Ha David, ik ben het wel een beetje eens met Toon en Roel hierboven, maar je kunt je wel inlezen in hoe een remsysteem werkt en dan zelf een beter begrip krijgen waar het mis gaat. Het beperken van je probleem of het feitelijk oplossen ervan is nog een stap verder. Als je niks weet over remvloeistof en of je DOT3, -4 of 5.1 kunt gebruiken kan je er beter niet aan beginnen.
Als je het snel en betrouwbaar wilt oplossen kun je beter bij een garage langsgaan, en bij remmen geldt inderdaad 'hoe eerder hoe beter' en 'hoe beter hoe veiliger' en die veiligheid is niet alleen die van jezelf maar ook die van anderen. En nou niet te hard naar de garage rijden met je niet-remmende auto
Het bijvullen van remvloeistof is NIET hetzelfde als olie of koelvloeistof, waar 'een beetje bijvullen als het peil laag staat' voor veel mensen voldoet. Een remsysteem moet hermetisch afgesloten zijn voor goede werking (een koelsysteem trouwens ook), en remolie verdampt niet, dus het peil zou niet mogen dalen. Als dat wel gebeurt zijn inderdaad je blokken versleten of heb je ergens een lek. Dit kan in het remsysteem zelf zitten, maar ook in het koppelingssysteem. Dit laatste is op het eerste gezicht minder gevaarlijk maar kan ook voor grote problemen zorgen als het op het verkeerde moment misgaat (en dat gebeurt altijd wel een keer).
Stel dat een van je remslangen poreus is en wat lekt (gaatje erin dus). Je gaat een keer flink op de rem staan omdat het nodig is, de slang scheurt en jij gaat of de weg af of dwars door het obstakel wat je probeert te vermijden. Aktie is dus nodig.
Met een aanpak als 'ik mik er wel een potje huis tuin en keuken remvloeistof bij' kun je jezelf en anderen een hoop ellende op de hals halen.
Zou je de goede remvloeistof kiezen (DOT4, maar deze mag niet gemengd worden sommige andere vloeistoffen en aangezien je niet weet wat erin zit...) en het peil aanvullen, dan zal je lampje waarschijnlijk niet meer oplichten, maar daar gaat je auto niet beter van remmen. Er kan nl. lucht in het systeem zijn gezogen en aangezien lucht samenpersbaar is (in tegenstelling tot (rem)vloeistof) kan je daar nog niet meer remmen. Om het goed op te lossen moet je eerst het probleem opzoeken, en ten minste de vloeistof geheel vervangen (niet alleen aanvullen) en het systeem ontluchten.
@ Toon: handremlampje heeft wel met voetrem te maken, want ditzelfde lampje licht op bij een te laag remvloeistofniveau, alleen weten de meeste mensen niet (zoals ik zelf ook niet totdat ik dit in een topic te horen kreeg) dat dit een combi-functie heeft.