[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Rechter achterwiel blokkeert : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 01:07

Rechter achterwiel blokkeert

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Rechter achterwiel blokkeert

Berichtdoor Blazer » 13 mei 2013, 02:02

Het gaat om een 280CE, automaat van 1978.

Omdat de Mercedes voor de APK moet en wij deze in september 2012 hadden aangeschaft heb ik hem eerst voor laten keuren. Om zeker te zijn dat ik tijd had om eventuele defecten te kunnen repareren. Het viel allemaal mee en ik moest van de rechter spoorstang de fuseekogel vervangen, links achter de remschijf i.v.m. roest aan één zijde en rechtsachter de handremkabel.

De fuseekogel was geen probleem en deze is vervangen, voordeel was dat ik nu op het heilig oog het wiel heb uitgelijnd en de stuurbekrachtiging niet meer schokt en piept. Moet nog een keer goed uitgelijnd worden maar dat is voor iets later als er weer financiële ruimte is en de banden rondom vervangen gaan worden.

Voor de achteras nieuwe remschijven, remblokken, remslangen, revisiesetjes voor de remklauwen, handremschoentjes met nieuwe veertjes en recht handremkabel besteld en inmiddels gemonteerd. Wat vreemd was is het volgende, het bleek dat aan de rechterkant alles wat met de handrem had te maken verwijderd was. Makkelijk, we hoeven niets te verwijderen en alleen de boel schoon maken, even bij de sloop een verstelwieltje en dat dingetje waar de handremkabel aan wordt bevestigd halen, en voila alles werkt weer. Is natuurlijk wel vreemd dat de handremkabel was afgeknipt en de hele boel was verwijderd.

Nu mijn vraag. Na regelmatig gevloekt te hebben een voldaan gevoel. Alles draait netjes, de handrem gaat er weer netjes op alles ontlucht en gelijk alle remvloeistof ververst. Maar nu draait het rechter achterwiel een hele ronde en dan zit ie vast. Draai ik hem terug, weer een hele ronde en vast. Wiel eraf, schijf eraf, mmhh alles zit goed. De voorste schijf, waar de remschijf overheen gaat en het wiel met de bouten wordt vastgezet, doet hetzelfde, dus kan ook maar één slag draaien. Dus het zijn niet de remmen die aanlopen of vastslaan. Als ik de auto aan één zijde opkrik dan kan ik het linkerwiel gewoon draaien terwijl het rechterwiel dan op de grond rust. Omgedraaid kan het rechterwiel dus één hele slag draaien. Beide achterwielen van de grond dan draaien de wielen ieder een kant uit totdat het rechterwiel weer op dat punt komt. Als alles gemonteerd zit dan kan ik met de lopende auto dus ook alleen maar dezelfde slag maken totdat het wiel vast slaat. Zowel voor als achteruit. Ik durf dit niet met geweld te forceren dus heb hem met stationaire motor tot dat punt laten lopen.

De middelste bout gecontroleerd, die het differentieel vast zet aan de wielzijde, en deze zat best wel los, in die zin, er was niet veel nodig om hem los te maken. Deze weer aangedraaid, gewoon normaal, dus niet muurvast getrokken. Aan de linkerkant gecontroleerd, maar deze zit gewoon goed vast. Ik kon een ding vinden op het forum waarin iemand terloops omschreef dat zijn achterwiel één slag kon draaien en dat na wat gas geven de boel los kwam en verder wordt er met geen woord over gerept. Er komt ook een klonk-geluid bij bij het wiel vandaan als deze zowel voor- als achteruit op dat punt aankomt en je wat meer druk uitoefent. Maar het zit muurvast, tenminste als je met handen het wiel verdraait.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn. Voorheen geen last van gehad en geen vreemde geluiden gehoord. Kan er ergens iets los zijn geraakt toen wij de wagen aan de linkerzijde hadden opgekrikt. Hij heeft toen een dag op drie wielen gestaan waarbij het rechter achterwiel wat meer moest houden omdat de auto met krik en steuntjes aan de linkerkant een stuk omhoog was gezet.

