MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:53

remproblemen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

remproblemen

Berichtdoor Stanley 300D » 02 aug 2010, 17:17

Heb problemen met mijn remmen... als ik rem, en dan vooral bij lage snelheid, dus net voor ik ga stoppen, dan schokken de remmen, of de auto een beetje.. voelt vreemd. Kan het moeilijk uitleggen. Maar als ik hard rem is er geen probleem, maar alleen als ik dus zachter rem. Lijkt alsof de druk niet constant blijft...

Heb een half jaar geleden ongeveer de remschijven en blokken vervangen. Op de oude schijven zat nogal roest, en er was echt een diepe groef ingeroest. Mijn 300D had ongeveer 2.5 maand stil gestaan vanaf begin januari, buiten, en het weer was toen erg slecht...

maar nu heb ik dus dit... ga morgen de voorwielen eraf halen en het maar eens bekijken. Misschien is een van remklauwen toch niet meer wat het hoort te zijn.. Las zoiets hier op het forum.
Als dat zo is, waar kan ik dan het beste een gereviseerde halen? En is het aan teraden om ze allebei te vervangen? En is het beter om ze nieuw aan te schaffen? Of is gereviseerd net zo goed...?

Als iemand hier iets over weet, hoor ik het graag!

Stanley
Stanley 300D
 


Re:remproblemen

Berichtdoor RenK » 02 aug 2010, 21:02

Hoi Stanley,

Reviseren kun jezelf als je weet ze eronder uit te halen en te monteren ( ontluchten dus) kan het.

Haal klauw eronder uit. Haal revisie setje bij rem en frictie firma, dus rubber binnen ringen en rubber afdekking die je bovenop ziet, natuurlijk voor beide kanten.
Nu wrik je voorzichtig die rubberafdekking eraf, samen met de ring die er op geperst zit.
Nu heb je perslucht nodig. Doe een plankje van de halve openingsdikte in de klauw. Zet perslucht op de remolie ingang can de klauw. Caliper komt naar buiten aan beide kanten. Plankje vervangen door strookje board, nog maals perslucht ( niet meer dan 1 a 1,5 atm) nu knalt één caliper eruit. Die uitnemen en plankje terug plaatsen, met lijnklem vast zetten over open gat van caliper. Perslucht drukt nu de andere eruit. Nu kun je alle ringen eruit peuteren maar maak geen krassen !

Haal blauw vet speciaal voor remklauwen en remreiniger. Maak caliper goed schoon evt met nylon pannesponsje.
Behuizing goed schoonmaken, dan hele zaak met remreiniger schoon spuiten. Rubber ring in klauw met blauw vet insmeren en plaatsen, Caliper invetten en plaatsen ( let op recht indrukken) dat aan beide kanten. Dan randen invetten en rubberafdekking plaatsen. klaar. Nu plankje erin en perslucht testen of hij werkt. met plankje caliper terug drukken.
Nu klaar voor montage en ontluchten.

Heb ik zo bij alle vier de klauwen gedaan en ook al staat hij een jaar stil hij blijft remmen ( alleen roest op schijf maar klauwen blijven bewegen)

Succes
Kees
RenK
 


Re:remproblemen

Berichtdoor Stanley 300D » 02 aug 2010, 21:46

Bedankt Kees!,

Klinkt niet al te moeilijk... en heb perslucht etc etc. Maar.... zag ergens op het forum dat Wiebren wel eens al gereviseerde remklauwen heeft liggen.. Dus als hij dit leest, en hij heeft ze nog dan is dat nog makkelijker dan het zelf doen.. Maar als dat nou niet zo is, dan ga ik het denk maar zelf proberen.

In ieder geval bedankt!

Stanley
Stanley 300D
 


Re:remproblemen

Berichtdoor RenK » 03 aug 2010, 20:06

Hoi Stanley,

Je kan onze wonderdokter Wiebren ook een PM sturen, leest hij vrij snel.

Losse klauw betaal je op de sloop ca €100 voor, revisie setje voor 2 kost ca €35.
Dan is de vraag is de klus het je waard ;-)

O ja het luchtpistool is te dun voor de olieingang, even opdikken met isolatietape, dan een beetje erin schroeven en aandrukken werkt goed.

Succes
Kees
RenK
 


Re:remproblemen

Berichtdoor Stanley 300D » 04 aug 2010, 16:47

Heb Wiebren een berichtje gestuurd.. maar nog geen reactie. Misschien is hij op vakantie... heb geen haast. Komt wel.
Maar bedankt!
Stanley 300D
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 100 gasten