MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 00:54

schuddende beweging bij rijden

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

schuddende beweging bij rijden

Berichtdoor BS82 » 03 aug 2008, 21:51

Hallo, Ik ben deze week vanaf maastricht naar den haag gereden en het is me opgevallen dat mijn auto meer en meer is gaan schudden. Bij het optrekken is er een zijwaartse schudbeweging en naarmate ik versnel lijkt het erop alsof de beweging omhoog is gericht (alsof er iets in de band zit, wat niet het geval is) Iemand enig idee wat het is??? Is er misschien iemand in omstreken van den haag die verstand heeft van zaken en mij hierbij kan helpen. Ik ben van plan om dinsdag, uiterlijk woensdag terug te rijden naar het mooie zuiden maar wil niet echt hiermee verder rijden.

Groetjes bert
BS82

Re:schuddende beweging bij rijden

Berichtdoor henklith » 03 aug 2008, 22:33

Hoi Bert, controleer even de motor steunen links en recht van de motor.
die willen nog wel een verstek laten gaan, ook in bochten hoor je dan wat gebonk.
Je hoeft er de brug niet voor op met de auto, dus doe je zo even.
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor alex240diesel » 03 aug 2008, 23:22

Tja, de ervaring leert ons dat het of in de ophanging van de motor kan zitten of in de motor demper. Vrijgoed te bekijken en te beoordelen. Motorkap open en starten. Normaal zal de amplitude van de motor ongeveer 1 a 2 cm zijn bij stationair, is het meer dan moet je met de hand gaan beoordelen wat slecht is.
Ofwel je rubbers, ofwel de demper. Wanneer de demper slecht is zal hij na blijven dansen, wanneer de rubbers slecht zijn kan je de motor als het waren omduwen.

in beide gevallen weet ik niet wat MB als limiet stelt. Bij mijn weten zal de limit zijn, hij valt er niet uit en het is niet storend. Dit denk ik omdat ik eigenlijk geen voertuig ken van 25 jaar, waarbij in die 25 jaar ooit eens motor steun rubbers en motor dempers zijn vervangen. Het is iets dat vaker pas wordt gedaan bij de liefhebber zoals wij.
alex240diesel

Berichtdoor 2m1300TDT » 03 aug 2008, 23:33

Denk ook eens aan de hardy schijven, die kunnen los gaan zitten of in scheuren.
En als je aan de banden denkt: heeft je auto lang stil gestaan? (eerder maanden dan weken) dan kun je 'vierkante' banden hebben; op de plek waar de band stond is een plat vlak ontstaan dat kan ook trillingen geven.
2m1300TDT

Berichtdoor Lorenz » 04 aug 2008, 00:24

hoi bert!
ik heb dit probleem ook gehad, precies hetzelfde als hoe jij het omschrijft.
bij mij zat de aandrijfas niet goed vast, er miste een paar bouten.
nadat de garagemonteur deze had gemonteerd nergens meer last van gehad!
misschien heb je er wat aan,
gr. Lorenzo
Lorenz

Berichtdoor Piedel » 04 aug 2008, 10:03

Bij de Benz van mijn dochter onlangs een vergelijkbaar probleem geconstateerd, een van de achterbanden bleek een uitstulping te hebben. Dit was echter pas na heel goed kijken te zien. Het gaf een dusdanige onbalans dat het precies de verschijnselen gaf die jij omschrijft.
Verder natuurlijk zoals de anderen al omschrijven steunen en aandrijflijn controleren.

Succes
Piedel

Berichtdoor BS82 » 04 aug 2008, 10:20

hallo,

Ik ben vergeten om te vermelden dat het inderdaad aan de achterkant van de auto ergens is, of de achteras met wielen of ergens aan de achterkant waar de cardanas is. Als ik op snelheid ben en de koppeling indruk blijft het geluid hetzelfde, dus geen motorische oorzaak.
Tja dan moet ik maar eens naar een garage hier in de buurt en jullie adviezen op een papiertje schrijven.

zover bedankt, bert
BS82

Keer terug naar Techniek