[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
koelvloeistof : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 09:41

koelvloeistof

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

koelvloeistof

Berichtdoor r0bby » 25 jan 2009, 16:47

hoi! ik heb onlangs mijn koelvloeistof ververst (het was erg zwart), via de grote bout in het blok heb ik het laten weglopen in een bak, daarna het systeem doorgespoeld met water (uit de droger), vervolgens de bout er in gedraaid en vloeistof (koelvloeistof) er in gegoten. Daarna de bout iets los gedraaid tot de vloeistof er weer uit kwam, soort van ontluchten zeg maar..? Ik heb 2 vragen:
ik kon er minder vloeistof in kwijt dan dat er in het boekje staat, hoe kan dat? zeker 2 liter.
de temperatuur stond voor de wissel 1 mm boven de 80 graden, nu staat het peil op 2 mm onder de 80 graden, is dat goed?

kortom heb ik het goed gedaan of heb ik als leek iets niet goed gedaan....?

ik heb een 200D uit 1982.

groeten.. en bij voorbaat dank. r0bby

Post edited by: r0bby, at: 2009/01/25 15:48<br><br>Post edited by: r0bby, at: 2009/01/25 15:49
r0bby
 


Re:koelvloeistof

Berichtdoor Govert » 25 jan 2009, 17:21

Heb je ook de kachelkranen opengezet? In de kachelradiateur zit ook koelvloeistof.

En heb je de radiateur ook laten leeglopen?

Mijn ervaring is dat je na verversing nog enige tijd moet bijvullen, iets van een halve liter, omdat de lucht uit het systeem wordt gepompt.

Nog een kleine aanvulling: als de koelvloeistof er toch uit is, kan je in een moeite mee de thermostaat vervangen.<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2009/01/25 17:16
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:koelvloeistof

Berichtdoor JantjeV8 » 25 jan 2009, 18:31

Juist, dat zou ik ook geantwoord hebben. ALs je aftapt/bijvult de kachel op maximaal warm zetten, daarmee zetje de kachelkranen open.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:koelvloeistof

Berichtdoor r0bby » 26 jan 2009, 21:49

oke, helder, de verwarming vol open een volgende keer en de radiator idem leeg laten lopen, kijk daar heb ik wat aan, DANK Jan en Govert!!
r0bby
 


Re:koelvloeistof

Berichtdoor Govert » 26 jan 2009, 22:06

Dat je temperatuurwijzer ietsje onder de 80 graden staat is, is wat aan de lage kant. Dat is wel een teken dat de thermostaat aan het opraken is. De wijzer moet iets boven de 80 graden staan.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 92 gasten