[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
1 wiel loenst : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 07:25

1 wiel loenst

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

1 wiel loenst

Berichtdoor Guzziman » 12 jan 2009, 16:32

Hallo,

Elke keer als ik naar de auto loop en naar beide voorwielen kijk heb ik het vermoeden dat het linkerwiel mooi recht staat, terwijl ik het rechterwiel iets meer naar buiten lijkt te wijken. Het zou rechtsaf willen. Dat verklaart waarschijnlijk ook het heel licht zwabberen van het stuur onder het rijden en wellicht zelfs ook het trillen bij het remmmen.
Laten we aannemen dat ik gelijk heb, is dan de oplossing uitlijnen of zou het toch een ander probleem zijn. Welke tests of acties kan ik doen om het zelf op te lossen? Of is het een klus wat ik beter kan laten doen.
Echte slijtage aan de band heb ik niet kunnen constateren.

Ik ben benieuwd wat jullie gedachte is? In welke richting moet ik het zoeken?

Jan
Guzziman
 


Re:1 wiel loenst

Berichtdoor Citrobenz » 12 jan 2009, 18:15

Als je wiel zo scheef staat dat je het met het blote oog kunt zien zou ik hem laten uitlijnen. Maar volgens mij moet je het dan ook wel aan de banden slijtage kunnen zien.

Het zwabberen; controleer eerst je bandenspanning eens.

Het trillen van de remmen lijkt mij ook niet in een scheef wiel te zitten, maak eerst je remmen eens goed schoon en gangbaar. Bekijk de schijven goed.

Misschien stomme vraag, je hebt je wiel toch wel goed vast zitten?
Daar ga ik vanuit, maar controleer toch maar even.
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:1 wiel loenst

Berichtdoor Guzziman » 12 jan 2009, 20:19

Of zal het loenzen normaal zijn. Als ik kijk naar foto 4 in het topic: Middagje met de dames, dan zou ik haast denken dat het linker voorwiel van die mooie gele Benz altijd linksaf wil en de rechter rechtdoor. Misschien moet ik gewoon eens naar de opticien.
Guzziman
 


Re:1 wiel loenst

Berichtdoor agavengroen » 12 jan 2009, 21:39

dat 1 wiel naar binnen stuurt en het ander rechtuit rolt kan niet (tenzij er iets verticaal verbogen is zodat het camber van 1 wiel verstoord is.) Tijdens het rijden 'centreert' de auto de wielen vanzelf. Als je het toe- of naspoor van een auto afstelt hoef je dit in principe maar aan 1 kant te doen... of je stuur dan nog mooi rechtuit gericht is, is een tweede.
agavengroen
 


Re:1 wiel loenst

Berichtdoor JantjeV8 » 12 jan 2009, 22:49

Wat je eerst zelf kunt controleren:
Speling op de stuurkogels.
Speling op de fuseekogels.
Speling op de stuurarm.
Speling op de hulpstuurarm/pitmannarm
Speling op de rubbers van de onderste draagarmen.
Speling op de rubbers van de bovenste draagarmen.
Wiellagers in orde, al zou je dat al wel opgemerkt hebben.

De meeste zaken kun je controleren door met een bandijzer er tussen schrap te zetten en proberen beweging te constateren. Op zich kunnen al die punten de stand van je wiel beinvloeden.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 67 gasten

cron