Afgelopen vrijdag leende ik mijn Benz en aanhanger uit aan mijn vriend Ewout voor het transport van een motorfiets van Drachten naar Aalsmeer.
Hij had nog maar net de terugtocht aanvaard toen hij een politieauto van koers zag wijzigen en ja hoor, al snel reden ze voor hem en verscheen er een bordje “volgen”. Beide heren waren kennelijk nogal geïnteresseerd, ze spraken over algemene voertuiginspectie: dit deden ze nogal uitgebreid. Alle papieren werden ingezien, motorkap moest omhoog, chassisnummers werden gecontroleerd, banden, verlichting, claxon, bevestiging aanhanger….bedenk het maar. Zelfs een druppel vloeistof, waarschijnlijk water, werd bij de motor met een vinger opgenomen en met de neus geanalyseerd.
Uiteindelijk maakte de heren nog wel een compliment over het feit alles zo keurig in orde was en ze vroegen waar de reis heenging. Toen Ewout antwoordde dat hij nog helemaal naar Drenthe moest waren ze helemaal onder de indruk, Drenthe lag toch immers in Gelderland? Ewout heeft nog een poging gedaan iets over de topografie van Nederland te onderwijzen, maar hij liet het er maar snel bij. Het blijven toch rare jongens, die politieagenten.
Op zich wel aardig, zo’n gratis keuring, maar ik was de volgende ochtend toch wel blij dat de combinatie weer netjes op het grasveldje voor het huis stond; zie de foto vanuit het slaapkamerraam.