Zo... weer eens wat gedaan aan de sloep! Als de auto in drive staat voor het stoplicht dan loopt ie wat onrustig, in N of P merk je er weinig van, maar de onmiskenbare trilling van een misfire is toch echt present. Op zich slaat de motor er niet van af, maar ik vind het gewoon vervelend. Daar komt bij dat de auto steeds slechter begint te starten als de motor langer dan een kwartiertje stil gestaan heeft. Tijd dus om wat onderdelen die onderhevig zijn aan slijtage te vervangen. Wellicht is niet alles slecht, maar liever in 1x goed dan 6x de hele boel open gooien, dus:
- Ontsteking.jpg (776.31 KiB)
- Nieuwe bougiekabels
- Nieuwe bobine
- Nieuwe bougies
- Nieuwe injectoren met rubbers etc..
De bougiekabels had ik er vorige week al op gezet, dat bracht weinig verschil, maar goed... de oude waren keihard, dus dat zal een kwestie van tijd geweest zijn voordat die de brui eraan zouden hebben gegeven.
Vervolgens voor gisterenochtend een afspraak gemaakt om de benzineslangen bij de pomp te vervangen, dat schijnt op zich geen spannende klus te zijn, maar ik had er zelf gewoon geen zin in. De lucht van de benzine alleen al... Naja, zo gezegd zo gedaan. Afgereisd naar Bergambacht, waarna na een bakkie koffie en even trots het versnellingsbak verhaal rondgebazuind te hebben, Jan weleens onder de auto ging kijken. De lucht in met dat ding.
- IMG_7273.JPG (814.53 KiB)
Toch wel handig zo'n brug! Maar ja... waar laat je zoiets he? Dat gooi je niet zo even op de zolder neer als je 't niet nodig hebt. Ach ja, prima lui daar, dus wat maakt het ook uit. Zaken als ophanging ga ik me toch niet aan wagen en dat geklieder met olie heb ik eigenlijk al helemaal geen zin in. Dus wat zeur ik ook eigenlijk...
Enfin, de brandstofslangen bleken eigenlijk prima in orde en lekten niet met draaiende motor, dus die werden uiteindelijk niet vervangen. Wel werd bevestigd wat ik zelf al dacht... de brandstofpomp begint maakt voor het mooie wat teveel herrie en wordt redelijk warm. Die loopt dus op zijn eindje. Iets voor in de nabije toekomst dus.
Uiteindelijk nog wel even de olie laten verversen en de CO weer goed laten zetten. Die stond weer eens op een procentje of 4. Goed, het is alsnog lager dan de 12 waar ie de eerste keer op stond, maar zo zie je maar weer... ongemerkt vervalt die klier onder de motorkap toch weer in z'n oude zuippatroon!
Voor het afstellen had het mooi geweest als Jan de injectoren nog even vervangen had, maar dat was vrijwel niet te doen. Het blok was na een rit van 50 min veel te warm daarvoor. Geeft niet, na een peptalk van Jan was ik er van overtuigd dat me dat zelf ook wel moest lukken zodra het blok afgekoeld was.
Eenmaal thuis gekomen was na drie uur de motor eindelijk afgekoeld (dat duurt ook altijd echt eeu-wen) en ging ik maar eens een poging ondernemen om de injectoren, bougies en bobine te vervangen. Op zich geen lastige klus, maar wel een vervelende omdat er altijd wat benzinedruk in het systeem achter blijft. Zodra je de injectoren los draait, komt er dus het e.e.a. aan benzine uit (althans... als je injectoren nog goed zijn). Gelukkig voor mij (naja... gelukkig?) waren bij vier van de zes injectoren de leidingen kurkdroog. Nou ben ik geen specialist, maar het klinkt een beetje alsof die vier injectoren dus lekten. Wat op hun beurt wellicht ook het slechte 'warme' starten veroorzaakte?
Goed, maakt niet uit. Het vervangen van de injectoren zelf is vrij eenvoudig bij de M110, gewoon het bevestigingsplaatje losdraaien aan de bout (die uiteraard muurvast zit) en je trekt zo de injectoren met afdichthuls eruit.
Dan leg je het oude naast het nieuwe.. en dan zien die oude injectoren er toch wel een beetje zielig uit. Toegegeven.. het zegt niets over de toestand van de injector zelf, maar toch.
- IMG_7277.JPG (996.24 KiB)
Voor de injectoren van cilinder 5 & 6 moest er even een apparaatje van het brandstofsysteem verwijderd worden. Ik meen dat deze de benzinedampen naar het luchtfilter voert, maar dat weer ik niet zeker. U ziet hem hier bij de blauwe doek. Hoe dan ook, het ding zat in de weg, dus weg ermee. Een tip: gooi hem niet al te enthousiast aan de kant, want dan zit je onder de benzine (er zat best nog aardig wat in namelijk). Hoe ik tot deze tip kom, kunnen jullie vast en zeker wel raden . . .
- IMG_7281.JPG (911.55 KiB)
Alles weer vast gezet en gedraaid en daar zitten ze dan. Zes glimmende injectorkoppies op een rij.
- IMG_7284.JPG (889.83 KiB)
De bougies en bobine ook maar vervangen:
- IMG_7283.JPG (785.33 KiB)
En starten maarrr! Oh nee.. accu ligt nog los. Even vastzetten en jawel hoor, de startmotor gaat rond. Maar wat ziet het oog door den spleet van den motorkap?!? Een benzinefontein.. HO! Stop. Tsja... heel de motor onder de benzine... lekker dan. Gelukkig was er weinig op straat terecht gekomen. Wat bleek nu? De benzineleiding naar de koudstartinjector was ik vergeten vast te draaien
Die ook vastgedraaid. Even gewacht tot alle benzine van het blok verdampt en weggewaaid was. En starten maar. Althans... hij had het er moeilijk mee. Na een seconde of vijf-zes sprong de 6-in-lijn weer tot leven! Even wat moeizaam, maar toen de benzinedruk weer terug was liep hij weer als een zonnetje.
De stationaire loop:
En een amateuristisch sprintje vanaf z'n 2. Niet per sé sneller, maar wel soepeler dan eerst. Deze motor staat niet echt bekend om z'n vermogen onderin, maar met de oude injectoren ging je van weinig vermogen onder de 3500 toeren naar veel vermogen erboven. Dat lijkt nu een wat soepelere curve te zijn.