[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Ombouw 300CD naar 300CDT : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 15:04

Ombouw 300CD naar 300CDT

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Ombouw 300CD naar 300CDT

Berichtdoor bobc » 02 nov 2009, 16:47

Dag iedereen,
Na een paar maanden gelukkig met mijn 300CD rond te hebben gereden, reed ik mijn motor in de soep.
Mijn automatische versnellingsbak maakte teveel toeren, slipte en schokte in de versnellingen. Mijn vermoeden is dat dit de motor teveel werd.
Nu ben ik op zoek gegaan naar 2ehands OM617 motorblokkken en versnellingsbakken die geschikt zijn voor mijn auto en heb ik een turboblok gevonden (951 of 952 als ik mij niet vergis).
Welke onderdelen heb ik nodig voor deze ombouw? De eigenaar vertelde mij dat naast het blok en de versnellingsbak ook de uitlaat en cardanas erbij zit. Heeft de turbo ook een ander differentieel nodig of is dit gelijk aan het normale 300dieselblok?
Hartelijk dank!
bobc
 


Re:Ombouw 300CD naar 300CDT

Berichtdoor Martijn_200D » 02 nov 2009, 17:19

Denk erom dat het koelsysteem van een turbo ook licht anders is.
De turbo-versie heeft namelijk een koelsysteem met overloopvaatje.
Martijn_200D
 


Re:Ombouw 300CD naar 300CDT

Berichtdoor Govert » 02 nov 2009, 20:00

De cardan van een turbodiesel heeft een andere overbrengverhouding nl. 3,07 in plaats van 3,46 van de normale 300D. De cardan zou je dus ook moeten ombouwen, tenzij je erg graag erg veel trekkracht wilt hebben.

De aandrijfas is volgens mij niet specifiek voor de turbodiesel, het heeft vooral te maken met de transmissie: hoe langer de transmissie, hoe korter de aandrijfas.

Uitlaten zijn inderdaad anders voor een turbo. Nu zit je ook nog met een mogelijk probleem dat de turbouitlaat kan horen bij een 300TDT en niet past op een coupe. De einddemper van een T is sowieso anders.

Dan zal je nog wat kleinigheden tegenkomen, een overbelastingsschakelaar bijvoorbeeld.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Ombouw 300CD naar 300CDT

Berichtdoor bobc » 02 nov 2009, 21:51

De uitlaat is inderdaad van een station model. Moet toch eenvoudig in te korten zijn?
Ik vroeg mij ook af of het erg veel werk is om een OM602 blok uit een W124 250D in te bouwen? Deze blokken zijn in verhouding een stuk goedkoper. Ik neem aan dat ook alle elektra hiervoor vervangen moet..
Iemand ervaring hiermee?
bobc
 


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten