[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Kruissnelheid w123d : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 00:51

Kruissnelheid w123d

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Kruissnelheid w123d

Berichtdoor woutadam » 04 feb 2009, 11:30

Zo, ik heb gisteren de 404 verkocht dus de zoektocht naar een geschikte diesel kan serieus beginnen.

Wie kan mij helpen aan de kruissnelheid van de verschillende diesels?

200D/220D/240D/300D/300dt

Acceleratie is voor mij niet belangrijk maar ik wil wel veel lange comfortabele ritten gaan maken. Heeft een automaatbak of 5-bak nog invloed op de kruissnelheid?

Dank & groeten, Wouter
woutadam

Re:Kruissnelheid w123d

Berichtdoor DikkieDick » 04 feb 2009, 11:47

Ik kan alleen wat zeggen over de 220D. Op de snelweg rijd ik meestal rond de 110. Is qua geluidscomfort nog net te doen. Soms ff wat sneller bij inhaalacties. Daar de topsnelheden van de 200D/220D/240D niet zo ver uitelkaar liggen, zal dat niet zo veel uitmaken. Heb eens in de 300D van een vriend gereden en die maakt ongeveer net zoveel 'lawaai' als mijn 220D.

Als ik minder haast heb, probeer ik constant 100 te rijden en dat is qua geluidscomfort net iets fijner. En besides, de MB is ook echt een cruise-wagen, niet een racewagen. ;-)
DikkieDick

Berichtdoor Semrick » 04 feb 2009, 11:49

Kijk eens op de site van een clublid www.vanmook.net
Daar staat een item over de W123 op met nuttige info's over de diverse modellen en van de 240D en de 300D hun topsnelheid.
Ook op http://www.surfblau.de/ kun je de nodige info vinden.
En ander kun je ook nog op de site van onze concurent kijken voor wetenswaardigheden http://www.mbw123club.nl/de_w123/index.htm
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MBvO » 04 feb 2009, 15:07

Kruissnelheid voor de oren of voor de portemonnee zijn nogal verschillend.
Mijn 300D met vijfbak vind ik superstil, ook bij 120 km/u en hoger (VEEL stiller dan mijn Ford Fiesta of een Volvo 440 van een collega met wie ik vaak meerij), dus ik klaag niet over geluidsoverlast.
Kruissnelheid voor de portemonnee (=toch vooruitkomen en niet te hoog brandstofverbruik) ligt denk ik bij alle diesels rond de 110 op de teller (soms tot 10% afwijking vgl. TomTom).
MBvO

Berichtdoor Govert » 04 feb 2009, 15:10

Voor mijn 200D-60pk vind ik 110-120 km/u een aardig kruissnelheid. Op vakantie heb ik wel eens 120-130 km/u aangehouden, kan ook, maar het is wel wat luidruchtig. Boven de 130 km/u is moeilijk vol te houden, zeker in druk verkeer, omdat het te lang duurt voordat de auto weer op snelheid is, als je even moet inhouden. De maximale snelheid op de teller is 155 km/u, dat is zo'n 140 km/u in werkelijkheid.

De automaat heeft geen invloed op de maximum snelheid, omdat de vierde versnelling van de automaat gelijk is aan de vierde versnelling van een handbak (prise directe, 1:1 verhouding). Theoretisch zou een vijfde versnelling de maximum snelheid moeten verhogen, want de maximum snelheid wordt bepaald door het toerental van de motor: bij ongeveer 4700 toeren wordt er geen extra diesel meer toegevoerd. Ik betwijfel echter of de 200D, 220D of 240D voldoende vermogen hebben om die maximum snelheid mogelijk te maken.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor MBvO » 04 feb 2009, 17:48

Hoi Govert,
In theorie wel, maar mijn 300D-88pk met vijfbak heeft (uit m'n hoofd maar ik zit er niet ver vanaf) in de 4e een maximumsnelheid van 155 km/u en in de 5e 153 km/u (volgens opgave). Op de teller haal ik dat wel (in de vijf) maar dat is dus feitelijk maar zo'n 140 km/u. In de vier ga ik dat niet eens proberen.
Maximumsnelheid wordt toch bepaald door het evenwicht luchtweerstand-trekkracht dus hij zal toch maximale snelheid bereiken bij het maximale koppel (bij 4400 toeren), of zit ik nu een klassieke fout te maken? Ik denk dus dat je in de vijf bij max. snelheid onder het maximum koppel-toerental zit.
Anyhow: terug naar de originele vraag: ik denk dat een vijfbak het comfort wel degelijk verhoogt (al schijnen deze minder duurzaam te zijn dan de vierbakken omdat er altijd een reductor meeloopt) en ik denk dat alleen de 300D's voldoende trekkracht hebben om met een vijfbak niet altijd terug naar de vier te hoeven voor een snelheidsaanpassing.
Zelf vind ik dat mijn 300D-88pk weinig overheeft in de vijf, dus laat staan een 65pk of minder. Zullen ook niet veel met vijfbak geleverd zijn denk ik. Nu rij ik zelf bijna alleen maar heuvelachtig en bergachtig gebied (woon in buitenland), en hoef ik bij stijgingen van meer dan enkele procenten al niet meer aan de vijf te denken. Daar heb je in NL dan weer niet zo'n last van. Vlot ff tussenvoegen zonder aanloop is er sowieso met een diesel niet bij, anticiperen heb je meer aan ;-)
Automaten zijn er niet met vijf versnellingen dus dat is in het dieselverbruik wel merkbaar.<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2009/02/04 17:00
MBvO

