[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
beginnerscursus lassen : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:42

beginnerscursus lassen

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

beginnerscursus lassen

Berichtdoor RenK » 27 jan 2009, 15:32

Benzers,

Op de vergadering j.l.sprak ik met een lotgenoot die ook wil beginnen met lassen.
Zelf heb ik al wat geprobeerd en dat lukt wel maar nog niet netjes zoals ik wil.(instelfouten)
Nu heeft Rustbuster.nl een beginnerscursus (zie de website onder workshop)
Kunnen we een groep vormen van ca 10 man wordt het wat goedkoper,
vandaar de vraag zijn er hier ook nog mensen die de basis willen leren?
Kunnen we misschien als groepje een keertje daarheen.
Wel op woensdagen op de dag dus, en in Veenendaal maar zeer eenvoudig te vinden daar.
De cursus leert je proplassen, lasrupsjes, lead-werk(smeertin-plamuren) en de basis voor het lassen natuurlijk.
Voldoende om interesse te krijgen in dit werk.
Wil je vakwerk leveren moet je echt een grote cursus doen voor een heus certificaat maar de Volvo, Citroen, Alfa, Nissan en vele andere hobbyisten zijn ons al voor gegaan. Een professionele cursus kost minimaal 1500 euries.
Laat even horen of er interesse is. Zelf ga ik binnenkort inschrijven hiervoor, je steekt er altijd wat van op.
Wie weet kunnen we dan een cursusdag boeken als groep.

Vr.groetend
Kees

Kosten
De kosten van deze workshop bedragen € 125,- per deelnemer.
Bij de prijs inbegrepen is een werkboek en paar lashandschoenen (om te gebruiken tijdens de workshop en om daarna mee naar huis te nemen).
Inbegrepen zijn ook koffie, thee en frisdranken benevens de lunch.

Niveau
Dit is een workshop voor beginners. Wij gaan er van uit dat u geen voorkennis hebt. Het theoretische gedeelte, aan de hand van een door ons samengestelde werkmap, beslaat ongeveer de helft van de tijd.
RenK

Re:beginnerscursus lassen

Berichtdoor wwwW123 » 27 jan 2009, 16:44

misschien een ander idee: wie weet is er binnen de club wel iemand met flink wat ruimte, die een kleine groep mensen, tegen vergoeding, ook lassen wil leren? why not?
:-)
volgens mij zitten er wel wat prof.lassers tussen en in ieder geval mensen met ervaring enz.enz.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor 230ce_123 » 27 jan 2009, 17:06

jA das een goeie..! Heb zelf me diploma eind jaren negentig gehaald maar daarna niet meer gelast en nu weer begonnen, wat lassen gelegd en wel netjes maar heb ze eerder )8 a 10jaar geleden' mooier gelast, deed veel productie met de hand naar gelang hoe meer blokken-bokken/onderdel hoe meer betaald erg leuk om te starten als puber !

Momenteel geen lasapparatuur in mijn bezit iemand enig wie er een te koop heeft. Lascursus voor leden zou mooi zijn. In pyncker ofzo.. Zou wel willen assisteren ..<br><br>Post edited by: 230ce_123, at: 2009/01/27 18:59
230ce_123

Berichtdoor RenK » 27 jan 2009, 20:13

Hallo,

Geen slecht idee maar...... wie organiseert dit ?
Lassen met mig/mag kun je ook hobbymatig doen met eenvoudige apparatuur.
Kosten mogen tegen die van rustbuster liggen als je maar wat leert hierbij.
Liefst dan nog voor de zomer want dan kunnen we bij mooi weer zelf ook aan onze auto's klussen.

