[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
problemen ontsteking 230CE, Help! : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 09:47

problemen ontsteking 230CE, Help!

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

problemen ontsteking 230CE, Help!

Berichtdoor coupeman » 14 jun 2006, 22:06

Sinds een week of 6 ben ik de trotse eigenaar van een prachtige zachtgele 230CE uit 1980 (W123); van een oud mannetje (Duits, echt!) en 12 jaar niet op de weg geweest. Zachtzoevend ben ik van slechte garage naar goede garage gereden om na 12 jaar stilstand de diverse vastgelopen of versleten onderdelen te laten vervangen. Om vervolgens helemaal niet meet te zoeven, maar te horten en stoten. De naar mijn idee deskundige heren van de garage brachten het probleem terug tot de ontsteking. Bobine was oud en gaar, verdelerkap en rotor idem, net als de kabels en bougies. Alles is inmiddels splinternieuw, maar de auto rijdt nog steeds heel slecht. En de nieuwe bobine wordt heel heet. Vervolgens kwam het slechte nieuws dat het wel eens het 'grijze kastje' kan zijn wat problemen geeft. De switching-unit of electronische stuureenheid dus (internet!?). Volgens de garage moeilijk tweedehands te krijgen en nieuw zo'n 1000 euro. Na al bijna 4000 euro te hebben verspijkerd, viel mij dat wat rauw op de maag, al helemaal omdat dat 'mogelijk' het probleem zou zijn (niet gek gedacht overigens omdat er water in dat kastje zat...). Ik ben inmiddels de draad kwijt. En heb gezien dat er hier op het forum mensen zijn die hun auto beter kennen dan ik (maar dat ben ik wel van plan in te halen).

Kan iemand mij helpen met mijn vragen:
1. wat doet dat kastje precies en hoe zit de ontsteking van mijn 230CE nu precies in elkaar?
2. is dat kastje echt zo duur nieww, en tweedehands niet te krijgen?
3. biedt EDS (gelezen op dit forum) een oplossing, en welke dan (zij leveren zulke goedkope spullen dat ik me bijna niet voor kan stellen dat we het over hetzelfde hebben)
4. heeft de 230CE nu electronische ontsteking of contactpuntjes, of ben ik nu alles door elkaar aan het halen?

Lang verhaal en veel vragen, maar ik zit met de handen in het haar ipv aan het stuur. En de onzekerheid van de garage draagt daar niet aan bij...

Hulp gevraagd dus!
coupeman

Antwoord:problemen ontsteking 230CE, Help!

Berichtdoor Ton » 14 jun 2006, 23:46

Bij mijn weten heeft de W123 gewoon een ouderwetse analoge ontsteking. EDS Classic verkoopt een elektronische ontsteking die gemonteerd wordt in de verdeelkap ter vervanging van de rotor (als ik het wel heb). Je opmerking over goedkoop bevreemd mij enigzins, wellicht ben ik niet goed op de hoogte maar ik vond 200 euro voor een nieuwe bobine en een elektronische verdeelunit niet echt gratis. Ik weet niet wat jij voor die onderdelen betaald hebt, ben daar wel benieuwd naar. Ik kan je wel melden dat het 90% van mijn horten en stoten wel heeft verholpen, misschien wel meer zelfs, het zit er pas 250 km in.

Voor 4000 euro verspijkerd? Bij welke garage als ik vragen mag en wat hebben ze daar allemaal voor gedaan?<br><br>Bericht gewijzigd door: ton, op: 2006/06/14 23:53
Ton
Gold Boarder
Gold Boarder

Berichtdoor janbenz1 » 15 jun 2006, 00:05

Hallo coupeman,

Gefeliciteerd met je Benz.

Volgens mij zit in dat grijze kastje waar je het over hebt een printplaat.
Door vocht, temperatuurwisselingen en ouderdom willen de soldeer verbindingen nogal eens loslaten.
Dit is vaak niet te zien met het blote oog.
De oplossing is om dit met een soldeerbout opnieuw alle verbindingen door te solderen.

Doe dit niet met een te hete soldeerbout, maar met een speciaal voor de electronica.
Schijnt in vele gevallen te werken.

Mocht dit niet het geval zijn, kun je er een electronische ontsteking van Ignitor opzetten.
eds classics levert deze compleet.
www.edsclassics.nl
Ik heb dit systeem ook op die van mij gezet, werkt perfect.
Is simpel in te bouwen.
Kijk ook op electronische ontsteking topics op dit forum, daar wordt dit alles uitvoerig besproken.

Hopelijk heb je wat aan deze info, en hebben we je weer op weg geholpen.
Veel succes.

