[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Rembekrachtiger versus Hoofdremcilinder : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 07:54

Rembekrachtiger versus Hoofdremcilinder

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Rembekrachtiger versus Hoofdremcilinder

Berichtdoor afrite_a4 » 09 nov 2008, 18:05

Benzers,

Kunnen jullie de symptomen van een kapotte Rembekrachtiger en die van de Hoofdremcilinder op een rijtje zetten? Dat vermakkelijkt het zoeken naar de oorzaak van remproblemen.

Alvast bedankt

Rembekrachtiger:
-
-
- enz...

Hoofdremcylinder:
-
-
- enz...
afrite_a4
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 07 sep 2007, 16:51
Woonplaats: Brabant
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Rembekrachtiger versus Hoofdremcilinder

Berichtdoor Govert » 09 nov 2008, 18:49

Het is denk ik ook wel verstandig om je probleem te beschrijven.

Rembekrachtiger kapot:
- je moet veel harder trappen op de rempedaal. Pedaal voelt heel hard aan. Als je ooit geremd hebt in een auto die gesleept werd, dan weet je hoe dat voelt. Je kan ook met de motor uit een paar keer op het rempedaal trappen, dan wordt de pedaal heel hard. Het vacuüm is opgebruikt en dan moet je zelf de remdruk opbouwen. Verder is de remwerking normaal.

Hoofdremcylinder kapot:
- Rempedaal valt helemaal weg, de cylinder is dan helemaal stuk
- Rempedaal valt langzaam weg, de remdruk blijft niet in stand in de cylinder

Samenvattend: een kapotte cylinder zorgt voor een zacht rempedaal, een kapotte bekrachtiger zorgt voor een hard rempedaal.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Rembekrachtiger versus Hoofdremcilinder

Berichtdoor afrite_a4 » 09 nov 2008, 23:54

De Benz remt goed maar de rempedaal blijft hangen en komt niet meer omhoog. Ik moet telkens de rempedaal met mijn voet omhoog trekken, na het remmen!
afrite_a4
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 07 sep 2007, 16:51
Woonplaats: Brabant
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Rembekrachtiger versus Hoofdremcilinder

Berichtdoor Semrick » 10 nov 2008, 12:57

Dan is je hoofdremcylinder kapot. Dit heeft niets met de rembekrachtiger te maken.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Rembekrachtiger versus Hoofdremcilinder

Berichtdoor Bob » 10 nov 2008, 14:08

Volgens mij heeft de hoofdrem cilinder een veer en het pedaal ook een. Als bij het handmatig omhoog halen van het pedaal de zaak weer werkt komt blijkbaar de hoofdrem cilinder ook mee terug. Dus dan is de veer van de hoofdrem cilinder goed. Zou dus kijken naar de externe veer van het pedaal (onder je dashboard) !

Bob
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:Rembekrachtiger versus Hoofdremcilinder

Berichtdoor afrite_a4 » 21 nov 2008, 17:24

Benzers,

Het probleem is nog niet opgelost! Ik heb de hoofdremcilinder vervangen, de remveer, de blokken en de remtangen, maar het probleem is nog niet opgelost. Voordat ik verder ga met vervangen en vernieuwen, wil ik advies aan jullie vragen omtrent onderstaande situatie.

- De Benz remt goed.
- Motor uit; geen probleem met het rempedaal. Na een paar keer intrappen is ie hard en de werking van het pedaal is correct (indrukken, los laten en het pedaal keert terug naar zijn normale stand).
- Motor aan; pedaal zakt maar komt niet meer omhoog. Wel met het punt van mijn schoen! Rijden gaat prima en remmen (met uitzondering van het niet omhoog gaan van het rempedaal)perfect.