Berichtdoor woutadam » 04 feb 2009, 18:11

Allemaal bedankt voor de reacties, ik ben een stuk wijzer.

De oren zijn wel wat gewend en de portemonnee kan die paar extra litertjes diesel en olie ook wel aan. Het gaat me vooral om de motor zelf en eventuele schade op de langere termijn bij hoge snelheden.

Als je zonder problemen urenlang 120 kan rijden zonder dat dit de motor om zeep helpt dan vind ik dat prima.
woutadam

Berichtdoor jan280CE » 04 feb 2009, 18:28

Even een artikeltje online gezet.
Wel met de nodige nuance lezen.

http://www.vosj.nl/folders/benzkeuze.pdf
jan280CE

Berichtdoor Chevalric » 04 feb 2009, 18:30

Urenlang 110 tot 120 rijden is geen probleem.
Deze zomer ben ik in een ruk, met rustpauzes voor mezelf, naar Zweden gereden met m'n 300D. Ongeveer 1600km was de reis, gaat allemaal prima met de auto. Het is voor jezelf lastiger om zo'n eind vol te houden.

Verder ging er vroeger een verhaal dat een Mercedes dermate goed gebouwd is dat je deze continu plankgas mag rijden, daar moet de auto tegen kunnen. Of dit een verhaal uit de hoge hoed is van een "stoere Mercedesrijder" of dat het op waarheid gestoeld is dat weet ik eigenlijk niet. Wellicht dat iemand het ook vaker heeft gehoord.

Zelf heb ik nog nooit sneller dan 130 km/h gereden want >120 km/h begint mijn auto een stuk onzuiniger te rijden.
Groeten,
Marc
Chevalric

Berichtdoor JantjeV8 » 04 feb 2009, 18:52

Dit is een leuk topic, er komen dan zoveel herinneringen boven.
De laatste 300D automaat heb ik in Noorwegen gehaald, Vanaf Denemarken non-stop naar huis knallen. 130 op de teller is geen probleem, vol in de veren van de bagage. Geen krimp.
M'n normale rijstijl hangt met een W123 ook tussen de 100 en 120, is geen probleem. Het geluid wen je aan. Rij je even 10km harder, denk je wat ligt dat ding te loeien, even later hoor je het niet meer.

Ik heb ook eens gelezen in een of ander Mercedes document: kruissnelheid = topsnelheid.

M'n 300GD heeft de om617, dezelfde motor dus als de 300 uit de W123. Die G weegt 2100kg, heeft een 5-bak. Op de teller loopt dat ding 150 en stuurt keurig strak. Alleen kom je in een soort typhoon qua herrie. Die G heb ik in Wenen opgehaald en naar huis geblazen met 140 per uur. Olieverbruik is nihil. Met dat ding rijd je 100 het meest ontspannen, ook met (zware tot zeer zware) aanhangers geeft hij geen krimp. Een stoplichtsprinter zal het nooit worden, maar hij knauwt zich er gewoon doorheen.
Vorige week een aanhanger met 6 kuub azobe hout bij iemand opgehaald. In eerste instantie kwam ik bij die man de dam niet meer af. Moest daar de dijk op. Pas bij de 3e aanloop lukte het, en dan zo anticiperen dat je onderweg nergens hoeft te stoppen...
Ik ben zelf helemaal weg van de om617, is gewoon mijn tekortkoming denk ik. De 200 en 240 zijn er niet minder om hoor, maar de 5 cilinder heeft iets.
Sowieso tokkelen ze allemaal heel typerend, daar blijf je van genieten. Benzine is ook mooi, maar ik hoor liever die tokkel er in komen als je voor een stoplicht stil komt te staan. Je drijft uit, de motor loopt terug, is een klein moment stil en dan begint de tokkel.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Brijn » 04 feb 2009, 19:27