Groetnis fan Jan, Út Drachten.B)
janbenz1

Berichtdoor MarceldB » 15 jun 2006, 00:31

1000 euro voor de ontsteking is zwaar overdreven. Dat kastje is volgens mij maximaal de helft en misschien nog minder.

Als ik zou was zou ik eens uitkijken naar een andere garage. De garage waar je nu gaat lijkt mij veel aan je te willen verdienen.

Welk artikelnummer staat er op het kastje van de ontsteking?
MarceldB

Berichtdoor Weizengelb » 15 jun 2006, 10:42

De 230CE heeft elektronische ontsteking met een inductievoeler (Ster) in de rotor en geen kontactpunten. De voeler geeft (kontactloos en dus geen contactslijtage) een signaal door aan dat grijze kastje en deze onderbreekt vervolgens elektronisch de spanning naar de bobine. Als de (lage) spanning op de bobine plotseling wegvalt wordt in de bobine inductief een hoogspanning opgewekt die op dat moment via de rotor aan de verdeelkap naar de betreffende bougiekabel wordt verdergegeven.

De bobine is uitgelegd op een bepaald voltage, meetsal minder dan 12V. Dit is omdat bij het starten de boordspanning daalt door het stroomverbruik van de startmotor. Als de startmotor niet ingeschakeld is zou de bobine wel 12V krijgen dus is er een voorweerstand ingebouwd die overbrugd word tijdens het starten.

Vaak overbruggen mensen deze weerstand permanent met een kabeltje waardoor de bobine permanent te veel spanning krijgt en (te)warm wordt of kapot gaat. Controleer dit zeker even.

Wat dat kastje betreft, het makkelijkste is om er even een kastje aan te steken uit een goed lopende auto. Dan kun je meteen zeggen of het daar aan ligt.

Groetjes,
Mathieu

Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor wil240td » 15 jun 2006, 10:49

He Mathieu

Ik kan je een advies geven ga ff naar Ivo van Dijk van Mercedes Only die kan je zeker helpen

grts Wil B)
wil240td

Berichtdoor coupeman » 15 jun 2006, 11:43

Tsja, wat is duur? Ik ben eerst bij een 'dure' goed bekend staande garage geweest die twee nieuwe voorschermen en een deur heeft gespoten en gemonteerd, rondom nieuwe remmen (schijven plus klauwen) heeft gemonteerd, plus nieuwe banden en achterlicht en APK. Die garage (ik noem geen namen) is wel goed maar staat bekend als duur. Ik dacht toen wel klaar te zijn. Maar toen begonnen de ontstekingsproblemen en bleek mijn koppakking kapot, en ben ik op advies van iemand met een klassieke Mercedes naar een andere garage gegaan (goed en niet duur). Zij hebben de auto echt aangepakt: nieuwe benzinepomp, verdelerkap/rotor, bobine, kabels, bougies, kleppen stellen, kop/kleppendekselpakking vervangen, injectie reinigen etc. Alles bij elkaar ben ik totaal al 3500 euro kwijt, maar gezien de aanschafprijs van de auto (3000) valt me dit nog alleszins mee. Ik heb nu voor 7000 een goede en weinig gebruikte 230CE; voor dat geld kun je ook een daihatsu rijden... Het probleem is gewoon dat ie 12 jaar heeft stilgestaan. Dat is mooi (weinig km's), maar ook een nadeel.

En die 200 euro voor ontsteking lijkt mij 'goedkoop' vergeleken bij het originele MB-kastje van 800 euro (excl btw). Maar dan moet het wel opgelost zijn...

En daar zit/zat bij mij de zorg.

Wel bedankt voor je reactie. Ik hoor ook graag jullie tips voor goede garages regio Amsterdam/Haarlem, en als het kan voor inbouw gas!
coupeman

Berichtdoor coupeman » 15 jun 2006, 11:50

Beste Weizengelb,

zo te zien hebben wij exact dezelfde prachtkar. En heb je er verstand van.

Dat probleem met de bobine heb ik voorgelegd aan de garage, en die zeggen dat er geen voorschakelweerstand voor moet... Tsja. Ik zal het ze nog eens zeggen.

En dan dat kastje: dat is nu net het probleem. Ik (of de garage) heb geen alternatief kastje, en weet ook zo niet hoe ik er aan moet komen zonder weer een berg geld op tafel te leggen. Maakt dat systeem van EDS dat kastje nu overbodig, of niet? Want dan zet ik het er gelijk op.

Ik ga zo naar mijn auto (bij garage) om de diverse typenummers op de onderdelen te vinden, en ga daarvandaan maar weer verder.

