MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 okt 2014, 11:18

Remmen ontluchten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Sterretje1968, Quinten, Hans230CE, 300TD W123

Remmen ontluchten

Berichtdoor rudiman » 29 sep 2009, 17:49

Ga morgen mijn nieuwe hoofdremcylinder plaatsen maar heb een paar vraagjes over ontluchten.
1> Moet ik dat ontluchten nog in een bepaalde volgorde doen?
2> Moet ik na elke trap op de rem de nippel weer dicht draaien.

A nippel open
B rem intrappen
C nippel dicht
D rem oplaten komen.
terug naar A tot er geen lucht meer mee komt..

Zo doe ik het altijd met mijn motorfiets,

het dieselhandboek zegt volgens mij
A
dan B + D tot er geen lucht meer uitkomt
C

Wat is de juiste methode?
rudiman
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 14 sep 2009, 12:44


Re:Remmen ontluchten

Berichtdoor Citrobenz » 29 sep 2009, 18:56

Beginnen met de verste, dus langste remleiding eerst.
Als je een slangetje aan de ontluchtingsnippel doet en die in een potje hangt zodat hij geen lucht meer aan kan zuigen als je aan het ontluchten bent. Dan hoef je de nippel niet iedere keer dicht te draaien.
Dan kan je gewoon rustig een aantal keren doorpompen totdat er schone remolie uit het slangetje komt.
Denk er wel om dat je voldoende remolie in het reservoir houdt.
Groet Henk
De Zoete Inval
Blesdijke
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3055
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Blesdijke (Friesland)
Roepnaam: Henk
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1978
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115-240D 1974


Re:Remmen ontluchten

Berichtdoor bluemoon me » 29 sep 2009, 19:10

precies zo ,dan is het een fluitje van een cent.
gr bram
Avatar gebruiker
bluemoon me
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 12 feb 2006, 20:52
Woonplaats: Kerkrade
Roepnaam: Bram
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re:Remmen ontluchten

Berichtdoor Jeroen » 30 sep 2009, 04:20

Eens met de methodiek.
Alleen ik zou altijd een 'easybleed' of iets dergelijks gebruiken. Dus het remsysteem onder druk zetten. Dan hoef je namelijk niet te pompen. Het probleem met pompen is dat je de hoofdremcilinder een veel grotere slag laat maken dat gewoonlijk. Vooral bij oude auto's zal er in de hoofdremcilinder een zekere afzetting zijn ter plaatse van de normale slag. Als je gaat pompen, trap je daar doorheen met mogelijke slijtage van de afdichtingen.

Pompen dan wel de boel onder druk zetten levert hetzelfde resultaat. De boel onder druk zetten met bijvoorbeeld een easybleed heeft twee voordelen; Je kunt het in je eentje doen en je loopt niet het risico op extra slijtage in de hoofdremcilinder.

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 979
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Delhi, India
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider
Jaguar XJR
Royal Enfield Bullet 350


Re:Remmen ontluchten

Berichtdoor Martijn_200D » 30 sep 2009, 08:31

Jeroen wrote:
Het probleem met pompen is dat je de hoofdremcilinder een veel grotere slag laat maken dat gewoonlijk. Vooral bij oude auto's zal er in de hoofdremcilinder een zekere afzetting zijn ter plaatse van de normale slag. Als je gaat pompen, trap je daar doorheen met mogelijke slijtage van de afdichtingen.


Hij gaat een nieuwe hoofdremcilinder plaatsen, dus slijtage van de oude doet niet meer ter zake.
Gewoon pompen lijkt me een goede oplossing, zou ik ook doen.
De Easy Bleed is een prachtig systeem, maar om die nu aan te gaan schaffen voor die 1 of 2 keer dat je dat nodig hebt ?
Avatar gebruiker
Martijn_200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 558
Geregistreerd: 30 jan 2008, 14:52
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1981
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Agavengr√ľn


Re:Remmen ontluchten

Berichtdoor Citrobenz » 30 sep 2009, 09:17

Het nadeel van de Easy Bleed is ook dat hij nogwel eens wil gaan lekken bij de aansluiting op je reservoir. Dan heb je alles onder de remolie, en daar wordt je niet echt blij van.

Verder is het zo dat als je hoofdremcilinder de geest geeft nadat je ontlucht hebt, deze hoofdremcilinder toch niet meer de beste was.
Nou is dat bij ons trouwens maar heel zelden voorgekomen.
Als je namelijk een keer een noodstop moet maken trap je de rem ook verder in dan normaal, is je hoofdremcilinder niet fris meer zou je dan ook problemen krijgen.

Zoals ik het ontluchten omschreven heb kun je het ook alleen doen.
Ik doe het altijd alleen zo.
Door ervaring met de Easy Bleed zijn wij er op een gegeven moment weer van af gestapt en het weer als in mijn omschreven manier gaan doen.
Groet Henk
De Zoete Inval
Blesdijke
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3055
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Blesdijke (Friesland)
Roepnaam: Henk
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1978
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115-240D 1974


Re:Remmen ontluchten

Berichtdoor JantjeV8 » 30 sep 2009, 12:51

Gewoon pompen, desnoods je meisje in de auto zetten, zo gepiept.
Verste wiel beginnen, tussentijds regelmatig controleren dat er voldoende remvloeistof in je reservoir zit.

