door Bob » 13 jan 2009, 12:39
Drieske, Ik denk dat dit een moeilijke vraag is.
Namelijk omdat dat afhangt van de verschillende externe factoren. Een exact antwoord kun je alleen geven in energie v/d vonk, uitgedrukt in Joule.
Om je een indruk te geven. De hoogte (Kv) van de bougie spanning hangt nauw samen met oa de afstand v/d bougie punten. De bobine is een apparaat waar het magnetisch veld door ineen zakken (contactpunten gaan open) v/h magnetisch veld, een tegen-EMK (hoge spanning, KV) opbouwt.
Met name dat hij spanning ópbouwt, tot-dat ie groot genoeg is om over te springen. Dit is het ioniseren v/h mengsel tussen de bougie-punten. Op dat moment (ionisatie) gedraagt ie (mengsel tussen de punten) zich als een kortsluiting, ontlading !! en dus dat veroorzaakt de vonk !!! Opdat moment is het afgelopen met de opbouw en dus de spanning.
Met andere woorden in principe zou je de bougie punten zo wijd mogelijk willen zetten want dan heb de hoogste spanning én opgebouwde vonk-energie en dus de beste situatie om je mengsel te ontsteken.
Je voelt hem al natuurlijk, ook hier komen de compromissen. Dus gekozen moet worden voor de max. afstand v/d punten waarbij zéker is dat de vonk overslaat.
Factoren die hierbij meespelen is oa de compressie. Hoe hoger de dichtheid v/h gas, hoe moeilijker (moeilijker te ioniseren). B.v het verschil tussen géén gas en volgas. En dan bv bij Turbo opgeladen motoren. Dus een vonk bekijken búiten de motor is alleen maar interessant om te weten of het systeem in principe werkt.
Bij gas motoren (LPG en aardgas) is dit een bekent probleem.
Hier komen dus andere ontsteking systemen om de hoek kijken. Namelijk de capacitieve systemen (de gewone zijn inductieve systemen). Ook wel de CDI ontsteking. Meer technisch de Thyristor ontstekingen genoemd. Die zijn in staat om veel hogere spanningen op te te bouwen waarbij dus de bougie punten veel wijder kunnen. Zodoende kan je meer energie kwijt in de vonk om het mengsel beter te ontbranden. Dus vandaar de Joule.
Ik hoop dat dit ik het een beetje begrijpelijk heb neer gezet.
Bob<br><br>Post edited by: Bob, at: 2009/01/13 11:40