[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
POTVERDRIE olie IN MIJN AUTO!!!! : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 19:46

POTVERDRIE olie IN MIJN AUTO!!!!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

POTVERDRIE olie IN MIJN AUTO!!!!

Berichtdoor Pieter » 12 nov 2006, 14:47

rij ik vrijdagavond naar Eindhoven, veel file en ik wilde wel op tijd zijn....dus ik op een gegeven moment het gas eens flink ingedrukt...misschien dat het daar gebeurd is, want ik voelde al 'nattigheid' (opeens was het een beetje glad onder mijn voeten, geen idee wat het was, het was donker dus niet kunnen kijken)
's nachts wil ik terugrijden, zie ik een hele plas olie op mijn vloermat liggen!!!!

AAARRGGHHH!!!!!

wat blijkt: ik heb dus laatst een nieuwe teller erin gebouwd, heb ik (waarschijnlijk) de olieleiding niet goed aangedraaid bij de tellerunit. misschien dat door het plankgassen de druk te hoog werd (kan dit?), en het is er zomaar achter mijn tellerunit uitgelopen. plasje olie in de auto, ik de boel losgehaald, inderdaad die moer een extra slag kunnen aandraaien...maar een zooi!
dat plastic paneel wat er onder je stuur zit zat helemaal onder! een geluk bij een ongeluk was dat het isolatiemateriaal wat binnen aan dat paneel zit veel van de olie heeft opgezogen en vastgehouden. dat materiaal heb ik dus verwijderd en direct weggedaan, het was één grote, zwarte spons. nieuw materiaal moet ik er maar eens een keer opzetten, heb nu een (kleiner) stukkie er achter gezet.

de vraag is natuurlijk: klopt het dat je oliedruk bij hoge toeren erg hoog is en daardoor de kortste weg eruit zocht (dus achter de oliedrukmeter) ??
ik heb de olie nagekeken, er bleek heel erg veel in te zitten (weet niet waarom, denk dat mijn vriendin em lekker vol heeft gegooid...god knows why), want ik checkte het oliepeil, was max.

ik zal nog eens de hele bende open moeten gooien en goed poetsen...iemand nog tips over wat ik erbij zou moeten gebruiken? wasbenzine of benzine ofzo om de laatste resten olie te verwijderen?

ik hoop dat het nu niet meer gebeurt...echt heel rot is het...en wij nog maar grappen maken op de TD over wat voor smerige bende het zou worden als je vergeet die leiding vast te maken als je je tellerunit eruit hebt gehad...nou, vast zattie wel maar niet goed dus. WAT EEN BENDE!!! :(

leuk hoor, zo'n oude auto...maar soms is het wel ff heftig :(

groet,

Pieter
Pieter

Antwoord:POTVERDRIE olie IN MIJN AUTO!!!!

Berichtdoor gapnyst » 12 nov 2006, 15:15

Dat is wel balen idd zeg... hoop dat je het 'lek' nu in ieder geval gedicht hebt. Over dat verwijderen van die olie weet ik verder ook niet zoveel dus ben wel benieuwd naar naar de reacties want ik heb ook nog wat plekjes waar op plastic panelen waar ik met mijn vieze vingers na het klussen aan heb gezeten :s

groet gijs
gapnyst

Berichtdoor MarceldB » 12 nov 2006, 15:23

Oei! Dat is een behoorlijke kliederboel, dan. Ik heb dat ook eens gehad, maar doordat ik met de airco inbouw bezig was zaten er geen vloermatten in.

Het kan zijn dat de aansluiting door trillen verder los is geraakt. Het lijkt me stug dat het door stevig gesgeven is gebeurd.
MarceldB

Berichtdoor Janbenz » 12 nov 2006, 15:36

Ik denk, dat je het beste eerst de olie moet absorberen. Bijvoorbeeld met veel keukenrol. Als de plas weg is, zul je nog een vieze zwarte plek overhouden. Het lijkt mij niet eenvoudig, om dit helemaal weg te krijgen. Ik denk zelf, dat je met thinner of wasbenzine in de weer moet.