Bedankt voor je reactie, iedereen trouwens.
coupeman

Berichtdoor coupeman » 15 jun 2006, 11:50

coupeman

Berichtdoor Weizengelb » 15 jun 2006, 11:57

Ik zou de originele onteking intact laten. Het is al een electronische ontsteking dus daar heb je geen voordeel bij.

Ik weet niet of er een voorschakelweerstand op de 230E zit, ik zal dat eens opzoeken en nakijken op mijn 230E.
Het is wel gebruikelijk en zit ook op mijn 230S, mijn vorige 280EW114 en op de 280W123 van mijn vader.

Ik zou kijken of er niet een clublid in de buurt is met een goed lopende 230E waarvan je even het kastje kunt lenen. Anders bedrijven bellen met 2e hands onderdelen zoals inderdaad Mercedes Only in Hapert.

Groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Weizengelb » 15 jun 2006, 12:13

Er zit op deze nieuwere modellen inderdaad geen voorweerstand meer.
Hier wat info.
De bobine MOET origineel en van het goede type zijn!

Mathieu

Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Weizengelb » 15 jun 2006, 12:16

geen idee waarom ik de afbeeldingen niet ie, kan je ze wel openen?

Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Admin » 15 jun 2006, 13:50

Ha die Mathieu, de JPGs waar je naar verwees zijn 0 bytes, dit is dus niet goed gegaan.

Dit komt omdat de schijf volzat, dit probleem is nu weer verholpen.

Jurgen
W123Club.nl Webmaster
Admin

Berichtdoor coupeman » 15 jun 2006, 15:38

coupeman

Berichtdoor key78 » 15 jun 2006, 16:20

Coupeman,

In de buurt van Amsterdam voor onderdelen --> Jaap Havik in Purmerend, zeer deskundig en veel onderdelen op voorraad. www.jaaphavik.nl

Succes!<br><br>Bericht gewijzigd door: key78, op: 2006/06/15 16:26
key78

Berichtdoor MajikSimon » 15 jun 2006, 19:48

Tsja ik vind het erg erg veel geld wat je uitgeeft hoor. Sorry als dat niet zo aardig klinkt, maar zo denk ik erover.

Ik heb het vast allemaal niet goed gelezen, maar is het zeker dat het aan het " ontstekings kastje" ligt?
Zou je niet een kastje lenen van een andere 230CE...of een 230E? die rijden volop rond. ff wisselen kijken of het uitmaakt?zo niet dan is het...iets anders,onsteking afstelling, ....weetikveel.

ik heb helaas niet zo'n kastje.Al die dingen die vervangen zijn, benzine pomp, remmen enzo, werkte hij wel gewoon goed voordat dat werd vervangen? Zo niet..waarom is dat dan vervangen? Ouderdom op zich is geen reden.Bij elkaar heb je 7000 euro uitgegeven, dat is 15000 gulden, en hij is nu nog niet in orde. De kilometers zijn helemaal niet belangrijk, onderhoud wel, dat blijkt ook uit jouw verhaal.

Werd de koppakking vervangen omdat hij zo rottig liep, of was er verlies van koelvloeistof, heetlopen, olieverbruik/lekkage ofzo?

ik vind eigenlijk dat de garage waar heel veel geld naartoe is gegaan het moet oplossen.Het zit er niet in maar het zou eignelijk wel gratis moeten, of tegen kostprijs van de onderdelen, dus geen arbeidsloon.<br><br>Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/06/16 17:47
MajikSimon

Berichtdoor janbenz1 » 15 jun 2006, 22:36

Hallo coupeman,

Voor onderdelen kun je ook eens even bellen met AI motors, in Garijp.(Friesland)
Als deze het heeft stuurt hij het zo naar je op.
Deze man is ook aardig kundig.
0511-521082

Ook moet er in Lemmer een Mercedes sloprij zitten, hoe die heet weet ik zo niet, maar andere leden vast wel.

Veel succes, Groet jan.<br><br>Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2006/06/15 22:37
janbenz1

Berichtdoor Weizengelb » 16 jun 2006, 13:10

hier dan toch 1 plaatje, ik denk dat je met dat goede kastje inderdaad meer te weten komt.

Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Weizengelb » 16 jun 2006, 13:13

Nu ja,
nummers ter controle (van het kastje):
DB nummer: 001 5458632
Bosch: 0 227 100 023

Groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Topasbrauner » 16 jun 2006, 14:15

zoiets maar dan net even anders zeker. Mail die man eens of ie zo'n kastje voor jou heeft.

http://cgi.ebay.de/Mercedes-W123-Steuer ... dZViewItem<br><br>Bericht gewijzigd door: topasbrauner, op: 2006/06/16 14:46
Topasbrauner

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto