[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
ratelend geluid uit achteras : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 04:23

ratelend geluid uit achteras

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

ratelend geluid uit achteras

Berichtdoor klaasyellow » 11 jun 2007, 19:57

hoi allemaal,
Ik heb ook eens probleem wat ik graag met jullie deel.
Bij een wat hogere snelheid (>60 km/h) komt er bij gas loslaten een ratelend geluid uit de achteras.
Echter niet in de rechtuitstand, maar enkel in een bocht naar links, en bij enige welvingen in het wegdek, dus als de auto iets in, en uitveert.
Bij een beetje belading doet het geluid zich ook voor in de rechtuitstand bij gasloslaten.
Geef je echter weer een beetje gas, dan is het geluid ook weer weg.
Ik pieker er al een tijdje over, maar voordat ik de aandrijflijn demonteer vond ik het verstandiger mijn 123rijders te raadplegen, zelf verdenk ik het differentieel(speling) maar een homokineet zou ook nog kunnen.
Heeft iemand hier ervaring mee??
klaasyellow

Antwoord:ratelend geluid uit achteras

Berichtdoor D!rk » 11 jun 2007, 20:36

Heeft iets met de steekas te maken, denk ik

Is wel eens vaker op forum besproken, zoek eens op het forum.

Groet

Dirk
D!rk

Berichtdoor Citrobenz » 11 jun 2007, 20:58

ten eerste kan een geluid in de auto zich verplaatsen.
Het is dus belangrijk dat je te weten komt waar het weg komt.
zet de achterwielen eens van de grond en kijk/voel of je speling op de as(sen)/ wielen voelt.
het geluid zou ook uit de remmerij kunnen komen.
Als je het geluid hoord, rem dan eens een beetje en kijk/luister of dit invloed op het geluid heeft. ook je nood(hand)rem op dezelfde manier uitproberen.

succes
Henk
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Wiebren240D » 11 jun 2007, 23:46

Hallo Klaasyellow

ik zeg weet het wel voor 90 procent zeker zit in de aandrijfas die van de cardan naar je achterwiel gaat

is niet een echt moeilijke operatie maar eerst maar eens een gooie as zoeken die weinig kost dat is een 2de ga er maar vanuit een gooie gebruikte as kost om en nabij 100 euro en het beste is dan ook nog 1 van een W114/115 zijn gewoon beter

ik wil je wel helpen met het er onder zetten van die as

groeten van wiebren ut Snits tel 0620659789
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor klaasyellow » 12 jun 2007, 07:39

wiebren,
Bedankt voor het aanbod, zijn die aandrijfassen van de 114/115 dan hetzelfde als van een 123??
Dat wist ik niet?
Maakt alleen geluid bij het gasloslaten he?
En dan ook alleen maar in een bocht naar links of in- en uitveren.
Ik dacht dat het misschien in het kroon en pignonwiel zat, maar een veel voorkomend euvel is volgens mij wel en aandrijfas, heb eigenlijk alles al gecheckt..
In ieder geval zijn de hardyschijven nog goed, en tussenlager ook.
Zal dan toch de assen maar eens gaan demonteren.
klaasyellow

Berichtdoor Jeremy » 12 jun 2007, 09:24

Misschien een gek idee, maar volgens mij zou het ook je uitlaat kunnen zijn die ergens tegenaan tikt. Maar ik kan het geluid van hieraf natuurlijk niet horen.

Gr, Jeremy
Jeremy

Berichtdoor Wiebren240D » 12 jun 2007, 11:47

Hallo Klaasyellow

weer wat geleerd.
ja de aandrijf assen van een W114/115 zijn het zelfde.

maar zet je auto eerst maar eens op de krik die zet je dan onder de kant waar jij van denkt daar komt dat tikkende geluid vandaan.

het achterwiel vrij van de grond even een bokje erbij voor de veiligheid en dan er onder en dan pak je de as vast en dan met kort heen en weer bewegen in de draaierichting als je dan ruimte voelt vervang de as dan maar

ik weet denk ik nog wel een as te liggen wat ie kost weet ik niet maar daar kom ik wel achter

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Keer terug naar Techniek