[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
remmen, remmen, remmen.... : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 15:53

remmen, remmen, remmen....

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

remmen, remmen, remmen....

Berichtdoor Stanley 300D » 16 sep 2010, 19:36

Probeer het toch nog maar een keer....

Ik heb een probleem met mijn remmen... of dat denk ik, dat het mijn remmen zijn. Maar misschien is het wat anders.
Als ik op mijn rempedaal trap dan remt mijn auto schokkend... Hij remt goed, maar het gebeurd schokkend. Nu heb ik al mijn voor en achter remschijven en blokken vervangen. Mijn voorbanden vervangen... Hardyschijf en tussenlager vervangen..

Dus... wat kan het nog meer zijn. Voel het een beetje in mijn pedaal, maar eigenlijk voel ik het gewoon aan de hele auto. Auto trekt niet naar links of rechts tijdens het remmen. rempedaal voelt niet sponzig, of juist heel zwaar...

Weet niet meer wat het kan zijn... kan er wel mee rijden, maar het is gewoon irritant. Probeer het nog eens via deze weg, en hoop dat iemand de oplossing heeft, of in ieder geval me kan vertellen wat ik nog meer kan proberen. En als dit niet lukt dan moet ik toch maar naar Harrie.... Maar doe het liever zelf... is toch beter voor mijn portemonnee......

Dus... kom maar op met de suggesties. En ik heb het forum al tien keer doorzocht en daar vind ik het niet....


Stanley
Stanley 300D
 


Re:remmen, remmen, remmen....

Berichtdoor Patman » 16 sep 2010, 19:54

Hallo Stanley,

Op afstand is het moeilijk oordelen,maar er van uit gaande dat je alle nieuwe onderdelen gemonteerd hebt zoals het hoort,dus alles grondig schoon en gangbaar,likje kopervet etc,zou het probleem in de remklauwen kunnen zitten of misschien in de hoofdremcilinder.
Je moet zeker weten dat de remklauwen goed werken,als er een blijft hangen of niet lekker uit komt krijg je ook problemen.
Ook belangrijk is om de remvloeistof te verversen,het vochtgehalte kan in oude vloeistof te hoog zijn waardoor je pedaal ook niet lekker aanvoelt.
Zoals ik al zei,het is niet makkelijk oordelen zo,maar misschien heb je wat aan deze tips,het hoeft niet altijd schokkend te zijn maar kan soms een kleinigheidje zijn.
Als er speling op wielophangingdelen zit,kogels of rubbers,kan dit ook een raar effect geven of trillingen bij bepaalde stuur en remacties,ik bedoel maar....

Groeten,Patrick
Patman
 


Re:remmen, remmen, remmen....

Berichtdoor Stanley 300D » 16 sep 2010, 20:01

ja remolie verversen, dacht ik ook al aan.... dat staat nog op het lijstje. Maar de remklauwen... als een van die niet helemaal ok is.. zal mijn auto dan niet erg naar een kant op trekken met het remmen? Want dat doet hij dus niet.
Ga hem morgen nogmaals op de brug zetten denk ik en de voorwielen er toch nog maar eens van af trekken en de rest ook maar nog een keer controleren...

Bedankt in ieder geval voor je reactie!

Groet'n Stanley
Stanley 300D
 


Re:remmen, remmen, remmen....

Berichtdoor MarcelvZ » 17 sep 2010, 03:57

Kan er niet iets in de hoofdremcylinder mis zijn? Vuil of iets dergelijk, waardoor er 'schokkend' vloeistof door het circuit gaat?

Just my view...
MarcelvZ
 


Re:remmen, remmen, remmen....

Berichtdoor Stanley 300D » 17 sep 2010, 14:34

zou kunnen... ga eerst maar ff de remvloeistof verversen. En denk ik de remklauw linksvoor reviseren. Heb vandaag het linker voorwiel eraf gehaald en de remblokken eruit gehaald. En moet zeggen dat het er niet helemaal ok uitziet.. Lekt niet zo te zien, maar ga hem toch maar reviseren. Misschien help het wel... En zo gaan we weer door en door tot het eruit is.. Moet zeggen dat het net toen ik terug reed naar huis, vanuit mijn werkplaats, wel iets minder... Dus misschien komt het wel door de wielklauw... Dat de remblokken nu net iets anders zitten...
Kom er wel achter, strepen gewoon elke keer iets af. Tot we de oorzaak hebben gevonden.
Stanley 300D
 


Re:remmen, remmen, remmen....

Berichtdoor wwwW123 » 17 sep 2010, 14:54

schokkende remmen heeft niets met de remolie te maken volgens mij.
2 dingen;
1) je hebt de pasvlakken van de schijven op de assen niet schoon genoeg gemaakt/laten maken.
2) de remzuigertjes zitten gedraaid gemonteerd in de remklauwen. de uitsparingen uit de buitenzijde van de remzuigers moeten onder bepaalde hoek. zal wel op forum te vinden zijn met afbeelding.
3) remslangen oud? dus deels vernauwd/verstopt kan ook nog..<br><br>Post edited by: wwww123, at: 2010/09/17 14:54
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:remmen, remmen, remmen....

Berichtdoor bartolo66 » 17 sep 2010, 15:25

Als je nieuwe schijven monteert is het handig om ff te checken of je klauwen goed werken. Als dit nl niet het geval is dan kan het voorkomen dat je schijf na een paar keer remmen weer krom is. Nu zitten er op onze Benz geen hele dunne schijven maar toch.
Ook is het zo dat als je lange tijd met kromme schijven hebt gereden je banden waarschijnlijk ook niet meer helemaal rond zijn, je remt altijd net iets harder op exact hetzelfde punt. Dit manifesteert zich duidelijker als je gaat remmen want dan komt er meer gewicht op je voorbanden, maar het zou ook voelbaar moeten zijn als je de wagen laat uitrollen.
bartolo66
 


Re:remmen, remmen, remmen....

Berichtdoor MBvO » 18 sep 2010, 00:01

De opmerking van wwww123 over de gedraaide remcilinders lijkt mij wel wat in te zitten. Citrobenz noemde eens dat het hoogteverschil in de rand van de remzuigers is tegen het klapperen van de blokken tijdens het achteruitrijden. Als een of meer van die cylinders bij jou verkeerd geinstalleerd zijn dan zouden de blokken juist kunnen klapperen bij het remmen bij vooruit rijden. Voel je het ook als je remt tijdens het achteruit rijden?
Mercedes-Benz heeft er een speciaal tooltje voor om de cylinders onder de juiste hoek te installeren. Zie attachment voor het artikel uit het Duitse werkplaatshandboek. Ik denk dat 'op het oog' de juiste hoek volstaat, maar je kunt natuurlijk ook even de juiste hoek uittekenen en evt. uitknippen uit het deksel van een blik oid.

MBvO
 


Re:remmen, remmen, remmen....

Berichtdoor Stanley 300D » 18 sep 2010, 21:13

Hallo.. wat zijn de pasvlakken...? Heb de schijven zelf vervangen... maar weet dus niet wat je bedoelt met de pasvlakken. Remzuigertjes heb ik er niet uitgehaald, dus dat zou niet verkeerd kunnen zitten, remslangen kunnen, of zijn wel oud denk ik. Kan ik vervangen. Ga het proberen, wie weet!

Bedankt voor je reactie.

Stanley<br><br>Post edited by: Stanley 300D, at: 2010/09/18 21:14
Stanley 300D
 


Re:remmen, remmen, remmen....

Berichtdoor Stanley 300D » 18 sep 2010, 21:19

hoe kunnen mijn remcilinders nou verkeerd zitten... heb alleen de blokken vervangen.... dan kunnen de cilinders toch niet anders gaan zitten..? Of heb ik dat verkeerd. Heb gisteren dus de blokken links er nog eens uitgehaald. En even de cilinders bekeken.. en de blokken erweer in gedaan. en het schokken is minder geworden... raar... Het is nog niet geheel ok, maar wel minder.

Dus ga het binnenkort, als ik tijd heb... (ga weer ff naar het buitenland..) eens helemaal goed doen, remklauwen eraf halen, schoonmaken, reviseren denk ik. Olie vervangen, hopelijk is het dan weer helemaal ok.

Bedankt voor jullie reacties! en laat jullie weten hoe het gaat!

Groeten Stanley
Stanley 300D
 


Re:remmen, remmen, remmen....

Berichtdoor JantjeV8 » 24 sep 2010, 07:49

Heb je met vette vingers aan de schijven gezeten???
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:remmen, remmen, remmen....

Berichtdoor Stanley 300D » 04 okt 2010, 17:05

nee... heb ze goed schoon gemaakt met remmenreiniger... heb de olie ook al ververst, en toch blijft hij het doen, het schokken dus. Is wel minder geworden,., maar het is er nog steeds. Ga binnenkort tochmaar eens naar Harrie, en hem om advies vragen. Heb remklauw nogmaals bekeken, met iemand die er wat meer verstand van heeft en hij bleek toch nog wel ok te zijn. Cilinders bewegen gewoon goed. Verlies ook geen remdruk... Alles is verder ok, of zo ijkt het in ieder geval. Het lijkt wel of de schijven krom zijn. of zo voelt het, maar die zijn nieuw. Op het oog zijn ze ook gewoon recht.. Maar dat zul je wel niet zo met het oog kunnen zien.. Ofte wel best een lastig probleem.
Stanley 300D
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 106 gasten