Graag advies.
afrite_a4
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 07 sep 2007, 16:51
Woonplaats: Brabant
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Rembekrachtiger versus Hoofdremcilinder

Berichtdoor Semrick » 21 nov 2008, 17:32

Je bent wel heel voortvarend te werk gegaan om alles maar meteen te vervangen maar goed dat is jouw keuze. Waarschijnlijk heb je nu wel onderdelen vervangen die niet kapot waren.
Dat het nu nog niet werkt is vreemd. Alles is bijna nieuw. Enige mogelijkheid is denk ik nog dat er lucht in het systeem zit.
Zeker omdat je zelf al aangeeft dat het rempedaal met uitgeschakelde motor wel normaal werkt. Na een keer of 3 trappen zou hij dan keihard aan moeten voelen.
Op het moment dat de motor wordt treed de rembekrachtiger ook in werking en komt er extra druk op de hoofdremcylinder. Hierdoor zakt het rempedaal bij een normaal werkend systeem al iets in. Als er een hoeveelheid lucht in de leidingen zit zat het pedaal nog meer zakken (omdat lucht beter samendrukbaar is als vloeistof).
Daardoor blijft je rempedaal mogelijk ook beneden.
Maar normaal gesproken komt het rempedaal wel weer in zijn gewone stand terug, zelfs als er wat lucht in de leiding zit.
Eerst dus even goed ontluchten. Zeker omdat je ook de hoofdremcylinder hebt vervangen kan er nogal wat lucht in het systeem zitten.
Ik weet niet of je alle remtangen hebt vervangen maar je moet dus alle remklauwen (zowel voor als achter) ontluchten.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Rembekrachtiger versus Hoofdremcilinder

Berichtdoor sjoerdje1 » 21 nov 2008, 20:10

Goed dat ik dit lees, laatst proefgereden in een Mercedes 200D en deze remde redelijk maar moest wel erg hard trappen. Ik vond het al wat vreemd omdat een andere Benz waar ik in gereden had heel soepeltjes remde.

Ik vroeg de verkoper of de auto wel een rembekrachtiger had, en dat had hij wel. Ik denk dus dat deze kapot was/is! Naar mijn idee zou de verkoper dat waarschijnlijk weten. En het bedrag van de auto is zodanig dat je mag verwachten een probleemloze auto te kopen.
sjoerdje1
 


Re:Rembekrachtiger versus Hoofdremcilinder

Berichtdoor bartolo66 » 21 nov 2008, 23:02

Zoals Semrick al schrijft komt het pedaal als er lucht in de leiding zit gewoon terug in de ruststand, als een systeem lucht bevat voelt het pedaal sponzig aan en heeft het geen duidelijk "einde".

Mijn vermoeden is dat er toch iets mis is met je bekrachtiger, je geeft aan dat het met de motor uit goed werkt, pedaal komt terug. Hieruit zou ik durven concluderen dat de veren goed zijn. Ook in je servo-vacuümcilinder.

Een rembekrachtiger bevat een zuiger of een membraan. Wanneer de lucht aan een zijde van het membraan wordt weggezogen -vacuümpomp- en de atmosferische druk aan de andere zijde wordt toegelaten (remmen) dan kan het drukverschil aan weerszijden van het membraan de kracht die de bestuurder bij het remmen uitoefent ondersteunen. Als het pedaal weer wordt losgelaten dan ontstaat er weer een evenwicht doordat er aan beide zijde evenveel vacuüm is.

-Wat ik me afvraag is of het pedaal ook niet na verloop van tijd weer terugkeert in zijn oorspronkelijke positie?
-Ook vraag ik me af of je wielen (of wiel) even soepel ronddraaien met een draaiende motor? (let wel, na een keer op de rem te hebben gedrukt waarbij het pedaal dus niet naar ruststand is teruggekeerd)

Beide zaken zouden er namelijk op wijzen dat je membraan niet in evenwicht is.

Om een lang verhaal af te ronden zou ik het zoeken in de afdichting van het luchtregelventiel van je servo of in de afdichting van de ingaande as.

Op dit moment mijn eerste Benz aan het opknappen en ben helaas nog niet aan de remmen toegekomen, maar volgens mij is het principe altijd hetzelfde.

