[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Verlichting doet het niet! : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:24

Verlichting doet het niet!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Verlichting doet het niet!

Berichtdoor Jinx » 11 nov 2009, 07:31

In mij 300TDT heb ik een probleem met mijn verlichting. Ik heb het dan over de verlichting in de klokkenset en de verlichting achter de verwarmingsknoppen. Ze doen het allemaal niet. Ook het voorgloeilampje doet het niet. Knipperlichten op klokkenset werken overigens wel. Wat ik tot nu toe heb gedaan om de storing te verhelpen:
*Alle lampjes vervangen
*alle stekkertjes van de klokkenset ingesprayed met contactspray
*Draaiknopje van de dimmer ingesprayed
*alle stekker boven de pedalen ingesprayed met contactspray

Wie weet waar ik verder nog naar kan kijken?
Jinx
Expert Boarder
Expert Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re:Verlichting doet het niet!

Berichtdoor Toontje » 11 nov 2009, 07:35

simpel dimmer overbruggen goed werkende dimmers zijn nog zeldzamer als roestvrije benzen
staat al genoeg op het forum over hoe je dat moet doen
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor Jinx » 11 nov 2009, 13:20

Ik heb de dimmer net grondig schoongemaakt, geschuurd en weer gemonteerd. De verlichting werkte toen heel even. Helaas viel alles weer uit toen ik aan de dimmer draaide. Vervolgens kreeg ik hem niet meer aan!
Weer dimmer gedemonteerd schoongemaakt en gemonteerd nog steeds geen werking. Vervolgens heb ik de dimmer verwijderd en de pinnetjes doorverbonden.... OOK DIT WERKTE NIET!

Alle zekeringen zijn intakt. Zou de klokkenset inwendig kapot zijn of is er een relais kapot ofzo? Ik heb geen idee meer waar het aan zou kunnen liggen.
Jinx
Expert Boarder
Expert Boarder

Berichtdoor Jinx » 11 nov 2009, 16:41

Na wat verder speuren heb ik het probleem gevonden. De printplaat waar de dimmer op vastzit was doorgebrand aan de binnenzijde. Gelukkig had ik nog een klokkenset uit een sloper en was het probleem snel opgelost. Alles werkt weer!
Jinx
Expert Boarder
Expert Boarder

Berichtdoor henklith » 11 nov 2009, 17:50

Een doorgebrand printspoor kan je altijd proberen te repareren, gewoon een draad er netjes overheen solderen.
Wel even proberen op te "sporen" waarom zoiets door brandt!
Groet, Henk

Ergens sluiting zou bijvoorbeeld de oozaak kunnen zijn, maar dan had de zekering toch aan moeten spreken!
henklith

Berichtdoor Toontje » 11 nov 2009, 17:50

mooi zo kom je er van zelf achter dat je die dimmer al door verbonden had was ik zeker over het hoofd gzien
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Keer terug naar Techniek