Carburateur perikelen.
Een verhaal ter lering ende vermaeck;-)
Toen ik mijn auto (200 automatik met M102 motor en Stromberg cd175 carburateur) kocht had zij slechts 63.000 KM gereden, waarvan de laatste 6 jaar 250 KM.
Vanuit DLD naar NL rijdende viel mij op dat ze af en toe wat schokkerig reed.
Ik weet dat aan vervuiling in het benzine systeem en heb de auto na keuring bij de RDW afgeleverd bij de garage ter reparatie (ik liet het toen allemaal nog doen…)
Begonnen met afstellen, vervolgens de hele handel in een reinigingsbad en als laatste alle vervangbare componenten vervangen door nieuw.
Ik was vele honderden Euro’s lichter maar op het laatst liep de auto zo vreselijk beroerd en had de garage geen andere oplossing dan: “koop maar een nieuweâ€
Heb destijds en later ook met veel belangstelling Leon en Gotlieb & Karl gevolgd in o.a. dit topic:
http://w123club.nl/component/option,com ... /catid,13/
en deze:
http://w123club.nl/component/option,com ... /catid,13/
Via Rob heb ik toen een carburateur van Martin Holewijn erop gekregen (van een W115).
Alle nieuwe delen omgebouwd. Enig verschil was dat er twee vacuüm aansluitingen op zaten i.p.v. de drie die er op mijn carburateur zitten i.v.m. de automaat.
Echter met een Y-stuk was dit wel op te lossen.
De auto startte perfect en het enige nadeel was dat er door het Y-stuk wellicht te weinig vacuüm beschikbaar was om de automaat goed te laten schakelen. Moest het gas een beetje lichten om op te schakelen.
Voorlopig kon ik daarmee leven.
Niet veel later was ik op de praatmiddag in Donkerbroek.
Op de terugweg, nog nat van het biergooien, verzoop de auto en bleek nadat de ANWB mij gevonden had, dat de vlotter van de carburateur lek was. Luchtfilterslang eraf en de benzine gutste eruit!
Afijn, ik ben thuisgekomen en in Hollandscheveld een andere erin gezet.
Al een jaar lang wil ik mijn originele carburateur aanpakken, maar het blijft telkens maar liggen….
We gaan naar de clou van het verhaal…
Eergisteren de auto gestart en vrijwel direct erna verzoop ze.
Oké, dacht ik, dat kan gebeuren en ben per stalen ros naar de stad afgereisd.
De dag erna precies hetzelfde!
Slechts met veel toeren aan de praat te houden en bij gas loslaten direct verzopen!
Heb toen de slang van het luchtfilter eraf gehaald, en ja hoor, de benzine gutste eruit!
Aangezien ik mijn originele carburateur hier ook heb liggen, dacht ik, ik zet de vlotter wel even om.
Vol goede moed onder de motorkap gedoken, maar na een beetje gesleutel gaf mijn rug de geest. Grrrrrrrrrrrr!
Ik had nog een adresje waar ik de 250T van Rob (nu van Paul77) heb laten afstellen, en die maar gebeld.
’s Avonds om half tien kwamen ze de auto halen.
Ik heb de hele voorgeschiedenis verteld over de carburateur.
Mijn originele meegegeven om de vlotter over te kunnen zetten.
De volgende ochtend belde Rene (zo heet de beste man) mij op dat de auto klaar was.
Ik vroeg: Vlotter omgezet?
Nee, zei hij: eerst je originele carburateur er op gezet en alle andere dingen over gebouwd. Motor liep vreselijk! Toen weer uitgebouwd en wat bleek na vergelijk met de leencarburateur?
De afsluiter zat er niet goed in!
Deze gedemonteerd en gemonteerd en daarna de carburateur weer gemonteerd in de auto.
Die gestart en liep perfect!
Hij wist alleen niet hoe de koude start zou zijn….
Nou, vanmorgen de koude start: perfect!
Loopt nog veel mooier rond als ooit en schakelt nog beter als ooit, en dat was al niet slecht;-)
De moraal van het verhaal:
We kunnen het heel erg moeilijk gaan zoeken, alles gaan vernieuwen en heel veel geld spenderen, maar als er maar 1 component niet goed zit ben je dus de klos!
Ik was al serieus op zoek op Ebay….
En wat mocht ik afrekenen?
€ 40,00!!!!
Rene, je bent geweldig!
Ik wil dit verhaal even met jullie delen, omdat (zeker met een carburateur) de oplossing vaak een klein iets is!