Op de tekening hieronder zie je de regelaar van de dieselpomp met het membraan. Nummer 10 is het membraan. In de ruimte waar de regelveer (13) is, heerst onderdruk al naar gelang de stand van de klep in de luchttoevoer: gaspedaal nauwelijks ingetrapt > klep gesloten > veel onderdruk; gaspedaal ingetrapt > klep open > weinig onderdruk. Het membraan beweegt dus voortdurend heen en weer (van links naar rechts) aan de hand van het vacuüm en bedient daarmee de regelstang (8) die de hoeveelheid ingespoten diesel bepaalt. Het vacuüm werkt tegen de veerdruk van de regelveer (13). Enfin, lang verhaal, maar als het membraan lek is, blijft de onderdruk niet in stand en zal er altijd teveel toeren worden gemaakt. In het ergste geval gaat het naar de maximale toeren.
Ik denk dus niet dat het membraan lek is.
Je andere probleem: sterke terugval in toeren bij het loslaten van het gas zou er wel iets mee te maken kunnen hebben. De luchtklep zou wel eens te dicht kunnen staan (om de kapotte hulpregeling te compenseren) waardoor er te weinig lucht wordt aangevoerd. Dan krijg je onverbrande diesel en dus rook. Klep afstellen, stationair toerental afstellen.
Klepsteelhoedjes kan het ook nog zijn, of aan de rook bijdragen, hoeft niet meteen tot hoog olieverbruik te leiden.
<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2008/06/19 00:01