Ik hoor het wel, plan zelf zo rond eind maart naar Veenendaal gaan.
Daarna begint mijn agenda te vullen :-)

Vr.groetend
Kees
RenK

Berichtdoor Toontje » 27 jan 2009, 20:25

hoi hoi
er zijn er regelmatig wat aan het lassen ik ook en ja prof las dinges is wel leuk en aardig maar aan auto lassen is altijd net anders als op die lessen.
je kan gewoon bij mij komen de komende tijd ff informeren of ik niet aan het werk ben dan kan je gewoon wat proberen.
als het je wat lijkt dan is het zo'n lasding kopen en paar stuken plaat en gewoon gaan proberen lassen leer je door doen en als je paar keer gaatje heb gemaakt doe je de volgende keer gewoon wat voorzichtiger.
mijn lasding koste me met 10 literfles kompleet 500 euro en ik ben er tevreden over grote fles met reduceer is duur 300 euro
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor JaapW114 » 27 jan 2009, 22:40

En als Waarland dichter bij is kun je ook daar langs komen. Dunne plaat genoeg en er staat een MIG/MAG en elektrode lasapparaat.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Ronald300D » 28 jan 2009, 01:58

Het lijkt me tof om te leren lassen, volgens mij gaat er dan veel mogelijk zijn in de toekomst.
Voor mij is Veenendaal een te overbruggen afstand. (kom uit Nijmegen)
Hoor graag hoe wat en wanneer.
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1968

Berichtdoor RenK » 28 jan 2009, 13:01

Hallo Ronald,

Toon heeft voor het grootste deel gelijk, lassen doe je door veel te oefenen en uit te proberen.
Zo doe ik dat nu ook. Heb onlangs een stuk ingelast waar die dop zit bij de voorkant achterwiel.
Ja ook gaatjes gebrand en veel moeten proberen maar het is gelukt uiteindelijk.
Mijn laservaring was nog van school, autogeen en puntlasmachine, dus niet erg veel.
Zelf een electrisch app gekocht en gaan proberen, helaas brand je met die electroden als hobbyist alleen maar gaten in plaat. Toen een mig/mag met middenmaat fles op de kop getikt, ouder apparaat maar werkt prima.
Dus gaan oefenen en ik kan nu "bakken" , een echt mooi rupsje wordt het nog niet.
Hiervoor ontbreekt gewoon de kennis van het lassen.
Daarom wil ik zo begin maart die cursus gaan doen in Veenendaal.
Weet ik toch net wat meer van de fouten die ik maak en je krijgt er een boekwerkje bij met wat instructies.
Ook werken met smeertin leren ze je, voor de rest......... oefenen en oefenen.
O ja, werk aan dragende delen laat ik doen door een vakman-lasser, risico is dan te groot, maar een stukje plaatwerk moet kunnen.
Ik ga proberen of de 1e woensdag maart mogelijk is , dat komt mooi uit in mijn agenda ook.
Als we meteen aantal zijn scheelt het wat in prijs dus ik hou je bericht even bij de hand.

Vr.groetend
Kees
RenK

Berichtdoor Benzman 200 » 28 jan 2009, 21:40

Hoi allemaal

Het is de bedoeling om dit voorjaar in Hollandscheveld een las instructie voor beginners te gaan doen.
Het kost natuurlijk wel enige tijd om dit een beetje goed voor te bereiden.
Een beetje instructie en daarna aan de slag natuurlijk.
Mijn vraag is dan om hoeveel mensen het dan gaat ivm de ruimte en zo, bij veel deelname zullen er meerdere dagen nodig zijn,
Om alvast het animo te polsen kun je hier alvast wel een berichtje plaatsen,

groeten Sjoerd,
Benzman 200

Berichtdoor Liefhebber » 28 jan 2009, 23:57

hoi renK oefening baart kunst,mijn mening in deze is goed lassen is een vak,ervaring + kennis + inzicht zijn de sleutelwoorden niet te vergeten talent op dit gebied, een vriend van mij heeft ook een cursus gevolgd,bij rustbusters vervolgens doet hij er weinig mee,geen tijd te druk met andere dingen,wat ik wil zeggen is dat je het regelmatig moet doen om het goed onder de knie te krijgen,theorie is leuk (nodig)maar de praktijk is belangrijker.ik zou het ook mooi vinden om zelf te kunnen lassen,en het te leren.maar ik ben bang dat ik er te weinig tijd voor heb.dus kies ik liever iemand met ervaring,om mijn laswerk te doen.hopelijk dat het dan goed gebeurt.( geen koekebakker die de boel verkloot )lassen is een vak apart. gr hans
Liefhebber

