hallo,
gisteren nog wat op zoek gegaan op het web naar informatie over m'n schuifdak van m'n coupé.
Kwam ik terecht bij Kent Bergsma:
http://mercedessource.com/node/9484.
Hij is specialist in het schuifdak van onze en andere types klassieker Mercedes.
Je kan er een onderhouds- en herstellingskit ( 44,50 usd) kopen inclusief een uitgebreide handleiding hoe je alles moet uiteen halen, proper maken, monteren, ... je zou het in geen enkel andere manual kunnen terugvinden.
Op het bijgevoegd youtube filmpje legt hij uit waar het allemaal om draait met zo'n schuifdak.
Ik vond het alvast interessant en zal waarschijnlijk tot aankoop overgaan teneinde m'n schuifdak terug perfect te laten werken.
Ook leuk om weten is dat hij het specifieke en vereiste MB-vet verkoopt om alles te smeren in kleine hoeveelheden (kan je bij de dealer enkel kopen in een pot van een halve kilo voor veel te veel geld; maar ook het tandwieltje (!) dat in je motor zit. Dit kan je nieuw niet meer krijgen en durft wel eens af te slijten.
Dus interessante info voor zij met een schuifdakprobleem.
Komt erop neer dat ik in mijn geval niet gewoon de flexibele kabelstang moet vervangen, maar eerst de buis waar deze in loopt perfect moet zuiver maken en dan opnieuw de binnenkabel met dit juiste vet terug insmeren. Het vet wordt plakkerig met de tijd waardoor het schuifdag moeizaam gaat en het opnieuw smeren is dus geen oplossing. Dit geldt tevens voor de dakrails. Het oude, plakkerige vet moet eerst volledig verwijderd worden alvorens opnieuw te smeren. Het dak moet dus vanzelf glijden...
Het repareren van m'n dak is nog niet voor meteen. Ik heb m'n coupé nog maar 2 dagen. Eerst de boel wat opkuisen, radio installeren (zit nog oude becker europa in), m'n winterbandjes in orde brengen, enz...
Maar ik ga proberen er een reportage van te maken eens ik aan m'n schuifdakprojectje begin.
Moest iemand nog tips, ervaring hebben, hoor ik het uiteraard zeer graag!
groeten, erik