door Brijn » 11 feb 2009, 12:26
Ah, Wiebren heeft kennelijk gezien dat je pomp (voorop het motorblok, op de kop, een rond doosje) is afgesloten, en dat zal een reden hebben, zonder die pomp gebeurt er natuurlijk niets. En wat betreft lekken van de veerpoten: die MOETEN een heel klein beetje lekken, zweten, dat is een opzettelijk bedoelde smeerfunctie. Kleffigheid aan de veerpoten is dus geen reden tot vervanging.
Korte introduktie niveausysteem: Veerpoot en bol vormen samen de schokbreker-veer funktie. Bol zit halfvol olie/stikstof. De hydraulische olie pompt "zinloos" rond tussen pomp, de regelaar boven de achteras, en terug naar het olievat in de motorruimte. Nu komt er iets zwaars achterin, de auto zakt door, de regelaar gaat open en er gaat extra olie en dus druk naar de veerpoot-bol kombinatie: de veerpoot wordt daardoor wat langer (wordt weer normaal van lengte) en de veerbol krijgt meer oliedruk en wordt een stuk harder. De auto komt intussen omhoog naar een normale positie, de regelaar sluit weer. Andersom hetzelfde: zware spullen eruit, de auto komt opgelucht omhoog, de regelaar opent om de te hoge druk af te voeren, en de auto zakt weer naar normaal.
De meest voorkomende storing is KNOEPERHARD veren, dan is het membraan tussen olie en stikstof in de bol kaduuk. PAPZACHT veren duidt eerder op oliegebrek: dan veert de auto alleen nog op de spiraalveer en dat is een minimaal slap dingetje.