Het ventilatiesysteem is tamelijk eenvoudig: lucht van buiten wordt langs een radiateur geleid en daarna in het interieur geleid. Er zit een ventilatiemotor in het systeem, die de lucht kan aanjagen (zie de foto voor een ventilatiemotor). Zet je de verwarming op hoog, dan wordt er koelwater door de radiateur geleid die de lucht opwarmt. Hoe meer koelwater je door de radiateur leidt (verwarming op hoogste stand) hoe warmer de lucht wordt. Heb je een airco, dan zit er ook nog een koelunit in het luchtsysteem, waarlangs lucht kan worden geleid. Het werkt in principe hetzelfde als de centrale verwarming thuis met een ventilator eronder.
Problemen kunnen ontstaan door een ventilatormotor die niet meer werkt (het is een electromotor en die kan slijten) of radiateurkraantjes die vastzitten (geen koelwater meer in de radiateur)
Nu heb je een Amerikaanse auto met een volautomatisch systeem, dan komen er nog twee mogelijke oorzaken bij: electronica is niet helemaal goed meer: soldeerverbindingen zijn gebroken, condensatoren versleten etc. etc. Cruise controls (Tempomat) hebben er ook last van. Een ander probleem kan ontstaan door vacuümlekkage, want het volautomatisch systeem gebruikt vacuüm om de ventilatie aan te sturen.
Wat bij jou het probleem is, is niet zo makkelijk te zeggen zonder een en ander te testen. Ventilatormotor kan je rechtstreeks aan de accu aansluiten, dan moet hij lopen. Kachelkranen zijn ook te controleren, zitten tegen het schutbord. Vacuüm is ook te controleren, als je een vacuümmeter hebt. Als het niet aan deze zaken ligt en er is geen verstopping in de luchtkanalen, dan is het waarschijnlijk de electronica. In het ergste geval moet je dan hersolderen en condensatoren vervangen.
Het ligt in ieder geval niet aan verstuivers of slechte gloeiers.