Met vriendelijke groeten,

Harm
Blazer
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1966
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Re: rechter achterwiel blokkeert

Berichtdoor Rein in Trondheim » 13 mei 2013, 08:49

was de acterplaat nog goed? Ik eb wel gead dat de acterplaat zo verrot was dat de veertjes die de scoentjes op un plek ielden niet vast konden,dan blokkeerdt de scoen ook.... Lijkt wel of et probleem bij een vorige eigenaar bekend was gezien de "oplossing".
Rein in Trondheim
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
LPG: Nee

Re: Rechter achterwiel blokkeert

Berichtdoor Blazer » 13 mei 2013, 09:22

De ankerplaat is in goede staat. Ga het straks nog wel een keer goed bekijken, soms ziet iets er anders uit als je het een nachtje los hebt gelaten. Met het vastzetten van de handremschoenen heb ik totaal geen problemen ondervonden. Dankzij dit forum een oude schroevendraaier aangepast en met enig gezucht en een vloek de veertjes terug erop gedraaid. De as had ik vrij gemaakt van de remdelen, remklauw en remschijf en ook dan doet hij het. Maar de handremschoenen zaten er toen nog op. Op het oog was er niets wat kon blokkeren. Ik kom er nog op terug.

Wat betreft dat de vorige eigenaar het heeft geweten, ik zou dat ook denken. Dat de handrem niet helemaal pakte wist ik ook, maar dat er aan één zijde iets totaal ontbreekt, dat was een verrassing.
Blazer
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Tinus60 » 13 mei 2013, 11:02

Misschien 1 te lange wielbout.
Tinus60

Berichtdoor Wietse » 13 mei 2013, 11:42

als het wiel er af is, kun je dan de steekas draaien in het diff.? Dat klonk geluid lijkt mij inderdaad een te lange wielbout.
Stalen velgen hebben kortere dan kroonkurk velgen.

Anders in het diff. Zit die steekas nog wel vast in het diff, misschien is die borg veer er wel af en zit je as te ver naar binnen in het diff.
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1981

Berichtdoor Blazer » 13 mei 2013, 12:01

Ik heb nu nog niet de tijd om te kijken, het zal wat later in de middag worden. Maar een wielbout zal het in ieder geval niet zijn. Als het wiel en de remschijf eraf zijn doet hij het ook. Alleen de handrem blokken zitten er dan nog op en deze kan ik dan zien. Het diff zal inderdaad kunnen en daar zal ik vanmiddag even naar kijken. mogelijk dat deze wat naar binnen of buiten is geschoven tijdens het verwijderen van de oude remschijf of toen ik aan de linkerkant bezig ben geweest en de auto aan één kant opgekrikt is geweest.

Als ik de deksel van de diff verwijder heb ik dan ook nieuwe pakking nodig bij het terug monteren, is daar gemakkelijk aan te komen. Ik ben hier in Nijmegen naar de Mercedesdealer geweest, maar deze vragen naar mijn mening overal de hoofdprijs voor. Noemen prijzen exclusief BTW en het is meestal niet op voorraad. Bijvoorbeeld fusseekogel spoorstang € 47,50 excl., bij de Brezan gehaald voor € 29,50 incl. Spoorstangetje waar de twee kogels op zitten € 85,00 excl. bij de Brezan compleet met Fussekogel € 63,00 incl. Weet iemand een goed adres in de omgeving van Nijmegen Arnhem die wel meedenken en redelijke prijzen hanteren. Is even offtopic, maar ik zal denk ik meer onderdelen nodig hebben mocht het probleem in de as zitten.
Blazer
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Blazer » 13 mei 2013, 14:27

Als we het wiel draaien tot het punt dat hij vast zit dan kunnen we de aandrijfas niet op en neer schuiven. Staat het wiel op een punt waar hij gewoon "los" staat dan kunnen we de aandrijfas iets op en neer schuiven. Niet in de rijrichting maar in de richting van het as naar het wiel.
Blazer
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Tinus60 » 13 mei 2013, 16:26

Als je de automaat in zijn N zet draaid hij dan wel rond.
Tinus60

Berichtdoor Blazer » 13 mei 2013, 16:45

Heren dank u allen voor het meedenken, maar het is opgelost.

