[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
achterdemper 230E en hulp of taxiveren : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 09:25

achterdemper 230E en hulp of taxiveren

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

achterdemper 230E en hulp of taxiveren

Berichtdoor gasmeding » 15 jan 2009, 22:56

Wie weet er een goed adres voor een 2de hands achterdemper en hulp of taxiveren (omdat ik gas heb laten inbouwen)?. Ik ben al een tijdje aan het zoeken maar er is weinig te vinden bij mij in de buurt( omg Kampen) Wat betreft de achterdemper, kan ik die ook van een ander type gebruiken zoals de 190? Ik heb gehoord dat dat hetzelfde type uitlaat is, met als enige aanpassing voor de 230 het fexibele uitlaatstuk van het spruitstuk naar de onderpijp, omdat de 230 een iets ander type motor is. Ik kan sowieso wel een paar goede adressen gebruiken voor onderdelen en mensen die kennis van deze mb`s hebben. Alvast bij voorbaat dank
Gerard
gasmeding

Re:achterdemper 230E en hulp of taxiveren

Berichtdoor Citrobenz » 15 jan 2009, 23:03

Benzman had onlangs dit geplaatst:

Hoi allemaal,

Vandaag zag ik toevallig een advertntie van sjuk trading uit steenwijk.
Via google is hij gelijk te vinden,hij bied allerlei onderdelen aan voor 115 123 124 .
Misschien dat er iemand een voordeeltje mee kan doen,

gr Sjoerd
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor gasmeding » 15 jan 2009, 23:40

Bedankt voor je reactie Citrobenz, ga er morgen gelijk achteraan. Weet iemand toevallig of ik de achterdemper van alle types W123 kan gebruiken of dat dit per type weer verschilt? Dat zou het zoeken al een stuk makkelijker maken, want onderdelen voor de 230E zijn schaars hier in de buurt, de dichtsbijzijnde plaats die ik gevonden heb is Breda, maar dat is nogal een eind weg van Kampen voor een achterdemper waar dan ook nog eens 65 euro voor gevraagd word. Als ik de brandstof er bij op tel om naar Breda heen en weer te rijden zit ik niet zover meer van de nieuwprijs af denk ik.
Ben benieuwd naar evt. reacties, het gaat om het stuk buis vanaf het middenstuk naar de achterdemper toe, daar zit een lek in en er zit geen ring meer op om de rubbers aan te bevestigen, zit nu met wat draad vast.
Groeten Gerard.
gasmeding

Berichtdoor wwwW123 » 16 jan 2009, 12:48

op dit forum staat al het e.e.a. geschreven over verzwaarde veren (of taxiveren) voor auto's op LPG. ik stuur je een PM. groet, wwww123
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor Wiebren240D » 16 jan 2009, 19:22

Hallo Daar

kijk hier maar eens ik ben er nog nooit weg gekomen met de boodschap van heb ik niet
en het is bij jou in de buurt denk ik

groeten van Wiebren ut Snits

http://www.mercedesdemontage.nl/
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Coupe280 » 16 jan 2009, 21:28

van schoten oldebroek.
tel 0525632975.
van lente nieuwleusen .
0529484022.
gr tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja

Berichtdoor gasmeding » 17 jan 2009, 00:03

Bedankt voor de reactie Wiebren240D en Coupe280.

Ik had al contact gehad met deze sloperijen voor ik deze post plaatste.
Van Schoten in Oldebroek is idd vlak bij mij en Nieuw Leusden ook. Bij van Lente hebben ze op het moment niks liggen van een 230, misschien dat ze volgende week wat binnen krijgen, dan komen er weer wat onderdelen binnen.
Van Schoten zei dat hij wel een flexibel stuk en een achterdemper had liggen van een 230, dus ik er naar toe. Hij had wel wat liggen maar dat was niet van een 230 sedan maar van een stationcar, volgens hem paste dat wel maar ik had daar mijn twijfels over. De achterdemper was sowieso anders, bij mij heeft de demper een heel kort uitlaatstukje recht naar achter, bij deze was het meer een horizontale zwanehals naar de linkerkant toe dus dat past bij mij niet want daar heb ik geen ruimte. En het flexibel gedeelte van het spruitstuk naar de onderpijp was niet flexibel maar een vaste pijp en nog erg roestig ook, dus ik durfde het niet aan want volgens mij past dat niet. MB heeft volgens mijn informatie juist een flexibel gedeelte ontworpen om dit passend te maken bij de nieuwe type 230 motors op het bestaande uitlaatsysteem van de oudere types, maar ik heb de wijsheid niet in pacht dus misschien heb ik het mis. Verder had hij een paar roestige dikke achterveren liggen waavoor hij 100 euro vroeg, dat vond ik een beetje veel, dus zonder iets naar huis gegaan. Verder vandaag in Hilversum geweest bij van Kuik, die hadden een flexibel deel van de 230, alleen die moest eerst nog gedemonteerd worden toen ik er kwam. Net bij het losmaken van de laatste bout kwam er een scheur in, dus ook nu weer zonder iets naar huis en ben ik nu dus ook weer op zoek naar een flexibel tussenstuk. Er zit een demontagebedrijf in Breda, Schrauwen, die hebben er 1 liggen, alleen die verkopen alleen de hele uitlaat voor een 170 euro, met de brandstof erbij om van Kampen heen en weer te rijden word dat ook al weer prijzig. Jullie zien dat het niet meevalt, vandaar mijn oproep hier op het forum, want veel mensen weten meer dan ik alleen.

