[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Ratel/Tik in 300D bij hoge toeren : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:50

Ratel/Tik in 300D bij hoge toeren

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Ratel/Tik in 300D bij hoge toeren

Berichtdoor freek w123 » 23 jan 2010, 13:25

Beste CLubleden,

Sinds twee weken ben ik de trotse bezitter van een W123 300TD. Nu ben ik zeer in mijn nopjes met de auto, alleen minder met de ratel/tik die de motor laat horen op het moment dat ik hoge toeren draai.

In de vierde versnelling laat hij het geluid horen van ongeveer 70 - 100 km/h. Daarna verdwijnt het weer. En voor zover ik nu kan horen, wordt het niet overstemd door andere motorlawaai.

Het klinkt als iets dat aanloopt/schuurt/tegentikt. Wanneer ik de koppeling in trapt/ de auto in zijn vrij laat uitrollen is het weer weg.

Waar kan ik beginnen met het probleem te traceren.

Nu ben ik geen motorisch wonderkind dus s.v.p. reacties in dummy-taal.


Mochten jullie een goed adres hebben in de buurt van Rotterdam hoor ik het ook graag


Ben benieuwd wat jullie vemoeden is.


Freek
freek w123
 


Re:Ratel/Tik in 300D bij hoge toeren

Berichtdoor MBvO » 23 jan 2010, 15:21

Aangezien het weg is als je de koppeling intrapt, zal het of in de bak of in de aandrijflijn zitten.
Heb je al onder de auto gekeken?
Van voor naar achter is de volgorde van de aandrijflijn in grote lijnen:
Motor-koppeling-versnellingsbak-rubber dempingsschijf ('voorste hardyschijf')-voorste deel cardanas-tussenlager cardanas (steuntje in het midden)-achterdeel cardanas-rubber dempingsschijf ('achterste hardyschijf')-differentieel-steekas naar elk wiel.
Bij de 300D zit een trillingsdemper op de cardanas, net na de voorste hardyschijf. Bij mij lag het rubber daarvan los, dat is gevulcaniseerd (gelijmd in feite). Als je hardyschijven echt naar z'n grootje zijn die je dat aan de buitenkant ook wel.
Er mag geen of heel weinig speling zitten op alle genoemde onderdelen hierboven.
Kijk eerst maar eens of je ergens aan de buitenkant wat ziet dat er losliggend/uitgelubberd uitziet en check ook even de ophanging van de uitlaat.
MBvO
 


Re:Ratel/Tik in 300D bij hoge toeren

Berichtdoor 300TD W123 » 23 jan 2010, 15:38

Hallo

Ik zou ook eens naar de vacuumpomp luisteren. Deze zit linksvoor op je blok. Vanaf deze pomp loopt er een dikke witte slang naar je rembekrachtiger.
Deze pompen schijnen wel ooit stuk te gaan met als gevolg een gebroken distributie ketting. Daar is op dit forum als eens een stuk over geschreven.
Weet je ook wat de staat van onderhoud van je wagen is?
Er door een kenner even naar laten kijken is nooit verkeerd zou ik zeggen.


Hier is de link naar de gebroken ketting: viewtopic.php?f=12&t=7409&start=40

Groet Mark


Edit: linkje toegevoegd<br><br>Post edited by: 300TD W123, at: 2010/01/23 14:40
300TD W123
 


Re:Ratel/Tik in 300D bij hoge toeren

Berichtdoor JantjeV8 » 23 jan 2010, 22:04

Het zal me verbazen als dat de vacuumpomp is.

Hardyschijven en tussenlager controleren. Daarna de steekassen nakijken, maar dat denk ik niet dat daar de oorzaak zit.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Ratel/Tik in 300D bij hoge toeren

Berichtdoor MajikSimon » 23 jan 2010, 23:18

Als je de koppeling rijdend intrapt gaat de motor natuurlijk wel naar stationair toerental dus dat zegt nog niet alles over de lokatie.

Nog even voor alle zekerheid ...als je de motor terwijl de wagen zelf gewoon stilstaat opjaagt naar 3000-4000 rpm met koppeling omhoog en omlaag hoor je het dus niet? Of wel? Alleen bij relatief koude motor ? of alleen bij warm? Of bij allebei?

Met andere woorden zit dus zeer w.s in de aandrijflijn? Want als je het geluid bij stilstaande auto WEL hoort bij 4000rpm geloof ik toch dat het in de motor/directe aanbouwdelen zit...pas dan extra op en gebruik de wagen niet meer totdat je het precies lokaliseert.

Gaarne duidelijkheid.
Succes...
MajikSimon
 


Re:Ratel/Tik in 300D bij hoge toeren

Berichtdoor freek w123 » 24 jan 2010, 23:24

Beste Leden,

Bedankt voor jullie snelle reacties. Vandaag nog even verder geluisterd en kwam tot de volgende ontdekkingen (met dank aan mijn vriendin als notulist).