Met enig schaamrood op mijn kaken zal ik omschrijven wat het probleem was.

In het verleden zal iemand een keer een wielbout door hebben gedraaid. Om deze reden hebben ze er een bus ingedraaid die aan de andere kant een stukje uitstak. Deze liep tegen de handremspreider aan en veroorzaakte zo het probleem van blokkeren. Omdat de draadeinde aan beide kanten iets uitsteken zit er genoeg "vlees" om de wielbout op een goede manier vast te zetten. Dus aan de binnenzijde de draad iets weggevijld en voila, het probleem is opgelost.

Mijn excuses, maar voor mij een goed leermoment. En nu weten wij ook waarom iemand in het verleden de handremschoenen heeft verwijderd.
Blazer
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Tinus60 » 13 mei 2013, 17:29

Gefeliciteerd hoor, gelukkig is het opgelost.:-):-).
Tinus60

Berichtdoor MJW123 » 13 mei 2013, 19:17

Als je meer onderdelen nodig hebt, maar ook voor reparatie is Hcs in Bemmel een heel goed adres.

Succes,
Mark
Vriendelijke groet,
Mark
MJW123
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1964
Automaat: Nee

Berichtdoor Blazer » 13 mei 2013, 19:51

Ok Mark, dat is mooi en voor mij maar een klein eindje rijden, ga ik zeker eens kijken.

Even een proefrit gemaakt, de handrem getest, de remmen getest, accu vastgezet en de auto is APK klaar. Morgen even langsrijden en laten zien dat alles netjes in orde is gemaakt, dan moet het in orde komen.
Blazer
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Rein in Trondheim » 13 mei 2013, 21:53

goed opgelost en volgens mij oort et schaamrood op de kaken van degene die als oplossing de andrem eeft verwijderd en beslist niet op die van jouw.
Rein in Trondheim
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1972

Berichtdoor Arie en Nico » 13 mei 2013, 22:30

harm

met die spoorstang hebben ze je geprobeert te tillen
ik had voor de prijs wat jij moest betalen voor het spoorstangeindje
een complete spoorstang bij de mb-dealer

voor sommige onderdelen ga ik liever voor origineel al scheelt het in aanschafprijs

Groet A & N
Arie en Nico
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1967

Berichtdoor Blazer » 14 mei 2013, 10:03

Hij heeft de APK keuring goed doorstaan. :D Hij kan er weer tegen, nu maar hopen dat ze in Den Haag vandaag de juiste beslissing nemen en iets regelen voor onze diesel en LPG rijders. Anders zullen we de LPG installatie moeten uitbouwen. :o

Inderdaad zou diegene die dit heeft verwijderd zich moeten schamen :oops: . Helaas kan je niet bij alle APK- keuringen ervan uit gaan dat deze goed en grondig worden gedaan. Dus ik weet niet of de persoon waar ik deze auto van gekocht heb dit heeft geweten. Hij heeft hem wel een keer voor de keuring gebracht. Maar dan kan het ook nog goed daarna verwijderd zijn.

Maar ze zitten erin, het werkt allemaal en remmen vind ik toch iets waar je niet mee gaat MacYveren, dat moet gewoon goed zijn :!: .

Ik kreeg ook het gevoel dat ze bij de dealer hoge prijzen hanteren. Maar het is crisis en de mensen snappen niet dat lange termijn en vertrouwen beter is dan op korte termijn een paar euro meer verdienen en klanten kwijt raken voor altijd. En uiteindelijk hebben ze mij niets kunnen verkopen.
Blazer
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek