[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
uitlaatspruitstuk lek? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 10:05

uitlaatspruitstuk lek?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

uitlaatspruitstuk lek?

Berichtdoor bluemoon me » 15 feb 2009, 11:53

zeer geachte leden,

Het lekt ergens bij het uitspruitlaatstuk van mijn 240D uitlaatgassen. Maar ik kan niet zien waar. Nou kun je zeggen dat je een bril moet kopen, maar die heb ik al( grapje). Weet iemand toevallig of er een pakking moet tussen blok en uitlaatstuk, of dat het spruitstuk mischien aan de onderkant gescheurd is?. Zelf heb ik nog nooit hiervan gehoord.

gr Bram ut Limburg.
bluemoon me

Re:uitlaatspruitstuk lek?

Berichtdoor JantjeV8 » 15 feb 2009, 12:16

Ja, er hoort een soort aluminium pakking tussen spruitstuk en het blok te zitten. Meestal als hij daar lekt zie je wel vettige zwarte sporen verschijnen.
Een stukje verder naar beneden komt er een flens, die wil ook wel eens lekken. Er hoort daar een pakkingring te zitten.
Let op, een spruitstuk behoor je met koperen moeren vast te zetten, dus geen stalen moeren gebruiken. Beetje kopervet er aan bij het hermonteren, dat stinkt wel de eerste kilometers maar dat gaat wel weer over.

Spruitstuk scheuren lijkt me sterk, 't-is geen 230...
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor bluemoon me » 15 feb 2009, 14:46

Danke jan voor je snelle reaktie. Maandag meteen dan een nieuw pakkingsetje halen.
gr Bram ut Limburg.
bluemoon me

Berichtdoor Karaca10 » 15 feb 2009, 15:51

Hallo,

is deze lekkage te testen met sop ofzo, had ik iets over gehoord. maar kan iemand dit bevestigen?
Karaca10

Berichtdoor Toontje » 15 feb 2009, 17:21

hoi hoi
uitlaatspruitstuk lektesten met soppie word moeilijk word al heel snel eeeeeerg warm doet soppie niet veel meer
gewoon kijken luisteren en voelen (niet aan het spruitstuk zelf natuurlijk das warm).

doet me trouwens denken aan een persoon op het werk durf het haast niet hardop te typen maar ja (het was een belg)die ging luisteren aan een leiding of er product door ging en ja hoor dat ging erdoor maar hij wist zelf ook wel dat dat spul 100 graden was en toen klonk er een luide amai nodeju en meer van die termen.
we hebben de goedheid maar gehad om een oor op de leiding te tekenen met de tekst hier luisteren hugo

groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Trouwkoets » 16 feb 2009, 12:12

Hoi. Ik heb nog nooit een gescheurd spruitstuk van MB gezien anders dan de beruchte M102 spruistukken... :-). En als het wel zo is kan je overal een oude OM616 spruistuk halen lijkt me. Kijk eerst maar eens naar de pakking. Of anders de voorpijp van je uitlaat.
Testen: 's avonds in het donder met een zaklamp, motor laten lopen. Als je rook ziet is er een gat.

Pakking vervangen: Ga er maar van uit dat de moeren behoorlijk vastgeroest zitten aan de draadeinden. Overvloedig en langdurig inspuiten met WD40 oid, zorg voor een paar reserve draadeinden, en vernieuw de koperen moeren (evt. zelfborgend) en ringen. Moeren niet te vast zetten (20-25 NM, evt na een paar honder kilometer iets vaster zetten).
Trouwkoets

Keer terug naar Techniek