door Goofy.S » 13 feb 2009, 10:53
Er bestaan veel verschillende toevoegingen voor oudere motoren, om er voor te zorgen dat de zaak wat beter marcheert. In het verre verleden reed ik met een Nissan Laurel.
Dat was een 6-cyl. diesel, 2,8ltr. Ik reed toen heel veel kilometers, en hield altijd het verbruik bij, vooral omdat ik ook vaak met een zware aanhanger reed en mijn baas niet extra wilde betalen voor het rijden met aanhanger.
Toen de auto op ongeveer 400.000 km stond, merkte ik dat de motor wat meer lawaai ging maken, steeds vetter rookte bij zware belasting en ook meer brandstof ging gebruiken.
Toen heb ik een product bijgevoegd met de oliewissel (elke 20.000 km) en dat was volgens de leverancier een product dat een soort harde laag neersloeg op de metalen delen van de motor.
Het lawaai werd na een 3.000-5.000 KM minder, mijn verbruik werd gunstiger en roken deed 'ie bijna niet meer...
Het product bestaat niet meer, want de fabriek is failliet gegaan.
Ik was er in elk geval heel positief over!
De Laurel heeft het bij mij uitgehouden tot 680.000 KM en toen heb ik hem verkocht aan een Griek, die er taxi mee ging rijden. Toen ik twee jaar na de verkoop de man in Athene ontmoette, was de stand over de 1000.000 KM en hij reed nog perfect! Hij rookte wel heel erg, maar dat valt in Athene niet op, want dat doen bijna alle taxi's daar.
Karel, (Goofy.S)