Groeten Gerard

gasmeding

Berichtdoor Benzman 200 » 17 jan 2009, 11:03

Hoi iedereen,

Laatst mijn achterdemper vervangen (200D), volgens Brouwer zijn ze van benzine en diesel gelijk en wie weet dus ook van 240/230?. Mischien word hier mee je zoekveld wat groter.

Gr Sjoerd
Benzman 200

Berichtdoor gasmeding » 17 jan 2009, 11:39

Bedankt voor de tip, volgens mij moeten de achterdempers van meerdere types passen inderdaad, ik weet alleen niet welke achterdempers/uitlaten (van welke types bedoel ik) allemaal onder de 230 passen, dat moet ik nog uit zoeken.
Gr. Gerard
gasmeding

Berichtdoor drieske » 17 jan 2009, 12:15

Mercedes-Only in Hapert al gebeld ?? Ze sturen ook op, goede ervaring mee ! Misschien past de achterste demper van een ander 4 pitter ook wel(200B, 220D en 240D)
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor wwwW123 » 17 jan 2009, 17:33

gasmeding; ben blij dat je je ervaringen hier deelt. dit toont voor mij althans nogmaals aan, dat ouwe rommel kopen vaak geen zin heeft, een boel heen en weer gerij en geregel en tijdverlies en vaak net zo duur dan nieuw....(buiten het feit, dat je vaak 2 keer een klus kunt doen..)<br><br>Post edited by: wwww123, at: 2009/01/17 16:34
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor gasmeding » 17 jan 2009, 21:08

Hoi www123, het valt inderdaad niet mee, ik denk dat ik nieuw zo`n 300 à 350 euro kwijt ben voor een nieuw flexibel stuk en achterdemper als ik een beetje zoek naar de voordeligste handelaar. Probleem is dat ik net een lekke koppakking heb gehad, koprevisie en gelijk hardere staallegering voor de klepsettings voor het rijden op gas 1200 eurootjes, daarvoor gasklep kapot door backfire, nieuwe gasklep met backfirebeveiliging 350 eurootjes, allemaal door de garage laten doen, met nieuw spul, om eerlijk te zijn is het geld op en ik ga nu alles wat ik zelf kan doen aan de Mercedes ook zelf doen. Ik heb door omstandigheden 20 jaar niet gereden, heb nu net vanaf mei 2008 deze Mercedes, dus ik moet de kennis en vaardigheid die nodig zijn om zelf te gaan sleutelen me eigen zien te maken, daarvoor heb ik hulp nodig van mensen die hier verstand van hebben en ervaring met het sleutelen aan dit type Mercedes. Ik ben handig genoeg dus, ik moet alleen de kneepjes en de weetjes leren. Daarom ben ik ook op dit forum en lid van deze club. Als het dan inderdaad zo is dat het moeilijk is om 2de hands aan spullen te komen zal ik wel nieuw moeten kopen, maar als ik goed 2de handse onderdelen kan krijgen voor een schappelijke prijs kies ik daar toch voor, op een gegeven moment hoop ik mede daardoor toch ook een beetje een kennissenkring op te bouwen van mensen die ook gek zijn op dit type Mercedes en elkaar een beetje kunnen helpen. Maar nogmaals, als de onderdelen niet te krijgen zijn zal ik wel nieuw moeten kopen.
Groeten Gerard
gasmeding

