[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Bobine kapot?? : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 09:26

Bobine kapot??

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Bobine kapot??

Berichtdoor MBvO » 08 jan 2009, 15:03

Nou ga ik misschien iets heel stoms zeggen, maar Guzziman, je schrijft dat je 1 bougie hebt gecheckt en daarmee ook de andere bougiekappen hebt langsgelopen... kan het niet zijn dat die bougie gewoon naar z'n grootje is? Ik weet dat die dingen normaliter niet kapot gaan, maar ja, je zal er maar net 1 hebben.
MBvO
 


Re:Bobine kapot?? Nee hoor, dat niet

Berichtdoor Guzziman » 10 jan 2009, 13:04

In mijn boekenkast vond ik nog een heel oud boek die ik een keer van mijn vader heb gekregen.

Het is van de ANWB, is 400 pagina's dik en beschrijft de werking van alle onderdelen van een auto. In begrijpelijke taal en met veel plaatjes en foto's. Gewoon een boek uit 1972 en nooit gebruikt.
Nu dus wel want ook het oplossen van storingen komt aan bod.

Wat als er geen vonk plaatsvindt?

Via de bougie, bougiekabels, verdelerkap kwam ik bij de contactpunten terecht. Ik had uit het boek geleerd dat er pas een vonk plaatsvindt als de contactpunten geopend zijn.
En dat gebeurde dus niet.
Waarschijnlijk heb ik na het vervangen van de contactpunten in Pijnacker de borgschroef toch niet helemaal goed vast gedraaid en wer de opening steeds wat kleiner tot het moment dat er helemaal geen opening meer was.
Ik heb de speling weer op 0,3 gezet en kroop met vertrouwen achter het stuur. En ja hoor, ze sloeg aan. Weliswaar eerst wat aarzelend maar daar geef ik de buitentemperaturen van de laatste dagen de schuld van.

Wat geeft dat een goed gevoel, zelf een storing kunnen oplossen.
Het zal de laatste storing niet zijn, want het is en blijft een oude auto, maar ik kijk er met een veel geruster gevoel naar uit.

Wat heb ik de laatste dagen veel geleerd. Een fantastisch boek, maar ook de hulp en tips die ik van jullie heb gekregen waren oke.

Allen bedankt.

Jan
Guzziman
 


Re:Bobine kapot?? Nee hoor, dat niet

Berichtdoor Citrobenz » 10 jan 2009, 14:28

Hallo Jan,

Mooi is dat he als je het zelf op kunt lossen ;)

Gelukkig maar dat je niet gelijk je bobine hebt vervangen, zou dus zonde zijn.

Dat contactpunten dicht gaan zitten komt vaker voor. Het kan zijn dat je hem niet goed vastgezet hebt zoals je zelf zegt, maar het kan ook best zijn dat er een braampje aan het nokje van de contactpunten heeft gezeten. Het kan ook zijn dat je contactpunten inbranden, ik weet niet of je ook gelijk de condensator vervangen hebt.
Als je contactpunten vervangt, vervang dan ook gelijk je condensator. Kost iets meer maar geeft meer zekerheid.

Ach ja en ook nu blijkt maar weer (om met de lijfspreuk van die andere Henk te spreken) meten is weten, niet zomaar gaan vervangen.

Jan nog veel sleutel plezier met je auto.
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Bobine kapot??

Berichtdoor Paul Snip » 10 jan 2009, 17:08

En even een schroevendraaierpuntje vet aan de nok van de contactpunten doen. Anders slijt het fibernokje heel snel weg en moet je snel weer stellen.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten