Hoi Govert,
In theorie wel, maar mijn 300D-88pk met vijfbak heeft (uit m'n hoofd maar ik zit er niet ver vanaf) in de 4e een maximumsnelheid van 155 km/u en in de 5e 153 km/u (volgens opgave). Op de teller haal ik dat wel (in de vijf) maar dat is dus feitelijk maar zo'n 140 km/u. In de vier ga ik dat niet eens proberen.
Maximumsnelheid wordt toch bepaald door het evenwicht luchtweerstand-trekkracht dus hij zal toch maximale snelheid bereiken bij het maximale koppel (bij 4400 toeren), of zit ik nu een klassieke fout te maken? Ik denk dus dat je in de vijf bij max. snelheid onder het maximum koppel-toerental zit.
Anyhow: terug naar de originele vraag: ik denk dat een vijfbak het comfort wel degelijk verhoogt (al schijnen deze minder duurzaam te zijn dan de vierbakken omdat er altijd een reductor meeloopt) en ik denk dat alleen de 300D's voldoende trekkracht hebben om met een vijfbak niet altijd terug naar de vier te hoeven voor een snelheidsaanpassing.
Zelf vind ik dat mijn 300D-88pk weinig overheeft in de vijf, dus laat staan een 65pk of minder. Zullen ook niet veel met vijfbak geleverd zijn denk ik. Nu rij ik zelf bijna alleen maar heuvelachtig en bergachtig gebied (woon in buitenland), en hoef ik bij stijgingen van meer dan enkele procenten al niet meer aan de vijf te denken. Daar heb je in NL dan weer niet zo'n last van. Vlot ff tussenvoegen zonder aanloop is er sowieso met een diesel niet bij, anticiperen heb je meer aan
Automaten zijn er niet met vijf versnellingen dus dat is in het dieselverbruik wel merkbaar.<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2009/02/04 17:00