
En dan de restwaarde van grote auto’s of middenklassers met zware motoren en dus een hoge uitstoot van CO². Zoals bekend, gaat de slurptaks dit jaar omhoog. Voor elke gram boven de 212 gram (benzine) en 176 gram (diesel) betaal je 125 euro extra. Dat is namelijk goed voor het milieu. Hebben we eenmaal kilometerheffing, dan gaan we betalen op basis van tijd, plaats en uitstoot. Ofwel: een ritje over de A2 van Utrecht naar Amsterdam rond acht uur ’s ochtends op een doordeweekse dag in een BMW 740i wordt een dure grap. Rijden in een auto die een hogere uitstoot heeft dan de norm die de overheid stelt wordt sowieso kostbaar. Dus wat gebeurt er met de restwaarde van dat soort auto’s? Daar wil of kan straks toch niemand meer mee rijden? En wat wordt de uitstootnorm? Rijden we over tien jaar dan allemaal in kleine autootjes? Totdat de overheid er achter komt dat dat niet genoeg oplevert?
Bron autoweek