Veel succes,

Groeten,

Jan.:S
Janbenz

Berichtdoor nico » 12 nov 2006, 15:39

pieter..
olie kun je heel goed weg halen met remreiniger..
wasbenzine kan ook maar is iets minder sterk..
rem reiniger kost bij brezan een paar cent en je kunt het dan ook bij moeilijke plaatsen weg spuiten..
nico

Berichtdoor Harrie » 12 nov 2006, 16:09

voor het verwijderen van de olievlek in de vloermat, kan ik je het volgende advies geven.
Heb namelijk dezelfde ervaring gehad.
Eerst met thinner de olie goed oplossen en met oude lappen wegdeppen, daarna met een ordinaire allesreiniger (ajax) er onverdunt opspuiten en met een hogedrukreiniger de zaak goed afspoelen, eventueel het laatste herhalen.
Dan krijg je het tapijtje weer zo goed als nieuw schoon.
En natuurlijk is de druk hoger als je gaat "planken" met de wagen.
Alleen de oliedruk meter gaat niet verder dan 3.
TIP: de oliedruk aansluiting op je klokkenspel, los danwel vastzetten met sleutel 10 en 13.
Met 13 de aansluiting aan de klok vasthouden,de leiding erop of eraf halen met 10.
Houd je de aansluiting niet vast met 13, maar draai je gelijk aan de olieleiding, heb je kans dat de aansluiting uit het klokkenspel breekt, en daarmee de achterkant van de klok kapot maakt, zodat je de olie aansluiting er niet meer afgedicht eraan kan monteren.
De gevolgen van zoiets is nu wel bekend.
Groeten Harrie Puite.
Harrie

Berichtdoor Pieter » 12 nov 2006, 16:31

Beste Harrie (en anderen),

het meeste heb ik wel weggehaald zoals geadviseerd (er ligt nu een gore oliedoek in onze afvalbak :))
Gelukkig lag het meeste (zo niet alles) op het plastic gedeelte van de vloermat, recht onder de pedalen, dus dat viel mee...

ik denk idd dat het gewoon losgetrild is, omdat ik het 'net' niet genoeg had vastgedraaid...dat van dat sleuteltje 10/13 wist ik wel hoor Harrie ;)
heb zelfs (toevallig) bij de Aldi een steeksleutelsetje kunnen kopen gisteren, ik had ze namelijk nog niet.
ik hoop gewoon dat hij nu goed blijft zitten...maare, die tellerunit eruit enzo, dat kan ik nu ongeveer met mijn ogen dicht :woohoo:

bedankt voor de reacties!
ik ga de vloermat nog wel een keertje extra poetsen, voor nu is het okee...ik vond zelfs (toevallig) een of ander flesje met speciaal spul voor olievlekken, maar dat van die ordinaire allesreiniger is niet eens een slecht idee...veel, heel veel zeep absorbeert de olie uiteindelijk, toch? :)

nu ja...weer een ervaring met de bens rijker.

enne, toch wel leuk dat zo'n auto, ook al lektie ergens gewoon blijft rijden met prima oliedruk...hoe kan het ook anders :)

overigens was mijn top (met een 200D dus) gewoon 130...niet echt hard dus, maarja...tis niet anders :)
als ik hard had willen rijden, had ik wel een ferrari gekocht....*NOT* :woohoo:
Pieter

Berichtdoor Paul Snip » 13 nov 2006, 13:39

Haal maar een paar spuitbussen remmenreiniger. Daarmee haal je olievlekken er zo uit en blijft je tapijt heel.
Gewoon erop spuiten end an met een doek afwrijven. Nog beter gaat 't als je de olievlek inspuit met remmenreiniger en dan met perslucht de zooi eruit blazen.
Niet met de stofzuiger, remmenreiniger is zeer licht ontvlambaar, en de stofzuiger wordt een raket dan, zoals een collega van mij een keer gemerkt heeft;)
succes!
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor 250petrolgrun » 13 nov 2006, 15:21

Hallo Leden,

Dus als ik het goed begrijp je koopt een 200D je voert m op met een stofzuiger en wat remmenreiniger en je rijd een 280E zoek:woohoo:

En dan de aanduidening 200D op de kofferbak:silly:

Ga gelijk wat van dat spulkopen:cheer: Ik denk dat mijn 250 de teller uitloopt:woohoo: :woohoo:

Als ik 'm Nog maar kan stoppen:pinch:

Leve de Koningin, Arno uit de Hofstad(groep)
250petrolgrun

Berichtdoor Paul Snip » 14 nov 2006, 02:47

Misschien kun je "Remmenreiniger injectie" ipv Lachgasinjectie uitvinden...

Gat in de markt denk ik.

Een diesel gaat er aardig harder van lopen... Alleen is 't niet zo goed voor 'm...
Wel weer ideaal om een versleten dieseltje bij elfstedentochtemperaturen toch nog aan de draai te krijgen...
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Keer terug naar Techniek