Henk,
Dat is misschien wel en goed idee.
Zelf heb ik een 220 volt Lincoln elektrode apparaat, omschakelbaar wissel- en gelijkspanning, een 220 volt Kemppi Monarc 150 elektrode apparaat gelijkspanning, een 220 volt Fronius Transtig 1700 elektrode / TIG apparaat en een 380 volt Telwin 270 ampere 2 MIG/MAG apparaat (zie foto).
Met al deze apparaten heb ik goede evaringen, maar een vakman maakt met een Karwei apparaat en betere las dan een leek met de duurste Kemmpi!
Lassen is veel theorie en veel oefenen. Ik heb heel veel pijpleidingen gelast, daarin kom je alle lasposities tegen, van onder de hand tot boven het hoofd.
Maar waar het vooral omgaat, als je en las moet maken, welke parameters (instellingen) heb je hiervoor nodig, moet ik voorzorg maatregelen nemen?
Heb ook veel laswerk aan onderwagens en masten van kranen verricht, speciale staalsoorten, lasvolgordes, overgelegeerde elektroden, voorverwarmen, beschermen tegen tocht en heel langzaam laten afkoelen.
Persen gemaakt die meer dan 250 ton drukken, dan moet je echt wel weten waar je mee bezig bent.
De eerste les bij lascursus nummer 1 begint met een filmpje van een achtbaan, dan zie je een karretje met een man of 50 over de rails razen, dan wordt je meteen geconfronteerd hoe belangrijk de lassen zijn, niemand wil het op zijn geweten hebben dat door zijn lasfouten zo'n karretje naar beneden valt met alle gevolgen van dien.
Ik wil met alle plezier iemand een dagje op weg helpen, de basis beginselen bijbrengen, maa weet wel dat je er dan nog lang niet bent.
groet,
Jaap