[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Voorwiellagers kapot? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:36

Voorwiellagers kapot?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Voorwiellagers kapot?

Berichtdoor Brijn » 22 nov 2009, 14:01

Kan een mens hòren of zijn voorwiellager(s) aan het afscheid nemen zijn? Ik hoor al een paar dagen een langzaam luider wordend, eh, geloei, gezoem van voren, alsof er een nest boze wespen onder de motorkap huist, toonhoogte geheel afhankelijk van de rolsnelheid. Ik moet a.s. zaterdag weer naar Toulouse, en wil geen risico lopen dat ie er halverwege tussenuit knijpt.

Groet, Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re:Voorwiellagers kapot?

Berichtdoor Govert » 22 nov 2009, 14:29

Alles kan slijten, je zou eerst eens kunnen kijken of er voldoende vet in zit. Dat moet je periodiek vervangen (elke 45.000/60.000 km).
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Gerwin » 22 nov 2009, 14:37

Heey,

Als je ze of een van de twee hoort joellen is het wel over. Zou dan niet alleen het vet maar ook het lager vervangen. Niet heel moeilijk en veel werk. Geloof dat een lager set +/- 70 euro kost, danhb je wel een SKF set, betere kwaliteit dan FAG.

Om t checken auto op bokjes zetten voor en voelen aan het wiel of er speling in zit, wiel kantelen.

Groet Gerwin
Gerwin

Berichtdoor Brijn » 22 nov 2009, 15:03

Dank Gerwin/Govert. Heb nog even de zoekfunctie gebruikt. Ik had niet moeten zoeken op "boze wespen" maar natuurlijk op "bromtol"! Begint wel sterk op vermoeide lagers te lijken ja.
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Roger » 22 nov 2009, 15:46

Voorwiellagers vervangen bij een W123 is niet zo moeilijk.
Achter is een ander verhaal daar heb je een special tool bij nodig.
Roger

Berichtdoor MajikSimon » 22 nov 2009, 15:47

Soms, dat is mijn ervaring beginnen ze bij ca 30 a 40 km te zoemen, en is het boven de 120 weer stil.Ergst is het rond de 70-80 km. Soms krijg je voor veel geld no-name lagers dus volgens mij kun je beter niet alleen afgaan op de prijs.prijzen varieeren van ca 20 a 30 euro tot ca 80 a 100 euro per set afhaneklijk van de verkoper...het vervangen valt erg mee. Succces....
MajikSimon

Berichtdoor Brijn » 22 nov 2009, 16:31

Lagers vervangen gaat me wel lukken, maar ik zie op tegen het vervangen van de loopringen, ik heb geen pers, of passende dop, dus dat moet al improviserend. En ik haal wel een setje bij de MB dealer, mijn ervaring is dat het prijsverschil wel meevalt maar dat je wel iets goeds meekrijgt.

Thanks allemaal.
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Trouwkoets » 22 nov 2009, 17:36

Hoi Bert,

Als een wiellager versleten is dan hoor je dat heel goed als je met raam op rijd. Als je het met raam dicht ook erg goed hoort dan zou het best iets anders kunnen zijn.
De loopring binnenlager dan je er uittikken met de grootste dop in een 1/2'' dopsleutelset, ik geloof dop 36.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Wiebren240D » 22 nov 2009, 20:57

Hallo Brijn

voorwiel lagers een kind kan de was doen.

1 je haalt het wiel van de auto.
2 je tikt de dikke dop eraf.
3 je maakt de boel schoon.
dan draai je de inbusboutje los van de moer die je dan ziet ik meen inbus 5.
4 je draait de moer er af.
5 nu komt als het goed is het voorste lager na iets op en neer bewgen naar voren hoef je niet op te vangen komt toch een nieuwe in.
dan pak je de remschijf vast en trekt hem naar je toe even wrikken is soms nodig.
6 nu lg je de rem schijf met lager huis met de voorkant naar beneden op de bank schroef.
7 met een hamer e een lange slag pen niet te dun maar ook niet te dik ik denk 6 mm die zet je tegen het lagerhuis en langzaan naar beneden gaan dan loopt hij van zelf tegen een klein randje dan pak je de hamer en begint te tikken wel van plek veranderen een tik hier en dan weer aan de andere kant nu komt de lager schaal naar buiten die bewaar je wel hoor.
8 nu draai je het geheel om en begint tegen het onderste lager te tikken dan komt eerst de vet keering naar buiten en dan de laager schaal.
9 nu heb je een kleine lager schaal van het voorste lager en een grote van het achterste lager die gebruik je om de nieuwe laager schaalen er weer in te tikken.
10 wel de nieuwe lagers met het mee geleverde vet goed vol draaien met dat vet want als je dat niet doet dan duurt het niet lang en dan kun je weer nieuwe laagers koopen.
11 de achterste laager schaal zit nu op zijn plek met het lager erin dan komt de vet keering die tik ik ook met de oude laager schaal op zijn plek.
12 dan zet je het geheel weer op de auto het nieuwe voorste lager ook met nieuw vet druk je nu op zijn plek moer erop draaien goed vast zetten met ee waterpomp tang er dan een kwart slag terug nu draait je wiel weer geruisloos rond.

ik denk dat het zo wel duidelijk is.
met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Bogent » 23 nov 2009, 10:08

zou tussendoor toch ook ff de remklauw er af halen en later er weer opzetten Wiebren :)
Bogent

Berichtdoor Frasp » 23 nov 2009, 10:31

Hoi Bert,

Even een aanvulling op Wiebren. Met plaatjes. Mijn projectje voorwiellagers.

viewtopic.php?t=8267&p=103891

Succes er mee.

Groet
Frank
Frasp

Berichtdoor Brijn » 24 nov 2009, 13:12

Dank allen, vandaag de rechter voorwiellagers door de garage laten vervangen, ik vertrouwde mezelf niet helemaal met lagerschalen en afstellen, bovendien leer je weer eens wat als je een ervaren vakman bezig ziet. Die lagerschalen vervangen kan iedereen, maar het afstellen had ik 4000km geleden bij het vervangen van de remschijven toch echt niet goed gedaan, want hij zat veel te strak: warm gelopen, blauw, lagerschaal ernstig gepit. MB/CIS's instructie: moer vastdraaien tot de schijf moeizaam loopt en dan een derde slag terug kan je beter uit je hoofd zetten blijkt. Al draaiend aan de schijf/naaf moet je de moer met niets sterkers dan een waterpomptang vastdraaien tot die nauwelijks vaster dan handvast zit, en dan 120 graden terug, dat is de goede manier. Voor je gevoel is dat te los maar toch zit ie dan goed. Inbusboutje van de moer moet wel behoorlijk vast aangedraaid worden.

Weer wat geleerd.

Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor MajikSimon » 24 nov 2009, 14:43

Lagers zetten uit uit bij warm worden, daarom heb ik die instructie met vastdraaien totdat ie moeilijk loopt en dan 1/3 slag terug altijd al raar gevonden.Want vaak loopt ie dan nog zwaar, kan je nagaan als de zaak dan warm wordt wat er gebeurt. Zelf stel ik de lagers ood ook eerder vrij los, stel ze weer bij na een week.Maar mooi dat ze erop zitten.Goede reis naar frankrijk gewenst.
MajikSimon

Keer terug naar Techniek