Het geratel is duidelijker te horen wanneer de auto warm is. Het geluid is te horen als ik vlak voor het schakelen hoog in de versnelling zit. In de vierde versnelling hoor ik het van 70 tot 100 km/h, daarna is het weg. Als ik tijdens het rijden de koppeling intrap of de auto in zijn vrij laat lopen. En vervolgens gaf geef hoor ik het wel (dit in tegenstelling tot mijn vorige bericht).

Over de locatie. Het lijkt ergens onder uit motorruimte te komen, maar is lastig te horen wanneer je rijdt.


Een ander vraagje. Wat moet de stand zijn van mijn oliedrukmeter, tijdens stilstand (na remmen) staat hij bij mij op 2 en tijdens het rijden op 3. Na enkele keren pompen wordt mijn rem vrij snel hard.

Misschien een verband? aangezien de vacuumpomp als optie aangedragen werd.

Hopelijk kunnen jullie mij van dienst zijn.
freek w123
 


Re:Ratel/Tik in 300D bij hoge toeren

Berichtdoor MajikSimon » 24 jan 2010, 23:36

Kun je aub antwoord geven op wat ik vraag? zie het bericht boven je eigen post.

je oliedruk is normaal.Koud 3 warm 2 a 1.hoort niet onder 1 te komen.
Denk dat je nu op dingen gaat letten waar je nooit op gelet hebt.<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2010/01/24 22:37
MajikSimon
 


Re:Ratel/Tik in 300D bij hoge toeren

Berichtdoor MBvO » 25 jan 2010, 00:34

Remmen en oliedruk lijkt obv de beschrijving OK. Toch zou ik maar oppassen als ik jou was, ik zou geen ´proefritjes´ blijven maken als je niet weet wat het is, te meer omdat je hoog in de toeren doortrekt om het ´uit te lokken´ en juist dan de motorbelasting (en daarmee de kans op schade) ook hoog is.
Mogelijk ligt je distributieketting te klapperen, maar dat is maar een gok. Je kunt soms een tik/ratel lokaliseren op verschillende plaatsen door de punt van een grote schroevendraaier tegen het blok te houden en het handvat tegen je oor (pas op voor draaiende delen en niet uit je handen laten vallen!!!). Je kunt dan eens luisteren bij de ketting en bij de kleppen, als je een smeerput hebt evt ook onder de auto bij de bak.
MBvO
 


Re:Ratel/Tik in 300D bij hoge toeren

Berichtdoor freek w123 » 25 jan 2010, 19:14

Beste MajikSimon,

Even antwoord op je vraag.

Vandaag nog even specifiek geluisterd naar jouw verzoek.

Bij een stilstaande auto met koppeling omhoog en omlaag hoor ik het allebei. Koud en warm lijkt geen verschil te maken.

Exacte toerental weet ik niet, maar ik schat ergens rond 3000 toeren. Bij nog hoger toerental lijkt het weer te verdwijnen.

Even ter indicatie voor de volume van de ratel. Wanneer ik de blower van de verwarming voluit zet, komt de ratel er net bovenuit.
freek w123
 


Re:Ratel/Tik in 300D bij hoge toeren

Berichtdoor MajikSimon » 25 jan 2010, 23:33

In tegenstelling tot wat de rest denkt, denk ik dan juist wel aan de motor en de directe aanbouwdelen.

Even simpel beginnen:

-Ik neem aan dat er genoeg en juiste olie in de motor zit?
-Ik neem aan dat de olie en filter enigszins zijn bijgehouden?
-Als je aan de ketting voelt via de olievul opening staat ie strak over het tandwiel?
-De motor ratelt niet bij de start( ketting?)
-De kleppen zijn de laatste 5000 a 30.000 km wel eens gesteld?
-Ik ken het tikken van de vacuumpomp bij de W124/190's daar was het m.n. koud aanwezig.Hoe het zich bij de 123's presenteert weet ik niet maar het kan wel tot een totale motorschade leiden omdat de ketting in de soep loopt( zie topic Bertoluchi 240D).

ik zelf eens beginnen met kijken onder het kleppendeksel, kleppenstellen, kijken hoe de nokkenas en tuimelaars/slepers etc er allemaal bij staan.De ketting en kettingspanner controleren.Evt de vacuumpomp.

succes...
MajikSimon
 


Re:Ratel/Tik in 300D bij hoge toeren

Berichtdoor ??? » 25 jan 2010, 23:42

Freek kom eens langs in Pijnacker. ( bollensleutelclub )
Daar is zaterdags genoeg kennis aanwezig om een semi professioneel oordeel te vellen ;-)
???
 


Re:Ratel/Tik in 300D bij hoge toeren

Berichtdoor freek w123 » 30 jan 2010, 02:41

Ik ga eerst even de punten die je opnoemt controleren. Hopelijk komt daar iets bijzonders uit.

Grote beurt kan volgens mij sowieso geen probleem. Zeker vanwege het kleppenstellen. Een collega van mij kwam ook al gelijk met deze optie aan.


Morgen heb ik helaas geen tijd om in Pijnacker langs te komen, maar ga ik zeker binnenkort een keer doen. Is daar elke zaterdag die voldoende kennis aanwezig ;-)


Bedankt voor de reactie weer
freek w123
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 100 gasten