[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Rare oliepeil variatie : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 14:09

Rare oliepeil variatie

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Rare oliepeil variatie

Berichtdoor Haplo » 11 dec 2007, 13:36

Beste allemaal..

Ik rij nu ongeveer een jaar met m'n 300TD en hou vanaf het begin het oliepeil in de gaten.

En daar is geen peil op te trekken.. :)

Gisteren werd het weer even actueel doordat ik peilde, en er totaal geen olie meer aan de peilstok zat. Niet echt optimaal. Ik controleerde de olie in de parkeergarage van de supermarkt (staat de auto lekker vlak). Half-uurtje boodschappen gedaan, en toen ik terugkwam gepeild... Met bovenstaand resultaat.

Na een jaar weet ik dus inmiddels dat het oliepeil wat fluctueerd, en neem dus meerdere metingen alvorens ik actie onderneem. Ik heb dus GEEN olie bijgevuld..

Vanochtend weer even gemeten,.. En ja hoor. Ruim BOVEN max.. Parkeerplaats is in tegenstelling tot de supermarkt niet 100% vlak, maar heb express een extra vlak plekje uitgezocht. Dus 99% vlak durf ik het wel te noemen.. :)

Herkent iemand dit?? Kan iemand dit verklaren? Is een half uur gewoon echt te weinig om olie te peilen? Ik kan 't me niet voorstellen.. Vooral het verschil tussen NIKS, en boven MAX vindt ik vreemd...

Alle suggesties zijn welkom..
Haplo

Re:Rare oliepeil variatie

Berichtdoor JantjeV8 » 11 dec 2007, 13:55

Schuift de kunststof 'dop' soms over je peilstok mee op en neer, dus dat je de peilstok niet altijd even diep er terug in steekt zonder dat je er erg in hebt.
Maak eens een merkteken ter hoogte van de kunststof dop zodat je dat in de gaten kunt houden.

Het peil verschilt altijd tussen direct na het lopen en een half uur later, immers er is dan meer olie terug het carter in gelopen, maar dat mag niet het verschil zijn wat jij aangeeft.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor wwwW123 » 11 dec 2007, 17:19

kan inderdaad nooit zoveel verschillen. zit je peilstokbuis wel goed vast in het carter? (variant op tip van jan).
ik neem aan, dat het filter er niets mee te maken heeft ofzo? misschien loopt de olie ergens niet goed door?
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Gerespecteerd » 11 dec 2007, 19:11

Als het filter compleet verstopt zou zitten zoals hierboven aangehaald dan zou je in een extreem geval met fluctuaties van 1,5 liter kunnen zitten en dat is net van het minimumpeil tot het maximum maar dat is onmogelijk veronderstel ik.
Gerespecteerd

Keer terug naar Techniek