Berichtdoor JantjeV8 » 29 jan 2009, 08:55

Iedereen moet het zelf weten, maar het is niet alleen het lassen. Persoonlijk vind ik het lassen nog het meest eenvoudige van een plaatwerk reparatie.
Een paar gouden regels: het reparatiestuk mooi laten passen tegen de oude stukken, dus een mooie evenwijdige naad. De te lassen randen goed schoonslijpen. Dan vat je eigenlijk de hele cursus samen. Voor het lassen van dun plaatwerk moet je niet denken dat je lange doorgaande rupsen kunt gaan leggen. Dat zal altijd punts gewijs gaan, hooguit rupsjes van een centimeter.

Het is echter vele malen moeilijker om een stukje blik in de juiste vorm, rondom keurig passend in het gat te maken. Ook zit daar veel meer werk in dan het stuk inlassen. Je kunt goed 2 uur op een stuk plaat staan te timmeren wat er in 10 minuten ingelast en afgewerkt in zit.

En denk er om, Laswerk in en aan je auto, in zo veel gevallen krijg je de omstandigheden niet optimaal ingericht, moeilijke hoeken waardoor je draad te ver uit de toorts moet steken, op z'n kop, blind achterste voren, hoekjes die je niet schjoon geslepen krijgt. En juist die dingen leer je alleen maar uit ervaring en inzicht, zeg maar door mislukkingen... Als je weet dat er vuil aan de achterzijde zit, houdt je rekening met je lasrichting en toortspositie enzo.
Eventueel voor de liefhebber: ik heb nog wel een 220V hobby MAG apparaatje staan. Ik zal eens kijken hoe hij er bij staat want ik gebruik altijd m'n grote.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Citrobenz » 29 jan 2009, 10:54

Helemaal mee eens Jantje.
En vergeet ook het brandgevaar niet, je kunt niet zomaar even ergens een stukje gaan lassen.

Maar goed als mensen wel zelf willen gaan lassen is een cursus vooraf zeker aan te bevelen.
Een goeie basis is altijd het halve werk.

Een mooi idee van Sjoerd, je leert er altijd wat van.

Misschien is het ook een idee om wat foto's en gegevens van lasapparaten hier te plaatsen waar iemand goeie ervaringen mee heeft.
Ook daar zit veel verschil in.
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976

Berichtdoor Pimmelot » 29 jan 2009, 11:29

Mooi semi-aanbod van je jan.Daar zullen wel meerdere aspiranten interesse in hebben.hoe gaat ge dat doen?Veiling ter plaatse,koffie en cake,leden only? vrgr wim.
Pimmelot

Berichtdoor Edwin1966 » 29 jan 2009, 21:11

Sjoerd,

Op zich een hartstikke leuk initiatief, we hebben er onlangs in Hollandcheveld nog over gesproken. Voor mij komt het echter een beetje te vroeg. Ik heb voorlopig meer belang bij wat meer "basic" zaken zoals kleine beurt, grote beurt etc (en natuurlijk hoe verhelp ik een lekkage). Wellicht is hier ook belangstelling voor.

Groeten,

Edwin
Edwin1966
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1983

Berichtdoor JaapW114 » 29 jan 2009, 21:47

Henk,

Dat is misschien wel en goed idee.
Zelf heb ik een 220 volt Lincoln elektrode apparaat, omschakelbaar wissel- en gelijkspanning, een 220 volt Kemppi Monarc 150 elektrode apparaat gelijkspanning, een 220 volt Fronius Transtig 1700 elektrode / TIG apparaat en een 380 volt Telwin 270 ampere 2 MIG/MAG apparaat (zie foto).