Paar keer pompen met alle nippels dicht.
Poot strak op de rem houden.
Dan heel snel even de nippel open en dicht doen. (Met slangetje aan de nippel zodat de rommel in een potje wordt opgevangen).
Zo ga je alle wielen een paar keer rond.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3803
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26


Re:Remmen ontluchten

Berichtdoor rudiman » 30 sep 2009, 19:06

Gelukt! bedankt allen.
rudiman
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 14 sep 2009, 12:44


Re:Remmen ontluchten

Berichtdoor Citrobenz » 30 sep 2009, 21:56

Ben je wel in Blesdijke geweest dan?
Ik heb je niet ontdekt
Groet Henk
De Zoete Inval
Blesdijke
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3055
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Blesdijke (Friesland)
Roepnaam: Henk
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1978
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115-240D 1974


Re:Remmen ontluchten

Berichtdoor Markparket » 01 okt 2009, 01:40

Even voor de duidelijkheid....

Moet er niet (nieuwe, schone) remolie in het potje zitten en het slangetje onder het vloeistof niveau?
Markparket
 


Re:Remmen ontluchten

Berichtdoor JantjeV8 » 01 okt 2009, 07:49

Als je het 'doorspoel' principe toe past wel Mark.

Als er in het reservoir voldoende zit, en aan het nippeltje zit een slangetje in een potje wat volledig in de remvloeistof hangt, dan heb je een gesloten circuit als het ware.
Door de pedaal in te trappen pers je vloeistof vanuit het reservoir richting de wielen. Door het pedaal weer op te laten komen zuigt je vloeistof vanuit het potje je systeem in. Luchtbellen kunnen ontsnappen door de vloeistof heen en borrelen Of in het reservoir Of in het potje omhoog. Vanwege het vloeistofniveau aan beide zijde, dus reservoir en potje komt er geen lucht terug in het systeem.

Wil je wat zuiniger aan doen met vloeistof, dan hoeft dat niet. Dan moet je zorgen dat het reservoir gevuld is. Slangetje op de nippel van het gewenste wiel. Uiteinde in een potje en dat is puur om de uitgeperste vloeistof op te vangen. Een paar keer met de rempedaal pompen tot je weerstand begint te voelen. Dan het rempedaal ingedrukt houden en gelijktijdig het nippeltje heel snel open en dicht draaien. Zo pers je vanuit het systeem alle aanwezige lucht naar de uitgangen via de nippels. Aanzuigen doet het systeem gewoon weer vanuit het reservoir wat altijd gevuld moet zijn. Er kan dan geen lucht bij komen.
Duurt het te lang voordat de olie richting alle wielen geperst is, dan kun je, mits je het aandurft, op het slangetje wat in het potje hangt zelf even zuigen. Je zuigt de lucht er uit tot je de remvloeistof in het slangetje ziet aankomen. Dan de nippel dicht, herhalen bij de ander wielen en vervolgens nogmaals alle wielen langslopen en met druk op het pedaal controleren en de laatste luchtbellen er uit persen.
Ooit had ik van een ruitenwisserpompje een ontluchtertje gemaakt. Dus een 12V pompje wat je met een slangetje aan de nippels verbond. Dan de remvloeistof dus aanzuigen. Dat ging echt lekker snel, maar die pompjes hebben kunststof tandwieltjes die niet tegen remvloeistof kunnen. Op een gegeven moment was het over, maar het werkt wel.
In plaats van een electrisch pompje zou je ook aan kunnen zuigen met een vrij grote injectiespuit....
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3803
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26


Re:Remmen ontluchten

Berichtdoor Citrobenz » 01 okt 2009, 09:28

Markparket wrote:
Even voor de duidelijkheid....

Moet er niet (nieuwe, schone) remolie in het potje zitten en het slangetje onder het vloeistof niveau?


///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Als je de hoofdremcilinder vervangt heb je het reservoir er toch af.
Lijkt mij dan vanzelfsprekend dat je het reservoir even schoonmaakt en van verse remolie voorziet
Groet Henk
De Zoete Inval
Blesdijke
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3055
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Blesdijke (Friesland)
Roepnaam: Henk
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1978
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115-240D 1974


Re:Remmen ontluchten

Berichtdoor rudiman » 01 okt 2009, 10:40

@Citrobenz

Nee in blesdijke nog niet geweest, vond het te link om 200km met een defecte hoofdremcylinder te rijden. Deze heb ik dus maar thuis vervangen. Maar volgende week ga ik blesdijke zeker aandoen want er moet nog een hoop meer gebeuren.
rudiman
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 14 sep 2009, 12:44


Re:Remmen ontluchten

Berichtdoor bartolo66 » 01 okt 2009, 12:43

Als je bij het ontluchten de nippel op de remklauw maar een fractie opendraait en daar een slang aan maakt, die in een mooie boog loopt zodat er een klein kolommetje vloeistof boven de nippel staat kun je het helemaal alleen doorspoelen.
Elke keer als je het pedaal intrapt pers je vloeistof uit de geopende nippel, laat je het rempedaal los dan wordt de vloeistof uit het voorraadreservoir aangesproken(de weg van de minste weerstand), de nippel staat maar een fractie open dus er wordt amper iets teruggezogen.
Op deze manier spoel je dus in je eentje, aan het einde van de slang moet dus een potje staan.
Nadeel van deze opstelling is dat je niet ziet of er nog belletjes uit komen...


En remvloeistof nooit hergebruiken, dan kun je het net zo goed niet doen.



Groet,


Bart
Avatar gebruiker
bartolo66
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: 01 apr 2008, 21:06


Re:Remmen ontluchten

Berichtdoor Markparket » 02 okt 2009, 01:52

Bart en Jan

Het is me helemaal duidelijk.

Binnenkort de tweejaarlijkse verversing doen;-)
Markparket
 


Re:Remmen ontluchten

Berichtdoor Robert » 02 okt 2009, 17:46

Ik heb via marktplaats kleine terugslagklepjes gekocht voor 50 eurocent per stuk (verzendkosten 1 postzegel 45cent) en dit werkt prima
Avatar gebruiker
Robert
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 415
Geregistreerd: 03 jan 2006, 03:06


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten