MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:00

Ritmisch gehobbel

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Ritmisch gehobbel

Berichtdoor De Boskabouter » 01 apr 2010, 18:29

De Groene Tractor heeft de laatst maanden in toenemende mate de neiging om bij snelheden tussen de 70 en 80 km/u over te gaan in een ritmisch gehobbel. Alsof er een wiel niet rond is. Boven de 80 is het volkomen verdwenen. Het treedt zowel bij constant tempo op als, bij het optrekken. Ook in de derde versnelling. Trap ik mijn koppeling in dan blijft de auto lekker doorbobbelen. Heel hinderlijk is het allemaal niet.

Mijn conclusie: het zit in de aandrijving. Maar nu de volgorde van waarschijnlijkheid: Hardyschijven, tussenlager, onbalans in de cardanas, ???

De achterbanden zijn nieuw en goed gebalanceerd.

Hoe ga ik het aanpakken? Tips zijn welkom!

De Boskabouter
De Boskabouter

Re:Ritmisch gehobbel

Berichtdoor henklith » 01 apr 2010, 19:48

Na welke actie is het gekomen, na bandenwissel?
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor bartolo66 » 01 apr 2010, 22:01

Hardyschijven en tussenlager manifesteren zich vooral bij belasting. Bij mij zou de aandrijflijn niet de eerste verdachte zijn, waarschijnlijker is toch onbalans in de wielen/banden (loodje kwijt, modder binnenzijde velg?)

Trilt je stuur ook? je kunt proberen om de wielen voor en achter om te wisselen.
bartolo66

Berichtdoor De Boskabouter » 01 apr 2010, 22:04

Voor de bandenwissel was het ook al enigszins merkbaar. Het leek zelfs na de bandenwissel wat rustiger. Maar de laatst weken neemt het toch wat toe, heb ik het idee.

Mijn stuur is rustig. Onder de 70 en boven de 80 heb ik nergens last van. Mijn ervaring met onbalans in de banden is dat dit zich vooral boven de 100 manifesteert in trillen.

De Boskabouter<br><br>Post edited by: de Boskabouter, at: 2010/04/01 22:07
De Boskabouter

Berichtdoor henklith » 01 apr 2010, 22:33

En behalve het gehobbel ook nog bepaalde geluiden?
Groet, henk

NB: dat heb ik namelijk wel, min of meer motortoerental afhankelijk,
dus ik hoor dat in z'n 3 bij ca 45km/h en in z'n 4 bij ca 65.
henklith

Berichtdoor De Boskabouter » 01 apr 2010, 22:51

Nee, er zijn geen noemenswaardige bijgeluiden die boven de dieselronk uitkomen. Behalve bij achteruitrijden, daar hoor ik wel iets.

Boskabouter
De Boskabouter

Berichtdoor henklith » 01 apr 2010, 22:56

ja,, das dan een lastig probleem, omdat het zo veel kan zijn he.
Lijkt echter bij jou toch ook wel met het motor toerental te maken te hebben.
Maar ja, onballans in de motor dat is lastig, of het moet iets met de koppeling te maken hebben!?
Groet, henk
henklith

Berichtdoor De Boskabouter » 01 apr 2010, 23:11

Onbalans in de motor lijkt me sterk. Als ik ontkoppel blijft het gehobbel (zeg maar verticaal schudden)aanwezig, terwijl het motortoerental afzakt naar stationair. Derde of vierde versnelling maakt ook niets uit. Daarom verdenkt ik de aandrijving.

De Boskabouter
De Boskabouter

Berichtdoor henklith » 01 apr 2010, 23:18

Klopt, ik was er eigenlijk van uit gegaan dat je zowel in 3 als in 4 bij het zelfde motor toerental in de stoel zat te hobbelen, sorry :o))
Dan moet je het inderdaad zoeken in iets wat helemaal los staat van het motor toerental, dus de wielen , de cardan, en de steekassen naar de achterwielen (die geen steekassen zijn, maar hoe moet je het anders noemen)
In elk geval heb jij dus een wat ander probleem dan ik.!
Kan het ook geen hoogteslag in een van de banden of een velg zijn?
Heb is een keer heeeel hard moeten remmen, dus een wiel geblokkeerd??
Of een velg beschadiging, tegen een stoeprand?
En,,,, schiet me te binnen stuur schokbreker, of anders een van de andere!!!
Groet, Henk<br><br>Post edited by: henklith, at: 2010/04/01 23:19
henklith

Berichtdoor De Boskabouter » 01 apr 2010, 23:19

Waar is de rest van dit onderwerp ineens gebleven? Heeft de titel van dit draadje iemand tot onbetamelijke "humorvolle" bijdragen verleid?

Ik dacht trouwens dat ik dit item bij het onderdeel "techniek" had geplaatst. Niet bij "Onderdelen, toebehoren", want dat slaat nergens op.

De Boskabouter<br><br>Post edited by: de Boskabouter, at: 2010/04/01 23:31
De Boskabouter

Berichtdoor De Boskabouter » 01 apr 2010, 23:22

@Henk Lith. Hoogteslag bij een van de achterwielen heb ik ook aan gedacht. Maar dat moet bij het balanceren na de bandenwissel toch zijn opgevallen, lijkt me.

De Boskabouter<br><br>Post edited by: de Boskabouter, at: 2010/04/01 23:22
De Boskabouter

Berichtdoor henklith » 01 apr 2010, 23:41

Ja misschien, maar je kan een band die niet perfect rond is, en dus hobbelt, wel ballanceren lijkt mij alles is te ballanceren, zelfs een vierkant wiel.
Groet, henk
henklith

Berichtdoor RenK » 06 apr 2010, 12:04

Hoi,
Had ook iets degelijks, gevoel zei rechtervoorband, dus balanceren. Prima slechts 3gr op/neerslag. Dus verder. Na 30 min weer gehobbel, leek wel Altzheimer in het stuur. Moest dus voor-zitten. Banden gewisseld, links dus, want rechts was gebalanceerd! Gebibber bleef, dus linkerband rechts gezet en gebibber was stukken minder. De gebalanceerde band eens goed bekeken en..... over 35% van het loopvlak een barst in het rubber. Dit gaf bult dus. Andere band minder maar toch ook wat.
Nieuwe bandjes eronder en..... opgelost.

Maar.....merken ze dat dan niet met balanceren ???? denk dat er een kluns ze gebalanceerd heeft!!!!
Nu bij mijn vast bandenboer de nieuwe dus gekocht en die begreep ook niet dat het niet was opgevallen.

Succes
Kees<br><br>Post edited by: RenK, at: 2010/04/06 12:07
RenK

Keer terug naar Techniek