Met al deze apparaten heb ik goede evaringen, maar een vakman maakt met een Karwei apparaat en betere las dan een leek met de duurste Kemmpi!
Lassen is veel theorie en veel oefenen. Ik heb heel veel pijpleidingen gelast, daarin kom je alle lasposities tegen, van onder de hand tot boven het hoofd.

Maar waar het vooral omgaat, als je en las moet maken, welke parameters (instellingen) heb je hiervoor nodig, moet ik voorzorg maatregelen nemen?

Heb ook veel laswerk aan onderwagens en masten van kranen verricht, speciale staalsoorten, lasvolgordes, overgelegeerde elektroden, voorverwarmen, beschermen tegen tocht en heel langzaam laten afkoelen.
Persen gemaakt die meer dan 250 ton drukken, dan moet je echt wel weten waar je mee bezig bent.

De eerste les bij lascursus nummer 1 begint met een filmpje van een achtbaan, dan zie je een karretje met een man of 50 over de rails razen, dan wordt je meteen geconfronteerd hoe belangrijk de lassen zijn, niemand wil het op zijn geweten hebben dat door zijn lasfouten zo'n karretje naar beneden valt met alle gevolgen van dien.

Ik wil met alle plezier iemand een dagje op weg helpen, de basis beginselen bijbrengen, maa weet wel dat je er dan nog lang niet bent.

groet,

Jaap

JaapW114

Berichtdoor Benzman 200 » 30 jan 2009, 23:31

@ edwin ,

een doedag is ook nooit weg en kunnen we op korte termijn realiseren en zullen we ook zeker doen.

@ jaapw114,

we hebben maar 1 karretje met maar 1 man er in ,we kunnen er zeker in 1 dag geen vaklasser s van maken , maar we kunnen er wel wat meer over vertellen wat het allemaal inhoud en zo.
daarna kunnen de mensen zelf wel beslissen of ze het zelf kunnen doen of dat ze het moeten uitbesteden.
een auto bijhelpen is wat anders dan een eifeltoren inelkaar lassen,
stap voor stap kunnen we elkaar ook een stuk verder helpen , niet waar ??

gr Sjoerd<br><br>Post edited by: Benzman 200, at: 2009/01/30 22:32
Benzman 200

Berichtdoor Markparket » 30 jan 2009, 23:59

Hoi Sjoerd (en Jaap)

IVM met de rommelingen rond HV, stel ik voor deze 'Lasdag' nog in Februari te gaan organiseren....

Tot 1 maart zitten we goed, daarna is het aan de ALV van de W114/115club...

Lijkt me leuk die las workshop nog te kunnen doen!

En wellicht een pluspunt voor de W114/115club om door te gaan;-)
Markparket

Berichtdoor Benzman 200 » 31 jan 2009, 00:13

Hoi allemaal,

lijkt mij geen probleem,met elkaar kunnen we heel veel dingen aan.
zeg maar wanneer en wie er wil komen .

gr Sjoerd
Benzman 200

Berichtdoor JaapW114 » 31 jan 2009, 00:19

Hallo Sjoerd,

Daar heb je gelijk in, maar zoals je JantjeV8 eens zei, armoede maakt creatief!
Ook ik heb maar 1 MIG/MAG machine, daarom misschien handig als de mensen die dichter bij Waarland wonen deze kant op komen, geen hok vol maar een man of 3 tot 4, eventueel meerdere dagen, maakt mij niet uit.
Ik ben er de weekeinden toch wel. Om even naar HV te rijden is niet echt zinvol voor mij, dan zit ik een erg groot deel van de dag in de auto, zeker als de laskar in een aanhanger mee gaat.

Groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Markparket » 31 jan 2009, 00:20

Hoi Sjoerd,

Wat mij betreft een van de weekenden van 14 ev en 28 ev Februari.

Liefst de 14e/15e....

Hebben we weer een wapenfeit;-)

Enneh: ik doe mee!

Maar maak er afhankelijk van de datum maar een apart topic voor aan...
Markparket

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto