Rijd nu al een paar maanden een 230E. Deze heeft 4 versnelling, iets wat je lesauto niet heeft . Vroeg me af hoe het hoorde. Mijn auto trekt tot 7k rpm volgens mij. 120 doet in z'n 4 op ~4000 rpm. Theoretisch kan hij tot 170/180? (moet ik nog maar 's zien). Ding is natuurlijk wel al 30 jaar oud.
Wat ik wilde weten is hoe je op schakelt (tot ~120) of constante snelheid aanhoud met welke versnelling. Het volgende doe ik ongeveer:
Rustig (opschakelen):
0-20 = 1e versnelling
20-40 = 2e versnelling
40-75 = 3e versnelling
Agressief (opschakelen):
0-30 = 1e versnelling (soms door naar z'n 3e versnelling)
30-55 = 2e versnelling
55-90 = 3e versnelling
90+ = 4e versnelling
constante snelheid:
15 = 1e versnelling
35 = 2e versnelling
50 = 3e versnelling
60+ = 4e versnelling
Klein vraagje daarnaast nog. Als ik wat harder rijd, hoor ik soms een ratelend geluid komen van de voor passagiers stoel richting. Blijkbaar zit er aan de buitenkant bij het wiel een plaat los aan een hoekpunt. Was nieuwsgierig of dat het geluid veroorzaakte. Het zou ook nog de passagiersstoel zelf kunnen zijn. Die is er custom ingezet met een één of ander vage plaat "...zoals het niet hoort". Of iets compleet anders natuurlijk...