MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:37

Motor slaat af op benzine. Gas wel goed

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Motor slaat af op benzine. Gas wel goed

Berichtdoor Fernando280TE » 12 feb 2009, 11:46

Het blijft natuurlijk altijd wat. Mijn 280TE automaat slaat af als ik afrem (automaat). Dan zie ik de oliedruk dalen (dat zie ik ook bij gas), maar dan slaat de motor af. Hij doet dit vooral bij een warme motor. Op gas doet alles het prima. Als ik gewoon rij en ik schakel over op benzine rijdt de auto verder prima. Niet onregelmatig of zo, voldoende vermogen, maar bij afremmen slaat de motor af en dan moet ik overschakelen op gas om de motor weer aan de praat te krijgen. Bijzonder vervelend dus.
De bougies en kabels zijn vervangen en verder viel het bij de APK keuring op dat de CO uitstoot laag was (misschien te laag???)
Heeft iemand enig idee??
Groet,
Fernando<br><br>Post edited by: Fernando280TE, at: 2009/02/12 10:47
Fernando280TE

Re:Motor slaat af op benzine. Gas wel goed

Berichtdoor drieske » 12 feb 2009, 12:27

CO laag ? Bij welke brandstof ?? Op LPG kan je de CO beter wat hoger zetten dan voorgeschreven. Waarschijnlijk wat vervuiling in 't benzine systeem. Wat je kan doen is Shell V-power tanken, deze heeft reinigendede eigenschappen en bevat geen zwavel. Of een injectie- reiniger aan de benzine toevoegen van b.v. Wynn's.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Fernando280TE » 12 feb 2009, 13:12

Ik heb bijna een hele tank V-power leeg gereden maar ook na 200 km (snelweg) rijden blijft de motor afslaan. De CO meting was op gas.
groet,
Fernando<br><br>Post edited by: Fernando280TE, at: 2009/02/12 12:12
Fernando280TE

Berichtdoor drieske » 12 feb 2009, 14:55

O.K., dan krijgt ie waarschijnlijk te veel lucht. Luchtfilterhuis op ondichtheden controleren enz..
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor jan280CE » 12 feb 2009, 15:22

Vooropgesteld dat de rest in orde is even het stationaire toerental iet opdraaien

jan280CE

Berichtdoor Fernando280TE » 12 feb 2009, 17:52

Die dingen ga ik even controleren. Kan dit ook de reden zijn dat de motor niet op benzine wil starten (ook al is de motor goed op temP)?
Groet,
Fernando
Fernando280TE

Berichtdoor agavengroen » 12 feb 2009, 18:23

is de klep van je luchtweger wel in orde ( = plat)? Misschien heb je (zonder het te weten een backfire gehad?
agavengroen

Berichtdoor Fernando280TE » 12 feb 2009, 19:28

Ik heb met de kerst inderdaad last van backfire gehad. Toen waren de lichtinlaatslangen los en i.c.m. slechte bougiekabels een paar harde knallen. Hoe kan ik controleren of de platen nog vlak zijn? Waar zitten die dingen? Maar zou ik dan ook geen last met gas moeten hebben? En normaal rijden op benzine, dat gaat wel goed. Alleen als het toerental ineens daalt (afremmen tot bijna stilstand) dan slaat de motor af.
groet,
Fernando
Fernando280TE

Berichtdoor drieske » 12 feb 2009, 19:47

Luchtfilterhuis er even af, dan zie'm zo zitten. Het is een plat rond schijfje van aluminium met een centrale bevestiging en ligt plat in 't huis.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Fernando280TE » 12 feb 2009, 19:52

ok ik zal proberen er het weekeinde naar te kijken. Maar denk je dat dat 't kan zijn? Dat de motor verder goed draait op benzine, maar alleen bij afremmen en stationair afslaat?
groet,
Fernando
Fernando280TE

Berichtdoor drieske » 12 feb 2009, 20:01

Dat kan heel goed. Als het plaatje krom is door backfire dan sluit ie het huis niet meer goed af en krijg je bij stationair(gas loslaten) dus teveel lucht in verhouding.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor agavengroen » 12 feb 2009, 20:25

De luchtweger is een soort schijfje aan een arm die uitslaat naarmate er meer lucht voorbij komt. Aan de hand van die uitslag wordt de benzine gedoseerd. Na een backfire kan het zo zijn dat de klep een beetje krom is waardoor hij niet goed meer afsluit. Stationair kan de motor dan lucht aanzuigen voorbij de kromme klep die dan door de lekkage nauwelijks uitslaat... er wordt dan ook nauwelijks benzine gedoseerd: Je mengsel is heel arm (lage CO) en de motor kan afslaan. Als de motor toeren maakt zal de luchtweger vanwege het veel grotere luchtdebiet toch wel uitslaan en zul je niet veel van merken van het kromme schijfje. Op LPG merk je er helemaal niets van want de gastoevoer werkt helemaal onafhankelijk van de k-jetronic.
M.a.w., ja ik denk dat het daar wel eens aan zou kunnen liggen. CO schroeven en stationair schroeven verstellen zichzelf niet zo maar spontaan, dus als ie het eerder wel deed moet er iets 'kapot' zijn.
Je kunt het schijfje demonteren en weer recht proberen te maken (blokjes hout of zo).

succes!
Vaes

Post edited by: agavengroen, at: 2009/02/12 19:32<br><br>Post edited by: agavengroen, at: 2009/02/12 19:35
agavengroen

Berichtdoor Fernando280TE » 12 feb 2009, 23:16

Dit moet 'm dus zijn.... Ik kan geen pfd in het bericht plaatsen, maar volgens mij heb ik op de WIS cd het schijfje gevonden op 7.03-100
Foto van pdf

Alvast dank

Post edited by: Fernando280TE, at: 2009/02/12 22:18 <br><br>Post edited by: Fernando280TE, at: 2009/02/14 10:37

Fernando280TE

Berichtdoor Fernando280TE » 20 feb 2009, 18:23

Dit was inderdaad het probleem. Een kromme plaat zorgt voor teveel lucht bij stationair

Fernando280TE

Berichtdoor Fernando280TE » 20 feb 2009, 18:24

Dit was inderdaad het probleem. Een kromme plaat zorgt voor teveel lucht bij stationair

Fernando280TE

Keer terug naar Techniek