Met een 616 (240D) kan je urenlang, nee dagenlang, 120 rijden, en wel harder ook. Eenmaal goed op temperatuur mag je met deze motoren planken, kruissnelheid=topsnelheid is geheel waar. In de praktijk komt dat neer op 120-130 km/h. Het ergste lawaai is overigens windgeruis, en niet zozeer de motor.
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor Govert » 05 feb 2009, 09:14

@ MBvO

Uiteraard gaat bij hogere snelheid de luchtweerstand een steeds grotere rol spelen, maar de regelaar bepaalt toch het maximum toerental van de motor en daarmee de snelheid. Als je in twee volgas geeft zal je 300D niet harder gaan dan 65-70 km/u, hoe hard je het gaspedaal ook intrapt, de regelaar zal ingrijpen. Als je op de maximum snelheid in 4 opschakelt naar 5 ga je van ongeveer 4700 toeren naar ongeveer 3800 toeren, dus heb je weer ruimte om te versnellen. Theoretisch kan je dan zelfs 190 km/u met een 300D, maar het vermogen zal niet genoeg zijn.

Urenlang plankgas rijden is overigens niet aan te rijden, de temperatuur zou wel eens zo hoog kunnen oplopen dat je gloeibougies het begeven. Lees dit maar eens. Je snelheidsmeter staat dan wel bij 155 km/u (zoals je hieronder kunt zien, het is een foto van mijn 200D op de Duitse Autobahn).

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Kenny » 05 feb 2009, 11:00

Hallo,

Ik reageer ook maar even omdat je ook vraagt naar ervaringen van de DT

Mijn snelweg kruissnelheid is toch echt wel tegen 130 want dan werkt de turbo lekker en wordt de auto een stuk stiller ook kan ik dan met inhalen even wat sneller accelereren naar bv de 150. Op de duitse autobahn vind ik 140 overigens een nog lekkere snelheid. de top licht op net wel niet 160, volgepakt of niet maakt niet uit. De mijne is een amerikaan dus als ik 140 op de teller heb dan is dat werkelijk ook 140 (nou misschien 139)
Ik ga in de zomervakantie naar italie met de caravan (een weippert tandemasser 1500kg) ik denk dat de automaat in de L stand komt zodat die met 80/90 lekker in de drie blijft of hij moet het al heel makkelijk hebben dan gaat ie weer in de D maar dat zien we dan wel weer.

Groet

Kenny
Kenny

Berichtdoor JantjeV8 » 05 feb 2009, 12:47

Een turbo is inderdaad veel stiller.
Voor wat betreft die caravan: als hij rolt, dan rolt ie en zal hij keurig lekker rustig in D kunnen staan hoor.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Gerard » 05 feb 2009, 13:21

Ervaringen met mijn 240TD;

-normaliter rond 100km/h op de snelweg, dit ivm verbruik en lawaai.
-Mbt. het lawaai; dit wordt verhoudingsgewijs minder bij 120-130 km/h...
-1200km (met slechts 2 hele korte tank/plasstops) met voor het grootste deel 130km/h gaat probleemloos. Temperatuur minimaal wat hoger dan normaal en alles ruim binnen het groene bereik. Wel daarbij een verbruik van rond de 1 op 10.
-Trekkracht; heb vorige week een grote autoambulance getrokken met daarop mijn nieuwste aanwinst (een 250 TD :) ) en daarmee zat de 240TD absoluut aan zijn max. Op vlakke stukken met lange aanloop was 80km/h haalbaar maar bij langere hellingen had ze het zwaar (voor een moment zelfs max. 58 km/h.....)

Alle snelheden conform GPS.
4 bak met ander differentieel (1:47 ipv 1:69) en hogere banden (185/85 -14)

groeten,
Gerard<br><br>Post edited by: Gerard, at: 2009/02/05 12:24
Gerard

Berichtdoor Brijn » 05 feb 2009, 14:25

Met een TD op de trailer zit je geloof ik niet aan zijn max maar een kilo of 700 erboven. Je mag maar 1500kg trekken volgens je kentekenbewijs. De koddenbeiers zijn hier tamelijk alert op, je zou de eerste niet zijn die aan de kant werd gezet.

Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor Gerard » 05 feb 2009, 15:51

Ik bedoelde meer dat de 240TD qua motorvermogen aan zijn max. zat maar je hebt voor de rest natuurlijk gelijk Bert. Ik ben dan ook blij dat ik heelhuids en zonder boete deze klus heb geklaard. Was ook niet van plan om dit nogmaals te gaan doen.

groeten,
Gerard.
Gerard

Berichtdoor Trouwkoets » 06 feb 2009, 15:27

Trouwkoets

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto