Mdeijkers, als ik jou mag citeren uit een andere post: "heb er in bijna 5 jaar 16.000 mee gereden!", maak ik op dat je net 3000 km per jaar rijdt. Dat is natuurlijk helemaal geen basis om Marcel den Butter's opmerking te weerleggen. Hij heeft uiteraard helemaal gelijk. Als mijn auto's maar 3000 km per jaar zouden rijden, had ik er in 5 jaar alleen olie van hoeven verversen en had ik makkelijk kunnen zeggen dat oldtimer rijden heel goedkoop is. Zo werkt dat toch niet.
Ik rij diesel en wel meer dan 30000 km per jaar. Dan krijg je vanzelf door dat DAGELIJKS oldtimer rijden idd geen goedkope hobby is. Tijdens intensief dagelijks gebruik leer je de wagen erg goed kennen en wil je (als je het goed wilt doen) alle puntjes ter verbetering gewoon goed oplossen. Zowiezo heb je bij onze wagens met hun leeftijd te maken met alles wat van rubber is: Tel maar mee, ruitrubbers, raamrubbers, raamsnorren, koelwaterslangen, hardyschijven, allerhande ophangrubbers, remslangen en vooral niet te vergeten ons elektrisch systeem. Het spul heeft gewoon zijn leeftijd en is vroeg of laat aan vervanging toe. Als je er veel mee rijdt merk je het vanzelf. Als je wat meer dan 3000 km per jaar rijdt en de auto gewoon dagelijks inzet krijg je te maken met ontstekingsdelen die voor onze wagens niet goedkoop zijn, veel afstellingswerk, veel onderhoudsbeurten, veel kleppen stellen, etc. Na verloop van tijd zijn bepaalde zaken gewoon versleten: dynamo, startmotor en zelfs complete motoren. Ik reken voor onderhoud aan mijn diesel 750 euro per jaar en ik denk dat ik er dan eerder onder zit dan boven.
Uberhaupt is DAGELIJKS autorijden in ons formaat wagens niet goedkoop, laat staan een oldtimer. Met 3000 km per jaar is alles goedkoop, zelfs een Lincoln Continental op benzine.