Berichtdoor Quint250 » 18 jan 2009, 01:15

Heb je hier wat aan.
http://www.valkenpower.com/listing.cfm?id=255&lang=du

Groet,

Quint250
Quint250

Berichtdoor Wiebren240D » 18 jan 2009, 12:48

Halo Gerard

ik denk ook dat er maar een aar types uitlaten zijn het meeste past.
ik denk gewoon de dikte van de pijp op meeten dan weet je wat je moet hebben.
en hier in Sneek staan nog wel een paar handen vol met voor en achterveren.
rij maar een keer langs dan vertel ik je wel van hoe en wat.

groeten van Wiebren ut Snits.
telnr 0620659789
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966

Berichtdoor wimada » 18 jan 2009, 13:19

Hoi kijk hier eens

http://Mercedes.startpagina.nl/

staan hele hoop links naar Mercedes demontage bedrijven

gr Wim
wimada

Berichtdoor wwwW123 » 18 jan 2009, 14:15

gasmeding: wat ik bedoel te zeggen en je ook gemaild heb, is dat bij bepaalde onderdelen
het soms helemaal niet interessant is, om deze oud en gebruikt te kopen. je geeft zelf aan, dat je voor oude roestige veren 100 euro moest betalen. ik heb je gemaild, dat ik ze daarvoor nieuw lever (en versterkt, want gebruikt zijn die er niet eens van een W123 overigens) zoals bijv. bij die veren (+het werk). mijn ervaring met uitlaten is, dat met wat zoeken je soms heel goedkoop voor de 4 cylinders nog nieuwe delen kunt krijgen. hele middendemper voor mijn 240 diesel tijd terug gekocht voor iets van 55 euro! dan ga ik niet op de sloop naar een uitlaat zoeken waar ik misschien hetzelfde of meer voor betaal.
een hele cylinderkop bijv. zou ik natuurlijk ook nooit nieuw kopen. daarnaast zou ik eerst maar eens een paar jaar gaan rijden met de oude cyl.kop, alvorens meteen die revisie te doen. ik heb zelf div. auto's op gas gehad, vandaar dat ik ook div. ervaringen daar mee heb.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor wwwW123 » 18 jan 2009, 14:18

over de demper; als het kan; maak 's een paar foto's van het gat/doorroesting, wie weet heb ik daarvoor ook een oplossing.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor gasmeding » 18 jan 2009, 22:53

Bedankt Wiebren, daar voel ik wel voor, maar dat zal in februari worden op een vrijdagmiddag of een zaterdag, wat jou het beste uitkomt.

Oan`t sjens, Gerard
gasmeding

Berichtdoor gasmeding » 18 jan 2009, 22:55

Daar kunnen inderdaad wel nuttige links tussen staan, zodra ik wat tijd heb zal ik wat linkjes checken, bedankt voor de tip Wim.

Gr. Gerard<br><br>Post edited by: gasmeding, at: 2009/01/18 21:56
gasmeding

Berichtdoor gasmeding » 18 jan 2009, 22:59

WWW123
Bedankt voor je uitleg en adviezen,ik geef je daar ook wel gelijk in. Ik had ook geen kritiek op jouw opmerking hoor, ik wou alleen even uitleggen waarom ik het op deze manier aanpak.
Een foto maken zal eind v/d week pas lukken als dat nodig is, maar ik kan het heel duidelijk beschrijven hoor. De ophanging die aan de pijp vastzit vlak voor de demper is afgebroken, ik heb dat provisorisch vastgezet met koperdraad en dat ging ook wel goed als tijdelijke maatregel. Maar nu het veel langer duurt dan gepland om dit te maken heeft de draad het gat groter gemaakt en is in de buis gaan zitten, waardoor die nu half door is. Dit stuk is ook vrij roestig dus dat wil wel na een tijdje, de uitlaat weegt ook wel wat op dat punt. Ik heb dat nu even opgelost door er een reparatiesetje met een draadklem en een stukje buigzaam metaal omheen te doen, maar vanaf dinsdag moet ik weer elke dag op en neer naar het werk en dan moet dat wel wat beter gemaakt worden. In principe, als ik een stukje buis had met de bevestigingsring eraan die ik over de pijp zou kunnen schuiven zou dat evt. ook een oplossing zijn, dan zou ik zo`n stukje pijp moeten hebben. Is het je zo een beetje duidelijk of wil je toch wat foto`s erbij? Dat zal dan in het weekend moeten want het is altijd al donker als ik thuis kom van het werk.

Gr. Gerard<br><br>Post edited by: gasmeding, at: 2009/01/18 22:13
gasmeding

Volgende

Keer terug naar Techniek