Succes met je speurtocht!

Groet,


Bart

Post edited by: bartolo66, at: 2008/11/21 22:03<br><br>Post edited by: bartolo66, at: 2008/12/31 14:24
bartolo66
 


Re:Rembekrachtiger versus Hoofdremcilinder

Berichtdoor afrite_a4 » 21 nov 2008, 23:57

Bartolo(66) Schreef:
-Wat ik me afvraag is of het pedaal ook niet na verloop
van tijd weer terugkeert in zijn oorspronkelijke positie?
-Ook vraag ik me af of je wielen (of wiel) even soepel ronddraaien met een draaiende motor? (let wel, na een keer op de rem te hebben gedrukt waarbij het pedaal dus niet naar ruststand is teruggekeerd)

Beide zaken zouden er namelijk op wijzen dat je membraan niet in evenwicht is.

Om een lang verhaal af te ronden zou ik het zoeken in de afdichting van het luchtregelventiel van je servo of in de afdichting van de ingaande as.


1. Het pedaal keert niet van zelf terug naar de normale stand.
2. wielen draaien OK en na het remmen zijn ze geblokkeerd totdat ik het pedaal met het punt van mijn schoen omhoog haal (normale werkin dus)
3. membraan, luchtregelventiel en afdichting van ingaande as; waar vind ik die en hoe kan ik ze contoroleren. Ik wil nog een test uitvoeren op deze punten alvoren te beginnen met het vervangen van de rembekrachtiger.
Voor de info: dit probleem is ontstaan na lang
(10 maanden) niet te hebben gereden met de Benz ivm het grondig opknappen van de auto (binnen en buiten).
afrite_a4
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 07 sep 2007, 16:51
Woonplaats: Brabant
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Rembekrachtiger versus Hoofdremcilinder

Berichtdoor bartolo66 » 22 nov 2008, 12:14

De vraag is of je de bekrachtiger open krijgt en vervolgens ook weer dicht. Ik zou er niet aan beginnen. Ik zou het eerst bij een sloper proberen om een andere te scoren.

De werkkamer kan via een dubbele klep (luchtregelventiel) naar keuze met de onderdrukkamer of met de atmosferische druk (buiten) worden verbonden.
Ook kan je probleem zich dus bevinden ergens aan de zijde van de werkkamer waardoor er vacuüm wordt tegengewerkt in de werkkamer.

Nogmaals, het is maar een idee niet gefundeerd op praktijkervaring.


Groet,


Bart
<br><br>Post edited by: bartolo66, at: 2008/11/22 11:15

bartolo66
 


Re:Rembekrachtiger versus Hoofdremcilinder

Berichtdoor bartolo66 » 30 dec 2008, 13:13

Heb je ondertussen het probleem verholpen? Ben benieuwd.
bartolo66
 


Re:Rembekrachtiger versus Hoofdremcilinder

Berichtdoor afrite_a4 » 06 feb 2009, 17:31

Hallo Benzers,

Ik ben vandaag een stuk verder gekomen met mijn rempedaal probleem (dat niet vanzelf terugkeerkt na het remmen)! Ik heb ontdekt dat als ik de dikke slang; die van vacuumpomp naar de rembekrachtuger loopt los schroef, dan gaat het pedaal goed functioneren!

Heeft iemand enig idee waar ik nu de oplossing kan zoeken?

Groeten,

Harrie<br><br>Post edited by: afrite_a4, at: 2009/02/06 23:33
afrite_a4
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 07 sep 2007, 16:51
Woonplaats: Brabant
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Rembekrachtiger versus Hoofdremcilinder

Berichtdoor afrite_a4 » 07 feb 2009, 00:38

Ben echt benieuwd naar jullie meninge n advies.

Groeten

Harrie
afrite_a4
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 07 sep 2007, 16:51
Woonplaats: Brabant
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten

cron